Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 11 mei 2011, 21:51
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hoffit Bekijk bericht
Je dient de auto te leveren zoals je de auto aan een willekeurige particulier zou leveren. Dus tegen een redelijke prijs (taxatie door erkend taxateur) en door het overmaken van het verschuldigde bedrag. Dat de ondernemer toevallig de koper is, is niet van belang. Wel dat alles exact volgens de regels gaat. Dus geld overmaken via bank of formele schulderkenning aan bedrijf. Anders kun je problemen met de belastingen krijgen.
Ik vind het jammer dat je mijn bericht niet goed gelezen hebt. de belasting dienst zegt op haar site (zie mijn vorige bericht voor de link) dat het alleen mag tegen zwaar wegende redenen.

Je verkoopt je auto namelijk niet!!!!!!! je wil hem belasting technisch anders behandelen en dat mag niet. Een eenmanszaak kan nl geen auto overschrijven.
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #12  
Oud 12 mei 2011, 00:17
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard

Beste Joasbuijs,

Ik denk dat je nog eens goed na moet denken over het verschil tussen wat ik zeg en wat jij aanhaalt van de belastingdienst.

Ik heb mijn auto van 3 jaar oud 2 jaar geleden daadwerkelijk vanuit de BV verkocht aan privé. Dit was een volkomen legale zakelijke transactie. Het enige wat ik niet expliciet heb vermeld is dat er wel sprake moet zijn van een BV situatie.

Gezien het feit dat Jean-Paul het had over "de zaak" ben ik uitgegaan van een BV situatie. Wanneer er geen sprake is van een BV kun je inderdaad niet de auto aan jezelf verkopen, omdat er geen onderscheid is tussen zakelijk en prive vermogen. M.i. is er dan geen sprake van "de zaak". Misschien een interpretatie fout van mijn zijde. Ik had je bericht dus wel goed gelezen, maar had een ander beeld dan jij over de uitgangssituatie.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 12 mei 2011, 12:40
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ik heb een deja vu... Volgens mij hebben we dat probleem eerder gehad hoffit... ik kan het topic niet vinden maar weet zeker dat we dit al eerder gehad hebben.
jij gaat uit van een bv situatie echter 90% van de ondernemers. "wij" van een eenmanszaak situatie (mede ingegeven door het feit dat het een groot deel van de ondernemers in NL vanuit een eenmanszaak of VOF opereren.)

Ik denk dat voor beide partijen (inclusief mijzelf) dus geld als iemand er niet bijzet om welke bedrijfsvorm het gaat zul je dat eerst moeten vragen of bij de beantwoording te vermelden dat het antwoord betrekking heeft op een specifieke bedrijfsvorm. Dat voorkomt dit soort wellis nietes spelletjes waarbij beide gelijk hebben maar de vraagsteller niet echt geholpen is.

Samengevat nog maar even.

- Voor ondernemers met een eenmanszaak of VOF geld dat zij alleen bij aanschaf van de auto kunnen kiezen (strikt formeel tot het moment van definitief worden van de eerste IB aangifte met de zakelijke auto, dat kan dus pas na 1 of soms pas na 3 jaar zijn als de belastingdienst traag is met het definitief opleggen van een aanslag). Als ondernemer met eenmanszaak ben je altijd als persoon eigenaar van de auto dus valt er niets te verkopen.

- Voor ondernemers met een BV of andere rechtspersoon geld dat zij wel hun auto aan prive kunnen verkopen maar dat daar dan wel weer iets scherpere eisen voor gelden dan een "gewone verkoop" van de auto aan een garage of particulier. Je zult dus moeten aan kunnen tonen dat de transactie tegen een zakelijke prijs is verkocht. De beste, meest zekere manier is een onafhankelijke taxatie, maar als je een erg gangbare auto hebt kan het ook volstaan om advertenties van auto verkoop sites of bladen te bewaren van auto's met vergelijkbaar bouwjaar, kilometrage en uitvoering.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 12 mei 2011, 12:50
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard

Klopt Roel. Realiseerde me dat ook pas later. Ik zal in het vervolg eerst vragen wat de ondernemingsvorm is, alvorens te reageren. Het misverstand in dit topic is bij mij ontstaan omdat in mijn omgeving met "de zaak" veelal de zaak in een BV vorm wordt aangeduid.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 12 mei 2011, 14:50
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hoffit Bekijk bericht
Gezien het feit dat Jean-Paul het had over "de zaak" ben ik uitgegaan van een BV situatie. Wanneer er geen sprake is van een BV kun je inderdaad niet de auto aan jezelf verkopen, omdat er geen onderscheid is tussen zakelijk en prive vermogen. M.i. is er dan geen sprake van "de zaak". Misschien een interpretatie fout van mijn zijde. Ik had je bericht dus wel goed gelezen, maar had een ander beeld dan jij over de uitgangssituatie.
Een kleine aanvulling op de reactie van Roel.Bij een eenmanszaak of VOF is wel degelijk een onderscheid tussen zakelijk en prive vermogen (zakelijk vermogen valt niet in box 3) Dus als je auto op de zaak staat is dat dus zakelijk vermogen.
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #16  
Oud 14 mei 2011, 00:25
Jean-Paul Jean-Paul is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2007
Berichten: 48
Standaard

Misschien is het ook mijn verantwoordelijkheid om als vragensteller zo eenduidige mogelijk te zijn.
Maar eerlijk gezegd had ik hier bij Lancelots verwacht dat de default een eenmanszaak zou zijn

Dan on-topic: hoe kom ik dan ooit van mijn bijtelling af?
De afgelopen 1,5 jaar reed ik veel prive, maar vanaf volgend jaar vooral zakelijk.
Hoe kom ik dan ooit van deze situatie af? Alleen bij inruil of verkoop van mijn auto?
__________________
Didago IT Consultancy
www.didago.nl

"Connecting People and Systems using Microsoft Technology"
Met citaat reageren
  #17  
Oud 14 mei 2011, 01:46
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ja feitelijk wel, alleen als je de auto inruilt of verkoopt, wat wel kan is een kilometeradministratie bijhouden en aantonen dat je minder als 500 km per jaar prive rijdt.

Verder kan het alleen in uitzonderlijke / bijzondere gevallen.
en dan moet je echt aan redelijk uitzonderlijke gevallen denken bijv een onderneemster met koeriersbedrijf heeft en daarna een kapsalon begint waardoor ze zakelijk de auto niet meer nodig heeft maar dezelfde auto aanhoud.

De meest normale situatie die als uitzondering heb meegemaakt is dat een ondernemer een nieuwe zakelijke auto kocht en zijn vrouw graag in de oude zakelijke auto wilde gaan rijden. Over de nieuwe auto werd ook weer gewoon bijtelling betaald en mocht de oude auto naar prive doorgeschoven worden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto privé of zakelijk Markie Al die andere praktische dingen 7 14 oktober 2014 14:41
Bijtelling bij een auto uit 1994 (zakelijk) i-1 Belasting 18 11 december 2009 04:09
Inkomstenbelasting Auto én motor: 1 privé, 1 zakelijk? Ralph lance Belasting 13 18 oktober 2009 20:10
Inkomstenbelasting Auto zakelijk of privé? kylian Belasting 3 25 augustus 2009 23:57
Zakelijk auto verkopen Diamond Al die andere praktische dingen 1 9 januari 2008 21:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon