Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 oktober 2011, 16:32
ophelia ophelia is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2011
Berichten: 3
Standaard Twee klussen bij verschillende afdelingen, telt dat als 1 of 2 opdrachtgevers?

Ik ben tekstschrijver en heb een vrij grote klus bij een grote organisatie gekregen. Daar ben ik gemiddeld een dag per week mee bezig. Laten we die organisatie A noemen. De rest van mijn tijd besteed ik aan andere klussen bij andere opdrachtgevers. Nu kan ik bij A, maar op een andere afdeling, nog een klus krijgen, die ook ongeveer een dag in de week kost. Beide klussen zijn langdurige projecten.
Klus 1 is voor de afdeling ICT van organisatie A, klus 2 is voor afdeling communicatie van A. Zal de belastingdienst deze twee klussen als van één opdrachtgever beoordelen? Of als werk voor twee verschillende opdrachtgevers? Het is allebei voor A. Maar wel voor opdrachtgevers die verder niets met elkaar te maken hebben.
Als het als één opdrachtgever geldt, kom ik misschien in de problemen omdat ik naast deze twee klussen maar heel weinig verdien bij andere opdrachtgevers. Met deze twee klussen voor A zou ik waarschijnlijk meer dan 70 procent van mijn inkomen verdienen, en dan kom je in de gevarenzone.
Wie geeft raad?
  #2  
Oud 22 oktober 2011, 00:23
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

De belastingdienst kijkt naar het aantal opdrachtgevers, niet naar het aantal klussen. Twee verschillende klussen voor (twee verschillende afdelingen van) één organisatie betekent dus in feite 1 opdrachtgever.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
  #3  
Oud 22 oktober 2011, 13:00
ophelia ophelia is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2011
Berichten: 3
Standaard

Dat is waar maar de belastingdienst kijkt ook naar inkomsten. En als een onevenredig groot deel (meer dan 70 procent) van 1 opdrachtgever komt, dan mag dat niet. Tenminste, zo heb ik het begrepen.
  #4  
Oud 22 oktober 2011, 13:40
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ophelia Bekijk bericht
Dat is waar maar de belastingdienst kijkt ook naar inkomsten. En als een onevenredig groot deel (meer dan 70 procent) van 1 opdrachtgever komt, dan mag dat niet. Tenminste, zo heb ik het begrepen.
Ja maar dat is geen harde grens. Daar zou ik me niet zo druk over maken, zeker niet in je startersjaren. Gewoon blijven werken aan meerdere opdrachtgevers en ja als starter is het bijna onmogelijk aan alle eisen tegelijk te voldoen. Maar alle VAR criteria worden in samenhang gewogen het is dus niet zo dat als jij 75% van je omzet bij 1 opdrachtgever haalt dat je dan opeens geen ondernemer meer bent.
Jij hebt meerdere opdrachtgevers, je grootste waarmee je nu mogelijk boven de 70% uitkomt werk je 1 dag in de week gemiddeld zeg je.. Dan is er natuurlijk geen sprake van verkapt dienstverband. Dan heb je gewoon nog erg weinig omzet en moet je nog groeien en dan ga je vanzelf aan die minder dan 70% eis voldoen.

Als je al 4 dagen per week bij deze opdrachtgever zou werken en nu nog een 5e dag aan de slag had gekund dan had ik het je waarschijnlijk afgeraden. Maar op basis van de info die je geeft zou ik me niet teveel zorgen maken. Gewoon werken aan de groei van je bedrijf, dan komt het wel goed.

Voor de VAR regels geld weet wat de regels zijn dan weet je wanneer je op de grens zit en kun je bijsturen, maar de regels werken niet zoals snelheidsovertredingen 100 is goed en 104 is fout.. er is veel ruimte voor interpretatie van de specifieke situatie. Dat is aan de ene kant fijn, maar geeft ook wat onzekerheid en dat is zeker als starter lastig.
  #5  
Oud 23 oktober 2011, 21:13
ophelia ophelia is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2011
Berichten: 3
Standaard

Dank je. Ik ben wat gerustgesteld!
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wie kan adviseren over starten als freelancer vanuit de WAO, maar zonder IRO-traject? anja Al die andere praktische dingen 6 29 mei 2008 23:01
Uurtje - factuurtje Wendy Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 17 22 november 2007 14:46
Hoe moet ik factureren bij 2 verschillende opdrachtgevers? arbi Administratie 4 21 september 2007 16:52
Consequenties bij: Opdracht als freelancer of als 'project' ??? Jaap Laaij Al die andere praktische dingen 2 16 augustus 2007 21:39
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon