Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 november 2011, 09:16
King Arthur King Arthur is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 september 2009
Berichten: 15
Standaard Belastingdienst vraagt gegevens opdrachtgevers, neemt ze daar contact mee op?

Hallo mede freelancers,

Onlangs heb ik (beetje laat) VAR aanvraag gedaan voor 2011.

Nu krijg ik vragenlijsten waar ik van alle werkgevers informatie moet invullen en zelf facturen moet meesturen. Geen probleem, maar nu mijn vraag:
Is het waarschijnlijk dat de belastingdienst contact opneemt met de betreffende opdrachtgevers? Ik zou het erg vervelend vinden als mijn klanten gebeld gaan worden door BD met vragen over mijn bedrijfsvoering. dat zou mijn relatie met de klant verstoren en ze weinig vertrouwen inboezemen. Dat zou ik zelf ook hebben als ik iemand inhuur en de BD komt met vragen.

iemand ervaring mee??

Alvast bedankt!
  #2  
Oud 11 november 2011, 09:32
Bernard Bernard is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2011
Berichten: 11
Standaard

Het standaard VAR formulier van de belastingdienst vraagt niet om werkgevers informatie of om facturen mee te sturen.

Of is dit een verzoek van de BD nadat jij je VAR forumlier hebt ingevuld en verstuurd ?

Groeten,
Bernard.
  #3  
Oud 11 november 2011, 10:11
King Arthur King Arthur is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 september 2009
Berichten: 15
Standaard

Bernhard, dank voor je snelle reactie!

Het gaat dus inderdaad om een vragenlijst die ik heb ontvangen na de aanvraag van mijn VAR. Ik begrijp dat ik de informatie dien te verstrekken aan BD, maar ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
  #4  
Oud 11 november 2011, 10:23
Bernard Bernard is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2011
Berichten: 11
Standaard

Ik heb hier persoonlijk geen ervaring mee. Wellicht dat de BD dit doet omdat het jaar er bijna opzit, en jij nog een aanvraag doet.

Even nieuwsgierig: Hoe heb je de vragen van de VAR aanvraag beantwoord ?

--edit: in je openingspost heb je het over werkgevers informatie waar naar gevraagd wordt.
Bedoel je opdrachtgevers informatie, of daadwerkelijk werkgevers??
  #5  
Oud 11 november 2011, 22:38
King Arthur King Arthur is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 september 2009
Berichten: 15
Standaard

Ik heb de VAR vragen 'juist' beantwoord, dus zoals de BD ze graag hoort om een VAR WUO te krijgen. Wel heb ik aangegeven 3 opdrachtgevers te hebben dit jaar.

De gevraagde informatie is over de opdrachtgevers:
-naam opdrachtgevers
-adresgegevens
-BTW nummer
-welke werkzaamheden ik daar verricht
-verwachte inkomsten resterende gedeelte van het jaar
-verwachte uren resterende gedeelte van het jaar
-of ik voorheen in loondienst ben geweest bij deze opdrachtgevers
-of ik door werving of derden (detachering of uitzendbureau) aan het werk -ben gekomen
-of er schriftelijke overeenkomsten zijn gesloten

ook moet ik een factuur bijvoegen van elk van de opdrachtgevers
  #6  
Oud 11 november 2011, 23:09
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

naast standaard var verklaringen beoordelen en afgeven heeft de belastingdienst natuurlijk ook een controlerende taak en dus worden steekproefsgewijs bij aanvragen extra informatie gevraagd.

Ik verwacht dat als jij gewoon alle gevraagde informatie bijsluit en de vragen beantwoord dat de belastingdienst geen contact opneemt met de opdrachtgevers. Doel is jou ondernemersstatus routinematig te controleren.
Het bellen of bezoeken van de opdrachtgevers zal over het algemeen weinig toevoegen. Maar op zich hebben ze dat recht wel als er nog onduidelijkheden zijn, of jij dat een verstoring van de klantrelatie vind zullen ze niet erg intressant vinden en ik denk dat je vooral geen spoken moet zien. Elk bedrijf krijgt te maken met controles en de belastingdienst zal over het algemeen goed toelichten met welk doel word gecontroleerd. Als een klant van jou daar een indianenverhaal over jou van maakt kun je dat niet de belastingdienst aanrekenen.
  #7  
Oud 17 november 2011, 10:11
King Arthur King Arthur is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 september 2009
Berichten: 15
Standaard

bedankt voor je reactie,

Ik vind zojuist nog een velletje achter de vragen over de opdrachtgevers met vragen over inversteringen en middelen voor het maken van reclame. dus een aantal VAR vragen opnieuw.

Ik heb al een VAR WUO voor een andere bedrijfsactiviteit. nu is het zo dat ik voor mijn activiteiten waarvoor ik de vragenlijst heb gekregen geen investeringen doe, dat is niet nodig. zal dit een probleem opleveren?

verder maak ik alleen reclame door een website en kaartjes die ik uitdeel. is dit genoeg?

Alvast heel erg bedankt!
  #8  
Oud 17 november 2011, 10:51
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King Arthur Bekijk bericht
Ik heb al een VAR WUO voor een andere bedrijfsactiviteit. nu is het zo dat ik voor mijn activiteiten waarvoor ik de vragenlijst heb gekregen geen investeringen doe, dat is niet nodig. zal dit een probleem opleveren?
Het advies dat uit een eerdere forumdiscussie voortkwam, is hierover een aantekening te maken op je 2e VAR-aanvraag. Zie:
http://www.lancelots.nl/starten/veel...-werkzaamheden
__________________
René
  #9  
Oud 17 november 2011, 10:53
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Als jij al een andere VAR WUO hebt is dat belangrijke informatie, meestal word voor een tweede activiteit dan ook een VAR WUO afgegeven, tenzij de activiteit teveel een hobbymatig karakter heeft. Het zou goed kunnen dat ze dat willen beoordelen.

Investeringen, reclame maken zijn gewoon indicaties van je ondernemerschap in mijn optiek geven ze wel plus punten als je het doet, maar geen minpunten als je het niet doet. Dus doe je geen investeringen en maak je geen reclame dan letten ze meer op andere dingen.

Een beetje grappige vergelijking. Een man met lang haar en een rok is nog steed een man, sterker nog ondanks de beeldvorming kan het ook een woeste schotse krijger (ondernemer) zijn

Wat me nu pas opvalt is dat de aanvraag nog voor 2011 is. Waarom vraag je nu pas een VAR voor 2011 aan voor deze activiteit? Is er een opdrachtgever die ernaar gevraagd heeft? Of heb je hem aangevraagd voor het geval dat je een opdracht krijgt.
  #10  
Oud 17 november 2011, 21:24
King Arthur King Arthur is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 september 2009
Berichten: 15
Standaard

Ik heb destijds voor 2010 een aanvraag gedaan. toen kreeg ik een VAR ROW. dat kwam omdat ik pas in september 2010 begon met freelance werkzaamheden.
Ik vroeg in 2011 (januari) mijn nieuwe VAR aan en kreeg op basis van de vorige direct weer een VAR ROW.

Toen heb ik besloten eerst een tijdje (als freelancer) te werken om zo genoeg "bewijs" te verzamelen dat ik aanspraak zou kunnen maken op een VAR ROW. dat is er door de drukte afgelopen jaar een beetje bij ingeschoten. dus vandaar nu de aanvraag.
 

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opdrachtgever vraagt naar contactgegevens andere opdrachtgevers thomas1983 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 12 juli 2011 11:16
Tellen vrijwillige klussen mee voor het aantal opdrachtgevers? DZTC Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 8 20 oktober 2009 15:41


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon