Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 augustus 2014, 17:51
hestervan hestervan is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2014
Berichten: 1
Standaard vragen over ib 2013. betrefd vooraden en liquide middelen

In september 2013 heb ik mijn bedrijf geregistreerd bij de kvk.

Ik was al eerder met het bedrijf (ik geef naaicursussen) bezig, en gaf dit altijd aan als overige inkomsten, mijn bedrijfje was een kleine bijverdienste.

Sinds sept 2013 heb ik besloten hier een officieel bedrijf van te maken. Maar nu met de belastingopgave van de inkomstenbelasting kom ik voor allerlei nieuwe dingen te staan:

Maar nu heb ik een aantal vragen:

1. gezien mijn bedrijf al langer bezig is, en pas in sept officieel is ingeschreven, bezit ik al machines. De naaimachines heb ik in de loop van jaren op diverse manieren verkregen: gekocht via marktplaat of gekregen van anderen. Hierdoor heb ik geen aankoopsbewijzen. Maar de naaimachines zijn wel onderdeel van mijn inventaris. Het is ook niet duidelijk meer in welk jaar ik deze heb aangeschaft. Ook qua meubulair is er geen aankoopsbewijs. Maar de machines zijn wel onderdeel van mijn vaste activa, inventaris... Hoe geef ik dit op aan de belasting?

Kan ik een schatting hiervan maken? zoals bijv: 6x naaimachine a 50-. (50- is hier geschatte waarde als ik eenzelfde machine tweedehands zou aanschaffen) of is dit door de jaren heen zo miniem geworden, en niet te controleren, door gebrek aan aankoopsbewijs dat mijn vaste activa op 0- zullen eindigen?


2. In de loop van jaren heb ik ook diverse stoffen, textiel en fournituren aangeschaft. Sommige zijn ingebracht uit prive of waren een gift. Kan ik hier een schatting van maken voor mijn voorraden?

Ik heb wel over de jaren 2011-2012 en 2013 een overzicht en aankoopbonnen van de voorraad. Kan ik enkel deze opgeven? of ook een geschatte vooraad van de overige eerdere aankopen, eigen inbreng en giften?


3. Omdat ik al langer bezig was. Is het bedrag van liquide middelen bij de start van de onderneming geen 0, maar wat ik had opgespaard van de periode toen ik het lesgeven nog als bijverdienste uitvoerde. Is dit mogelijk om bij een startende onderneming het begin boekjaar bijv op 2000- te zetten ipv 0?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Liquide middelen & activa Liv2day Belasting 3 11 maart 2014 21:33
IB - Liquide middelen Peter_ Belasting 1 13 maart 2013 16:37
Vragen over invullen IB voor ondernemers mdt Belasting 0 30 maart 2009 19:18
Liquide middelen / eigen vermogen daan van daanid Administratie 3 2 maart 2009 08:17
Inkomstenbelasting activa liquide middelen vraag Belasting 1 30 april 2008 14:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon