Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 januari 2014, 18:56
FrankB FrankB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 januari 2014
Berichten: 10
Standaard Belasting en software Amerika

Hallo,

Er is al meer over geschreven op het forum, maar het exacte antwoord heb ik helaas niet kunnen vinden. Het volgende is het geval.

Ik heb online een Wordpress theme aangeschaft voor $ 40 (qua bedrag niet heel spannend, maar gaat om principe hoe ik dit in de administratie moet verwerken). Aankoop is betaald met creditcard. Ik heb een betaalbewijs per mail, maar geen echte factuur. Daardoor weet ik niet hoe de $ 40 is opgebouwd; vermoedelijk een deel Amerikaanse BTW.

De vraag is hoe ik dit op moet nemen in de administratie. Ik zou geneigd zijn (mede gezien het beperkte bedrag) om de BTW te laten wat het is; eventueel betaalde BTW dus niet aftrekbaar als voorbelasting. Maar hoe zit het met de Omzetbelasting, welk bedrag trek ik van de winst af? $40 of minder ($40 minus betaalde VAT (geen idee van %))?

Iemand een idee?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 januari 2014, 19:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik doe dat zo:
  • Wacht op het creditcardafschrift met het bedrag in euro's.
  • Beschouw het betalingsbewijs als inkoopfactuur en boek het zo in. Dat het niet aan de strenge factuurvereisten van de btw-wet voldoet geeft niet, want je vraagt hiervoor toch geen Nederlandse BTW terug.
  • Boek het volledig bedrag inclusief eventueel betaalde Amerikaanse VAT als kosten, zonder Nederlandse BTW erop

Zodoende neem je Amerikaanse VAT als eigen kosten (die dus je winst verminderen) en vraag je geen VAT terug. Dat is bij kleine bedragen en landen buiten de EU toch niet de moeite waard.

Nederlandse BTW als voorbelasting terugvragen is niet aan de orde, omdat de leverancier geen Nederlandse BTW heft.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 januari 2014, 21:50
FrankB FrankB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 januari 2014
Berichten: 10
Standaard

Rene,

Hartstikke bedankt voor deze snelle reactie. Dat was ook precies wat ik bedacht had alleen twijfelde ik of de Amerikaanse VAT als eigen kosten opgevoerd konden worden, maar het antwoord is dus een ja.

Vr. Gr.
Frank
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 januari 2014, 10:36
MrMartinH's schermafbeelding
MrMartinH MrMartinH is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 september 2010
Berichten: 169
Standaard

Zoals Rene het beschrijft doe ik het ook altijd. Uiteraard moet je die $40 wel omrekenen naar euro's.
__________________
3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau
3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties
http://www.3dinyourhands.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 juli 2014, 15:19
R_Janssen R_Janssen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 juli 2014
Berichten: 7
Standaard Vennootschapsbelasting VS

Hoe zit het over het algemeen met de Vennootschapsbelasting die je moet afdragen in de Verenigde Staten, ik heb gehoord dat deze over het algemeen wel lager ligt dan in Nederland of is dit heel erg afhankelijk van staat en/of rechtsvorm?!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 29 juli 2014, 18:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R_Janssen Bekijk bericht
of is dit heel erg afhankelijk van staat en/of rechtsvorm?!
Dat lijkt me vooral afhankelijk van in welk land je bedrijf gevestigd is. Een in Nederland gevestigde BV (of soortgelijke rechtsvorm) draagt in Nederland vennootschapsbelasting af, VZIW niet in de VS.

Citaat:
Bedrijven moeten mogelijk belasting betalen in de VS als ze daar gevestigd zijn. Of als zij zijn opgericht volgens Amerikaanse wetten en regels.
Bron: Belasting betalen in de VS door bedrijven (Rijksoverheid)
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 juli 2014, 19:50
R_Janssen R_Janssen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 juli 2014
Berichten: 7
Standaard

dankjewel!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 oktober 2014, 11:19
raima55 raima55 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2014
Berichten: 1
Standaard

10K autokosten als prive storting boeken. Als je dan 50K onttrekt en 10K ahw "stort" is je saldo fiscale winstberekening 40K en komt overeen met je saldo W&V.
__________________
Pass your 300-101 on first attempt using IBM and other resources.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ben freelancer met meerdere opdrachtgevers, hoe werk de belasting? memorytapes Belasting 5 30 april 2012 11:57
Correct/legaal gebruik van software; hoe aan te pakken? trevi42 ICT 6 23 augustus 2010 11:34
Amerikaanse klant: belasting? Webdesigner Belasting 3 4 december 2008 12:00
Belasting aangifte hulp. Eerst VAR-row nu opeens toch ondernemer..? XavierSanGiorgi Belasting 3 22 maart 2008 00:07
Online software verkopen aan buitenland: BTW? carsten888 Belasting 2 1 juni 2007 14:41


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon