Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 september 2014, 17:55
teedee teedee is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 september 2014
Berichten: 1
Standaard Urencriterium en buitenlandtrip

Beste ondernemers,

Ik heb een uitdagende vraag voor u!

Afgelopen jaar heb ik een kleine 500uur kunnen declareren aan opdrachtgevers. Meer werk kon ik niet verrichten door gebrek aan vraag. Nu ben ik als ZZP-er officieus eind december 2013 begonnen (is 2013 dan mijn opstartjaar?) en vroeg ik mij af of met dit aantal uren het nog de moeite waard is om te kijken of ik aan het urencriterium voldoe?
De komende maanden kan ik namelijk geen uren meer werken want, door gebrek aan succes (omzet van nog geen €10,000), heb ik besloten dit jaar nog even verder te studeren.

Tevens valt die 500uur ook laag uit omdat ik in 2014 ruim 2-maanden in het buitenland heb gezeten. Ik ben filmmaker en was daar aan het inventariseren voor een mogelijk filmproject. Die deal is uiteindelijk niks geworden; en ben d'r ook naar toe gegaan met een toeristenvisum.
Kan ik dit echter toch meerekenen met mijn urencriterium, ondanks het gebrek aan omzet die uit deze buitenland activiteit is voortgevloeid? Of wordt dat heel tricky?
Als ik die uren namelijk erbij op kan tellen, komt dat urencriterium natuurlijk sneller in zicht. Bovendien kan ik dan nog de reiskosten aftrekken als kostenpost.

Opgesomd;
- Hoeveel uren moet je minimaal declareren om geloofwaardig aan de urencriterium te kunnen voldoen?
- Telt een buitenland activiteit, waar geen omzet uit is gevloeid (maar waarbij ik wel geloofwaardig kan aantonen dat ik daar om zakelijke reden was) ook mee voor de urencriterium?
- Of kan ik eventueel nog de uren voor mijn vervolgopleiding van komende maanden opgeven voor het urencriterium?

Zoals u begrijpt, met een omzet van nog geen €10.000 (en dat als enige inkomstenbron) maakt het wel of niet betalen van +/- €1200 aan inkomstenbelasting een behoorlijk verschil.

Bij voorbaat dank!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 september 2014, 10:00
Sledge Sledge is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 september 2013
Berichten: 25
Standaard

Voor zover ik weet, telt elke bezigheid uit zakelijk oogpunt mee voor je uren criterium. Dus ook research in de brede zin van het woord, maar ook boekhouden, inkopen en al wat meer waar niet direct omzet/winst aan gekoppeld is. Kortom, alles wat met ondernemen te maken heeft.

Studies, ook om te declareren, ligt vaak wel moeilijker. Het moet dan wel een heel gerichte studie binnen je vakgebeid zijn.

2013 is inderdaad je opstartjaar. Uren criterium voor 2013 heb je dus niet behaald. Voor 2014 geldt hetzelfde. Overigens scheelt het in geloofwaardigheid, naast een mooie agenda, als je geen ander (full time) werk hebt gehad, omdat je te druk was met ondernemen.

Klein kanttekening; bezint eer gij begint. Ik snap je voordeel voor dit jaar, maar als je nu met alle geweld wilt voldoen als voledig ondernemer incl urencriterium, kan dat over een paar jaar (wanneer je winkel als een malle begint te draaien) wel eens spijten, omdat je tegen die tijd geen optimaal gebruik meer kunt maken van startersaftrek etc. Toegegeven, die laatste is een beetje 'de klok horen slaan en niet weten waar de klepel hangt', maar je doet er goed aan dit even uit te zoeken en in te schatten. Temeer je aangeeft nu aan een (meerjarige) studie te willen beginnen.

Succes
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
buitenland, urencriterium


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Urencriterium niet gehaald, wel inkomstenbelasting ondernemers invullen? mwitlox Belasting 4 1 februari 2012 17:09
Urencriterium in startersjaar ErikN Belasting 1 18 januari 2012 22:00
Tweede Kamer vraagt onderzoek naar alternatieven voor urencriterium René Nieuws - Voor en door freelancers 2 21 november 2011 01:10
Inkomstenbelasting Urencriterium: belastinginspecteur staat meetellen uren voor de start niet toe snaber Belasting 2 23 februari 2010 16:03
Hoe kom je aan 1225 uren voor het urencriterium? agnez Belasting 12 19 januari 2007 11:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon