Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 mei 2011, 09:30
Jean-Paul Jean-Paul is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2007
Berichten: 48
Question Gevolgen auto zakelijk naar privé

Ik heb 1,5 jaar geleden een nieuwe auto gekocht en die op de zaak gezet.
Dat kost me 25% bijtelling, maar levert ook 20% investeringsaftrek op.
Uiteindelijk komt er een moment dat dit niet meer rendabel is en ik heb via via vernomen dat het na 2 jaar is. Echter daarover heb ik geen onderbouwing kunnen vinden.

Wanneer is het een goed moment om de auto van zakelijk naar prive te halen en wat zijn de gevolgen daarvan, belastingtechnisch?
__________________
Didago IT Consultancy
www.didago.nl

"Connecting People and Systems using Microsoft Technology"
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 mei 2011, 10:11
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 150
Standaard

Iets klopt hier niet..... Je hebt helemaal geen recht op investeringsaftrek bij een auto die bestemd is voor personenvervoer (aangezien je 25% bijtelling betaalt).

Bovendien, hoe kom jij op die 20% investeringsaftrek... nog nooit van dat tarief gehoord
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 mei 2011, 10:32
Jean-Paul Jean-Paul is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2007
Berichten: 48
Standaard

Misschien verwoord ik het niet helemaal goed, belastingen is nou eenmaal niet mijn specialiteit .
Wat ik bedoelde is dat als ik een auto op de zaak koop, is dat een investering die je in 5 jaar kunt afschrijven. Dan kun je dus 20% per jaar als kosten opvoeren.

Op de site van de belastingdienst staat bij investeringsaftrek "Er zijn een aantal regelingen voor het investeren in bedrijfsmiddelen waardoor u misschien een bedrag kunt aftrekken van de winst. Door de investeringsaftrek wordt uw winst lager en betaalt u dus minder belasting".
Klinkt toch als iets wat ik bedoelde
__________________
Didago IT Consultancy
www.didago.nl

"Connecting People and Systems using Microsoft Technology"
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 mei 2011, 10:39
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard

Als je de auto naar privé haalt moet je alsnog de BTW over de actuele waarde (laten schatten door dealer) van de auto afdragen.

Ik heb ook met deze vraag geworsteld en ben tot de conclusie gekomen dat je beter ofwel iedere 2 jaar een nieuwe auto op de zaak kunt aanschaffen ofwel de auto beter direct privé aan kunt schaffen. Veel voordeel heeft het anders niet om de auto van zakelijk naar privé te schuiven. Ik heb de auto berekenaar van de zaak (tijdschrift) gebruikt.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 mei 2011, 11:41
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Een auto die eenmaal als zakelijk is aangemerkt voor de IB kan deze niet meer overgezet worden naar prive, dat kan alleen nog in bepaalde uitzonderlijke gevallen. Je zult dus bij aanschaf of in elk geval in het jaar van aanschaf beslissen of je een auto zakelijk of prive gaat aanmerken. Als je eenmaal IB aangifte gedaan of eigenlijk als je IB aangifte definitief is vastgesteld dan kun je je keuze niet meer wijzigen.

Wat verder belangrijk is om te weten is dat de bijtelling nooit meer zal zijn dan de werkelijke kosten van de auto. Dus als je weinig kosten maakt is je bijtelling ook lager als de 25%.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 9 mei 2011, 11:48
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard

Ik bedoelde verkopen aan privé vanuit zakelijk. Dank je voor de aanvulling.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 9 mei 2011, 13:37
Jean-Paul Jean-Paul is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2007
Berichten: 48
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hoffit Bekijk bericht
Ik bedoelde verkopen aan privé vanuit zakelijk
Dat bedoelde ik ook inderdaad.
Als ik het goed begrijp moet ik de economische waarde van prive naar zakelijk overmaken en de bijbehorende BTW afdragen?

Dat schiet dus niet op, qua voordeel.
Het enige voordeel lijkt dat je rente kunt trekken van de BTW
En als ik een nieuwe koop op de zaak en deze auto inruil, hoe zit het dan met de BTW?
__________________
Didago IT Consultancy
www.didago.nl

"Connecting People and Systems using Microsoft Technology"
Met citaat reageren
  #8  
Oud 9 mei 2011, 13:53
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 150
Standaard

Tja het zelfde. Over de verkoop wordt BTW gerekend, maar over de aankoop van je nieuwe auto kan je natuurlijk weer BTW terug vorderen.
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #9  
Oud 11 mei 2011, 16:46
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard

Je kunt niet zondermeer de auto naar prive terug kopen Roel gaf dit al aan.

op de belastingsite staat
Citaat:
Rijdt u meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden, dan kunt u zelf kiezen of u de auto als ondernemingsvermogen wilt aanmerken of als privévermogen. De keuze geldt per auto. Bij een nieuwe auto kunt u dus altijd opnieuw kiezen. U geeft uw keuze aan in de 1e elektronische aangifte inkomstenbelasting die u als ondernemer instuurt. Als u eenmaal hebt gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad. Van een onherroepelijk gevolg is bijvoorbeeld sprake als u geen bezwaar meer kunt indienen tegen uw aanslag. Daarna kunt u alleen in uitzonderlijke gevallen opnieuw kiezen.
http://www.belastingdienst.nl/zakeli....html#P89_8689
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #10  
Oud 11 mei 2011, 17:01
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joasbuijs Bekijk bericht
Je kunt niet zondermeer de auto naar prive terug kopen Roel gaf dit al aan.
Je dient de auto te leveren zoals je de auto aan een willekeurige particulier zou leveren. Dus tegen een redelijke prijs (taxatie door erkend taxateur) en door het overmaken van het verschuldigde bedrag. Dat de ondernemer toevallig de koper is, is niet van belang. Wel dat alles exact volgens de regels gaat. Dus geld overmaken via bank of formele schulderkenning aan bedrijf. Anders kun je problemen met de belastingen krijgen.

@Jean-paul: ik deel jouw conclusie. Linksom of rechtsom draag je belastingen af en heb je geen voordeel. De enige optie waarbij je voordeel kunt hebben is een dure auto te kopen en die om de 2 jaar te vervangen. Heb je aftrek van de winst en rijd je leuk. Maar ook daarbij geldt dat de auto binnen de grenzen van het gebruikelijke moet vallen. Iedere 2 jaar een nieuwe Ferari mag ook niet.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto privé of zakelijk Markie Al die andere praktische dingen 7 14 oktober 2014 13:41
Bijtelling bij een auto uit 1994 (zakelijk) i-1 Belasting 18 11 december 2009 03:09
Inkomstenbelasting Auto én motor: 1 privé, 1 zakelijk? Ralph lance Belasting 13 18 oktober 2009 19:10
Inkomstenbelasting Auto zakelijk of privé? kylian Belasting 3 25 augustus 2009 22:57
Zakelijk auto verkopen Diamond Al die andere praktische dingen 1 9 januari 2008 20:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon