Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 maart 2016, 16:26
EmmaV EmmaV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2016
Berichten: 5
Standaard Vraagjes inkomstenbelasting freelance journaliste (naast parttime baan)

Hoi!

Ik ben in 2015 gestart met enige freelance schrijfactiviteiten - naast een baan van 4 dagen. Nu dacht ik voor die paar klusjes wel zelf mijn inkomstenbelasting in te kunnen vullen, maar dat is natuurlijk best lastig!

Kan iemand mij helpen met:
1. Ik heb een opbrengst ex btw van 2190 euro. Dat vul ik simpelweg in bij winst op de winst- en verliesrekening toch?
2. Ik heb geen omzetbelasting hoeven betalen i.v.m. te weinig omzet. Ik kon daardoor 293 euro voor mijzelf houden. Weet iemand waar ik deze extra opbrengsten van de Korte Ondernemersregeling moet noteren?
3. De enige kosten die ik heb gemaakt zijn reiskosten, aanschaf website, een nieuwe bankrekening en wat schrijfwaar. Weet iemand waar ik deze kosten hoor te noteren?

Ik hoor het graag, bedankt!

Groetjes, Emma
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 maart 2016, 17:56
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Doe je particuliere aangifte met "inkomsten uit overig werk"?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 maart 2016, 10:36
EmmaV EmmaV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2016
Berichten: 5
Standaard

Dag Rene,

Bedankt voor je reactie! Ik ben wel ingeschreven als ondernemer (tenminste, ik heb een btw-nummer en kan inloggen als ondernemer op de site van de Belastingdienst - en heb een aangiftebrief gekregen). Dus ik ga ervanuit dat ik ook via het inloggen als ondernemer aangifte moet doen?

Groetjes, Emma
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 maart 2016, 18:32
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EmmaV Bekijk bericht
Ik ben wel ingeschreven als ondernemer (tenminste, ik heb een btw-nummer en kan inloggen als ondernemer op de site van de Belastingdienst - en heb een aangiftebrief gekregen).
Dan heb je het over de btw? Dat staat los van de inkomstenbelasting.

Citaat:
Dus ik ga ervanuit dat ik ook via het inloggen als ondernemer aangifte moet doen?
Ik neem aan dat je het urencriterium niet haalt en niet in aanmerking komt voor zelfstandigenaftrek. Dan kun je net zo goed particuliere aangifte IB doen en je winst opgeven als 'inkomsten uit overig werk. Die aangifte is veel eenvoudiger.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 maart 2016, 09:20
EmmaV EmmaV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2016
Berichten: 5
Standaard

Dag Rene,

Ik heb een btw-nummer gekregen, omdat ik te 'klein' was voor de Kamer van Koophandel, maar wel een btw-nummer nodig heb voor mijn opdrachtgevers.

Verder reken ik niet in uren, maar per product. Dat product is een (commercieel) journalistiek artikel.

Verder heb ik als ondernemers inloggegevens gekregen van de Belastingdienst, vandaar dat ik aannam dat ik het ook hier moet verwerken?
En dan vraag ik mij dus af waar ik de door mij gemaakte kosten (website, reiskosten e.d.) moet noteren.

Ik hoor het graag weer, bedankt!

Groetjes, Emma
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 maart 2016, 09:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EmmaV Bekijk bericht
Ik heb een btw-nummer gekregen, omdat ik te 'klein' was voor de Kamer van Koophandel, maar wel een btw-nummer nodig heb voor mijn opdrachtgevers.
Opdrachtgevers hebben jouw btw-nummer niet nodig. Btw is gewoon al snel verplicht.

Citaat:
Verder reken ik niet in uren, maar per product. Dat product is een (commercieel) journalistiek artikel.
De wetgever rekent in uren, wat betreft het urencriterium, dat voorwaarde is voor zelfstandigenaftrek, wat een ondernemersaangifte aantrekkelijker zou kunnen maken dan een particuliere aangifte, als je eraan voldoet.

Citaat:
Verder heb ik als ondernemers inloggegevens gekregen van de Belastingdienst, vandaar dat ik aannam dat ik het ook hier moet verwerken?
Nu weten we nog niet of je particuliere aangifte inkomstenbelasting doet met 'inkomsten uit overig werk', of ondernemersaangifte. Dat maakt echt heel veel uit. Zowel voor eventueel belastingvoordeel als complexiteit van de aangifte.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 21 maart 2016, 13:56
EmmaV EmmaV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2016
Berichten: 5
Standaard

Dag Rene,

Ik ben er eindelijk uit na overleg met de Belastingdienst.

Ik word gezien als 'resultaatgenieter' en moet 'inkomsten uit overig werk' aangeven. Vanaf daar werkt het heel logisch: ik vul mijn opbrengsten ex btw in en het bedrag wat ik niet hoefde te betalen m.b.t. de korte ondernemersregeling. Verder vul je de gemaakte kosten in en klaar...

Echter... ik blijk volgens deze gegevens 1.100 euro te moeten betalen aan inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen en 100 euro aan bijdrage zorgverzekeringswet. Nu begrijp ik dat het afhangt van mijn inkomsten uit salaris en in welke box ik val, maar kan het daadwerkelijk zo zijn dan je van 'slechts' 2.200 verdiende euro's 1.200 euro terug moet betalen aan inkomstenbelasting?
Of zijn er nog zaken waar ik scherp naar kan kijken om dit bedrag omlaag te brengen?

Ik hoor het heel graag!

Groetjes, Emma
Met citaat reageren
  #8  
Oud 21 maart 2016, 15:20
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EmmaV Bekijk bericht
kan het daadwerkelijk zo zijn dan je van 'slechts' 2.200 verdiende euro's 1.200 euro terug moet betalen aan inkomstenbelasting?
Ik vermoed dat dat komt doordat de btw die je niet hoeft af te dragen wegens de kleineondernemersregeling, bij je inkomsten worden opgeteld.

Ik ken dit aangifteformulier niet, maar let op dat je winst als inkomsten belast wordt (winst = netto omzet - netto kosten; netto: exclusief btw), niet je omzet.

Verder kun je nog kijken of je wel aan al je kosten hebt gedacht. Denk bijvoorbeeld aan je computer/laptop, internetabonnement en dat soort dingen (die misschien maar deels aan je bedrijf zijn toe te schrijven, maar toch).
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 22 maart 2016, 12:40
EmmaV EmmaV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2016
Berichten: 5
Standaard

Dag Rene,

Bedankt weer!

Ik moet opbrengsten (bedrag zonder btw heb ik inderdaad gedaan) en kosten apart van elkaar opgeven, maar dat komt op hetzelfde neer als jij zegt denk ik.

Voor de omzetbelasting heb ik de btw gebruikt van zaken als reiskosten, schrijfwaren en website. Kan ik behalve het volledige bedrag van deze zaken, ook nog andere zaken toevoegen bij de aftrekposten? Zoals een telefoonrekening? En zo ja: mag ik dan een telefoonrekening (die ik ook prive gebruik) geheel declareren, of zitten daar ook weer haken en ogen aan? En heb je verder tips wat ik als kosten aan kan dragen?

Groetjes, Emma
Met citaat reageren
  #10  
Oud 22 maart 2016, 16:00
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Zie het artikel over bedrijfskosten.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelance naast full time baan AndreNL Freelancepraktijk starten 12 13 september 2012 12:45
Freelance werkzaamheden naast vaste baan: wat is fiscaal het gunstigst? boudewijn Belasting 7 23 januari 2012 00:46
Freelance vormgever naast een vaste baan naar studie art2levi Freelancepraktijk starten 2 12 juni 2011 12:35
Freelance tekstschrijven naast een baan: KvK, BTW, VAR etc.? manonvd Freelancepraktijk starten 10 11 oktober 2009 11:58
Parttime baan + Freelance Emile Noordeloos Belasting 3 4 januari 2009 14:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon