Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 31 december 2011, 04:53
Daniella's schermafbeelding
Daniella Daniella is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Berichten: 51
Standaard Aanschaf computer; btw aftrekken?

Beste Lancelotters,

Ik heb nog geen ervaring met het maken van eenmalige kosten boven de 450 euro en vraag me dus af hoe dat nu precies in z'n werk gaat. Ik heb de site al vrij grondig doorzocht en heb nu wel een globaal idee van wat er moet gebeuren, maar zit toch nog met een paar vragen. Ik zou het erg waarderen als jullie deze zouden kunnen beantwoorden.

(Als je geen zin heb om de hele intro te lezen, skip dan gerust naar onderen naar de vragen )

Mijn inmiddels drie jaar oude laptop is nu echt toe aan vervanging. Ik heb deze destijds (ik had nog geen eenmanszaak) prive gekocht en gebruikte deze ook enkel prive. Sinds dat ik mijn eenmanszaak heb, nu zo'n anderhalf jaar, gebruik ik deze ook voor mijn bedrijf.

Nu dat mijn laptop toe is aan vervanging, denk ik erover om een desktop PC te kopen die grafisch behoorlijk wat kan, omdat mijn laptop nog wel eens blijft hangen als ik voor mijn bedrijf aan het webdesignen ben. Mijn ontwerpen zijn inmiddels complexer geworden, en het wordt al helemaal rampzalig als ik iets voor drukwerk ontwerp (doe ik soms voor m'n eigen bedrijf); dan worden de bestanden zo "groot" dat de laptop gewoon crasht.

MAAR: ik wil de desktop die ik van plan ben aan te schaffen ook wel eens prive gebruiken. Ik kan de laptop natuurlijk blijven gebruiken voor het checken van prive emails en dat soort zaken, maar ik ben ook een casual gamer (meestal in het weekend een uur of 3 - 5) en als ik dan toch een PC ga aanschaffen die grafisch sowieso al wel wat moet kunnen, kan ik die net zo goed ook voor het gamen gebruiken.

Nu heb ik de site al doorzocht naar info over dit onderwerp, maar ik ben (nog steeds) niet zo'n ster wat betreft de belastingregels en dat soort zaken dus ik begreep niet zo goed hoe de volgende adviezen zich in de dagelijkse praktijk zouden vertalen:

Citaat:
van de aanschaf prijs van 3000 is ongeveer 19% BTW. Deze neem je mee in je BTW aangifte. rest schrijf je in 5 jaar af en mag je dus gedurende 5jaar in mindering brengen op je inkomsten (mits je een onderneming voert). De aankoop van een computer zijn geen kosten
Bron: http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=11228

Citaat:
Overigens: als jij aankopen doet die (excl. BTW) onder de € 450,- euro blijven, zijn het gewoon kosten die in het (boek)jaar van aanschaf als zodanig worden (af)geboekt.
Wil je ze dus in 1x afschrijven, zorg dan dat het bedrag per inkoopfactuur onder die grens blijft.
Bron: http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=8445

Citaat:
Zie boven, na aanschaf zul je afhankelijk van de waarde ofwel ineens de kosten opvoeren ofwel in termijnen afschrijven. Afschrijven is dus achteraf, niet voor de aanschaf. Je kunt voor de aanschaf hooguit "reserveren" of "sparen".
Citaat:
Nee daar mag/kan je niet belastingvrij voor sparen. Je betaald Belasting over je winst en je winst kun je (deels) opnieuw investeren in bijv een nieuwe computer. De afschrijving op de computer mag je dan wel weer opvoeren als kosten..
Bron: http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=10479

Citaat:
Niet aftrekbaar: Computers, rekenmachines, e.d. als ze privébezit zijn. Ofwel: als je een computer vooral gebruikt om de meeste futuristische games te spelen, dan mag je deze niet opvoeren als bedrijfskosten.
Bron: http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoer...bedrijfskosten

Deze citaten roepen toch diverse vragen bij mij op:

-> Vooral n.a.v. het laatste citaat: wat is "VOORAL"? Betekent dat letterlijk "meer dan 50%" of betekent het iets anders? Als het hier al ophoudt hoef ik niet verder te zoeken...

-> Mijn conclusie (in het kort) tot dusver zou zijn dat je een computer van circa 1000 euro (mits je deze daadwerkelijk "vooral" zakelijk gebruikt) niet mag opvoeren als kosten. Maar je mag de investering wel aftrekken van je winst, verspreid over 5 jaar. Hoe vertaalt dat zich echter in de boekhouding? Of is dit meer een vraag voor de boekhouder?

Ik hoop dat iemand kan helpen. Alvast bedankt!
__________________
Webbes!
Professioneel webdesign. Betaalbare prijzen.

http://www.webbes-webdesign.nl
Met citaat reageren
  #2  
Oud 31 december 2011, 12:47
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Om even te verduidelijken met een simpel voorbeeld:

Stel je koopt een PC die 1000 euro excl. BTW kost.
Hierover betaal je dan 190 euro BTW. Deze kun je in je BTW aangifte van de periode waarin je de PC aanschaft direct terugvragen.

Die 1000 euro boek je niet als kosten maar als investering, de PC komt op de balans te staan voor een bedrag van 1000 euro.
Stel de restwaarde na 5 jaar is 0,00. Dan schrijf je ieder jaar 20% af, dus 200 euro per jaar. Dit zijn afschrijvingskosten. Ieder jaar vermindert de waarde van de PC met 200 euro tot na 5 jaar de PC waarde 0,00 is en deze dus niet meer op je balans staat.

Als je de PC ook privé gebruikt moet je schatten wat de verhouding zakelijk/privé is. Stel je gebruikt de PC voor 20% privé en voor 80% zakelijk. Dan kun je dit direct bij de aanschaf verrekenen. De waarde van de PC op de balans wordt dan 800 euro (af te schrijven in 5 jaar dus 160 euro per jaar ipv 200 euro).
Van de BTW kun je dan ook 20% niet terugvragen.

Je kunt er ook voor kiezen de PC in eerste instantie wel geheel zakelijk te zien en jaarlijks een correctie te maken voor privégebruik.

Hopelijk is het duidelijk zo.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 31 december 2011, 12:54
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Hele lange inleiding en dan zo'n korte simpele vraag.

Je zet die PC bij aanschaf op de balans voor 1000 euro, ik ga ervanuit dat het 1000 euro excl btw is dus dat je de btw al (in 1x) hebt teruggevraagd.
Je moet een computer nu inderdaad afschrijven in 5 jaar en elk apparaat heeft boekhoudkundig een restwaarde na 5 jaar, daar schrijf je niet over af. Dus stel je computer heeft een restwaarde van 100 euro na 5 jaar dan moet je dus 1000-100= 900 euro afschrijven in 5 jaar. Elk jaar word je PC dan 900/5=180 minder waard. Die 180 euro neem je jaarlijks als afschrijvingskosten op in je winst en verliesrekening en je laat de waarde op de balans ermee afnemen. dus na 1 jaar staat je PC op de balans voor 1000-180 = 820 euro.

Dus in plaats van dat je 1x een journaalpost maakt kosten aan crediteuren. Moet je nu jaarlijks een boeking maken om de afschrijving te boeken naar de kosten.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 december 2011, 14:35
yasin yasin is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 juli 2009
Berichten: 77
Standaard

En nog even een tip qua pc's.
Als je vloeiend wil webdesignen en grafisch werk doen. dan kun je het best een snelle cpu + veel geheugen en een SSD kopen. De videokaart hoeft niet meer dan het simpelste ati/nvidia model te zijn omdat dat genoeg is voor photoshop acceleratie. Dus uiteindelijk kun je er nog steeds niet mee gamen.
__________________
Nutral Design & Development
http://www.nutral.net
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 januari 2012, 12:06
Daniella's schermafbeelding
Daniella Daniella is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Berichten: 51
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yasin Bekijk bericht
En nog even een tip qua pc's.
Als je vloeiend wil webdesignen en grafisch werk doen. dan kun je het best een snelle cpu + veel geheugen en een SSD kopen. De videokaart hoeft niet meer dan het simpelste ati/nvidia model te zijn omdat dat genoeg is voor photoshop acceleratie. Dus uiteindelijk kun je er nog steeds niet mee gamen.
Een snelle CPU, meen je dat nou? Een SSD, dat had ik wel bedacht, maar dat van die CPU begrijp ik niet zo. En de videokaart zal toch op z'n minst redelijk wat geheugen moet hebben?

Waar ik nu vooral tegenaan loop, is dat ik de foutmelding krijg "not enough memory" of zoiets. Dat slaat in ieder geval niet op de HDD, want die is nog leeg zat. Dus ik zat te denken aan RAM of videokaartgeheugen. Het gebeurt vooral bij grote bestanden.
__________________
Webbes!
Professioneel webdesign. Betaalbare prijzen.

http://www.webbes-webdesign.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 januari 2012, 12:07
Daniella's schermafbeelding
Daniella Daniella is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Berichten: 51
Standaard

Bedankt Marjan en Roel, het is me al wat duidelijker. Ik denk wel dat ik nog even met de accountant overleg, kijken hoe we dit nou heel precies gaan doen. Maar het is in ieder geval fijn om zelf ook op z'n minst een beetje verstand te hebben van hoe het nou eigenlijk zit bedankt!
__________________
Webbes!
Professioneel webdesign. Betaalbare prijzen.

http://www.webbes-webdesign.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 januari 2012, 12:53
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daniella Bekijk bericht
Een snelle CPU, meen je dat nou? Een SSD, dat had ik wel bedacht, maar dat van die CPU begrijp ik niet zo. En de videokaart zal toch op z'n minst redelijk wat geheugen moet hebben?

Waar ik nu vooral tegenaan loop, is dat ik de foutmelding krijg "not enough memory" of zoiets. Dat slaat in ieder geval niet op de HDD, want die is nog leeg zat. Dus ik zat te denken aan RAM of videokaartgeheugen. Het gebeurt vooral bij grote bestanden.
die melding zal zeer waarschijnlijk komen door je RAM.

Schaf ook meteen DDR3 (niet 2 of 1) RAM aan
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 januari 2012, 20:32
yasin yasin is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 juli 2009
Berichten: 77
Standaard

Dat is inderdaad geheugen ja. Photoshop profiteert niet veel van een videokaart. Het is voornamelijk geheugen en cpu die zwaar belast word. Als je geheugen vol zit is dan de harde schijf een beperkende factor.

cpu zorgt er voor dat photoshop zelf sneller draait (maar veel mid end cpu's zijn snel genoeg) en geheugen zorgt dat photoshop alle informatie snel beschikbaar heeft.

Videokaart word alleen gebruikt voor vloeiende bewegingen en andere dingen die werken met photoshop verbeteren, daar heb je maar een simpele (losse) videokaart voor nodig. Videokaart geheugen maakt helemaal niks uit hierbij.
__________________
Nutral Design & Development
http://www.nutral.net
Met citaat reageren
  #9  
Oud 29 maart 2012, 02:27
Bel_Eng Bel_Eng is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 maart 2010
Berichten: 9
Standaard

Uiteraard koop en gebruik je deze computer 100% zakelijk. Dat je er uiteindelijk dag en nacht op zit te gamen, hoeft en kan de belastingsdienst niet weten.
Voor een huis en een auto is het een ander verhaal, maar om een computer voor privé gebruik te corrigeren, lijkt mij onzinnig.

Succes ermee!
Met citaat reageren
  #10  
Oud 29 maart 2012, 09:45
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bel_Eng Bekijk bericht
Uiteraard koop en gebruik je deze computer 100% zakelijk. Dat je er uiteindelijk dag en nacht op zit te gamen, hoeft en kan de belastingsdienst niet weten.
Voor een huis en een auto is het een ander verhaal, maar om een computer voor privé gebruik te corrigeren, lijkt mij onzinnig.

Succes ermee!
mod comment

Beste Bel_eng

de volgende keer dat je niet kan slapen ga dan niet hier het forum vervuilen met allerlei halfonzinnige berichten dat het onzin is om allerlei correcties toe te passen op je aangifte, ik heb er nu een stuk of 4 voorbij zien komen heb op 1 andere wel inhoudelijk gereageerd

ieder heeft recht op zijn mening maar ongemotiveerde one liners dat het onzin is zijn nauwelijks een toevoeging aan de inhoudelijke discussie. Dus als je inhoudelijke argumenten hebt, dan horen we dat graag en kunnen we misschien wel ons voordeel ermee doen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW BTW aftrekken van kassabon zonder naam/adres? Tom Belasting 2 4 maart 2011 13:32
Inkomstenbelasting Computer aangeschaft in 2010, aftrekken in 2009? moowriece Belasting 2 20 oktober 2010 11:11
BTW aftrekken bij gedeeltelijk zakelijk gebruik walterh Belasting 1 13 januari 2009 00:16
Aftrekken in jaar van aanschaf Lady_moonlight Belasting 6 7 januari 2008 14:52
Btw aftrekken van investering ter orientatie ThAlmighty Belasting 5 31 oktober 2007 22:48


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon