Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 augustus 2014, 20:46
Jeroen Gerth Jeroen Gerth is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 januari 2014
Berichten: 6
Exclamation [Inkomstenbelasting] Privegebruik; privéontrekking of gedeeltelijk aftrekbare kosten?

Dag beste mensen,

Ik ben op het moment mijn aangifte inkomstenbelasting van 2013 aan het afronden (wat laat, i know). Nu heb ik vrijwel alles klaar, maar ik blijf met een klein vraagje zitten wat betreft het opgeven van gemengde kosten.

Een voorbeeld om het simpel te houden (in werkelijkheid heb ik natuurlijk meer kosten)


Ik boek op dit moment gemengde kosten als prive ontrekking. Dus voor een telefoonabonnement van 10 euro excl BTW die ik voor 50% prive gebruik boek ik dus:

Telefoonkosten 5,00
Te vorderen BTW 1,05
Prive 6,05
aan Crediteuren 12,10

Nu heb je in Box 1 van de aangifte bij winst uit onderneming een aantal keuzes, waaronder "privéontrekkingen" en "niet aftrekbare of gedeeltelijk aftrekbare kosten en lasten".

Nu vraag ik me af waar ik deze privé-kosten moet opgeven. Wanneer ik de kosten in beide vragen opgeef, kom ik op een hoge winst uit dan dat ik behaald heb. Dan haalt hij de privé-kosten nog een keer extra af van mijn opgegeven kosten. Dat klopt niet, want omdat ik ze als privé geboekt heb, zijn ze nooit als zakelijke kosten geboekt (maar als onttrekking uit het eigen vermogen toch?).

Waar moet ik de gemaakte kosten van 6,05 EURO uit mijn voorbeeld opgeven? Als priveontrekking of als gedeeltelijk aftrekbare lasten? Ik dacht altijd dat privé-gebruik als priveontrekking geboekt hoort te zijn, maar vind het nu wat verwarrend.

Voor het te betalen bedrag maakt het geen verschil (zolang ik ze maar niet in beiden opgeef), maar wil het toch zo correct mogelijk opgeven.

Iemand wie mij dit verlossend antwoord kan geven? Van harte dank!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
aangifte, gemengde kosten, inkomstenbelasting, privékosten, privéontrekking

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kosten voor gecombineerde zakelijk/prive-reis ErikR Belasting 5 3 april 2012 23:11
Kosten vliegticket gedeeltelijk zakelijk en gedeeltelijk privé? Sebastiaan... Administratie 2 13 juli 2009 11:39
IB: Aftrekbare kosten mathilde Belasting 2 28 maart 2009 09:43
aftrekbare kosten jiska Belasting 6 4 februari 2008 17:52


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon