Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 augustus 2014, 21:42
Blazer Blazer is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2014
Berichten: 2
Standaard ZZPer inkomsten + DUO bijverdiengrens

Hallo allemaal,

Dit forum gevonden via Google.
Net de regels doorgelezen en eerst even geprobeerd de zoekfunctie te gebruiken.
Via de zoekfunctie helaas geen resultaten, dus ik *hoop* dat ik de vraag niet dubbel stel en dat ik daarnaast nu geen regels overtreed.

Ik heb een nogal specifieke vraag, en misschien dat hier iemand hem weet.
Bij de DUO kreeg ik een nogal vaag antwoord, maar ik kon de wetten hierover niet vinden.

Situatie is als volgt:
- ZZPer
- Volgt voltijd studie
- Krijgt nu gesteggel met bijverdiengrens

Het probleem is als volgt; ik heb dit jaar een paar zaken gedaan. Nu krijg ik er een nieuw projectje bij.
Door dit project te gaan doen, ga ik dik over de bijverdiengrens heen. (Nu zit ik er nog onder.)

De vraag is echter: op welk moment is iets bijverdiend?
De grens met ZZP vs Persoonlijk wordt hier heel vaag, in het geval van een BV was dit makkelijker geweest omdat je jezelf dan uitbetaald. Bij ZZpers wordt in principe alles dat "winst" is reeds aangemerkt als jou inkomen.

De reden dat ik dit vraag is als volgt:
- Het bedrijf verzoekt mij om *nu* een factuur uit te schrijven, voor werk dat aanvangt van 1 September tot 30 November 2014.
- Ik verricht mijn werkzaamheden dus van 1 September 2014 tot en met 30 November 2014
- Ik word betaald voor de verdiensten die lopen van 1 September 2014 tot en met 30 November 2014, zo staat dit ook op de factuur vermeld
- Het bedrijf wil dit alvast betalen zodat alles geregeld is, maar betaald dus alvast in Augustus

Maar waar kijkt de DUO nu precies naar?
1.) Naar de periode waarvoor betaald is (1 September -> 30 November)
Of 2.) Naar de datum waarop het bedrag is bijgeboekt op mijn rekening, ongeacht dat het een betaling is voor werkzaamheden die pas per 1 September starten; en ik in principe dus NU alvast de betaling krijg voor werk dat aanvangt per 1 September.

Naar mijn mening wordt ik betaald voor werk dat start in September, en daar betaald het bedrijf ook voor. Dit lijkt me ook meer dan logisch. Dat ze een paar dagen eerder betalen zou niet moeten uitmaken.
... Maar de DUO zou de DUO niet zijn als het mogelijk is dat zij dat niet met me eens zijn, en zelfs ALS het om een vooruitbetaling gaat die enkele dagen *voor* 1 September wordt gemaakt, zij het nog steeds zien als "Jij hebt de bijverdiengrens in Augustus overschreden, ongeacht dat het werk betrekking heeft tot de maanden September, Oktober en November."

Heeft iemand enig idee?
- Op de DUO website staat hier *niets* over.
- De belastingdienst heeft geen flauw idee, want die kijken naar je inkomsten *per jaar*; en die boeien het vrij weinig in welke maand je betaald werd en in welke maand het werk werd verricht.
- Ik kon niets vinden qua wetten en regelgevingen over dit gebeuren
- Bij de DUO zelf kreeg ik een nogal vaag antwoord dat "per situatie" wordt bekeken, daar schiet ik dus he-le-maal *niets* mee op.
- Bij de DUO staan enkel voorbeelden als "Jij gaat uitzendwerk doen per 1 September, die inkomsten tellen niet mee"; ik ga werk doen per 1 September, maar de betaling wordt *voor* 1 September *alvast* verstuurd door het bedrijf. (Bedrijfsmatig vooruitbetaald, voor mij persoonlijk is het nog steeds per 1 September!)

Het bedrijf wil wel erg graag gewoon vooraf betalen, maar het punt is: als ik dat doe, en de DUO zegt "sorry, teveel verdiend in Augustus" dan moet ik de studiefinanciering + het reisproduct terug betalen.
Als de DUO dat niet zegt, want ik zet natuurlijk netjes mijn studiefinanciering per 1 September stop!, dan vallen al deze inkomsten (alles van 1 September tot en met 31 December) niet onder de bijverdiengrens, die tellen niet mee...


Het is heel fijn dat hier totaal geen duidelijkheid over gegeven wordt, dus ik hoop dat hier iemand zit die het toevallig weet of er ervaring mee heeft.
Ik heb natuurlijk weinig zin om die hele stufi terug te gaan betalen... Als ze het gewoon zien als zijnde per 1 September, dan maakt het niets uit.
... Maar doen ze toch moeilijk omdat de uitgeschreven factuur *voor* aanvang van het werk voldaan is, dan moet ik het *wel* terugbetalen. Wat nogal oneerlijk zou zijn.


Ik ben heel benieuwd of iemand het weet!



Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 augustus 2014, 21:26
Hans Scherff Hans Scherff is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 juli 2014
Berichten: 1
Standaard

Het lijkt in eerste instantie op de bekende fiscale discussie rond 1 januari, in welk jaar winst genomen moet worden.
De Wet studiefinanciering 2000 hanteert echter een voor het belastingrecht ongebruikelijk begrip.

Art. 3.17, lid 5, Wet studiefinanciering 2000 stelt: Bij de berekening van het meerinkomen blijft buiten beschouwing inkomen waarvan de studerende aantoont dat het is verworven over de periode in het kalenderjaar waarin hij zonder onderbreking geen studerende was in de zin van deze wet of waarin hij heeft afgezien van zijn aanspraak op studiefinanciering.
Wat onder 'verworven' moet worden verstaan, is niet toegelicht in de Kamerstukken 23634.

Misschien helpt lid 6 je (herleiding naar maandbedragen)? Zie http://wetten.overheid.nl/BWBR001145...tum_25-08-2014
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 september 2014, 01:22
Blazer Blazer is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2014
Berichten: 2
Standaard

Beste Hans,


Hartelijk dank voor uw reactie!

Na veel heen en weer gebel met de DUO kreeg ik uiteindelijk een medewerker aan de lijn die enorm gemotiveerd was om te helpen omdat hij nog nooit van zo'n situatie had gehoord. Allebei blij, I guess

Bij de DUO gaat het om het tijdstip dat het bedrag op je bankrekening is ontvangen. De factuurdatum en de periode waarin je het werk verricht interesseert ze weinig tot niets, dus als het volledige bedrag vooruit aan je wordt betaald: dan heb je gewoon op dat moment, volgens de DUO, alles verdient op de dag dat het binnen is gekomen bij je.

Dikke pech voor mij dacht ik, maar er is gelukkig toch een uitkomst; met terugwerkende kracht je studiefinanciering stopzetten.
En dan gaat het om de maand waarin je teveel gaat verdienen.

Met andere woorden (even voor het geval iemand dit ooit Google'd, wel zo handig om het uit te leggen):
- Van Januari tot en met Augustus krijg jij studiefinanciering uitbetaald
- Je komt er laat in Augustus, nadat ze uitbetaald hebben, pas achter dat je over je bijverdiengrens heen bent gegaan
- Geen probleem, je kan je studiefinanciering alsnog per 1 Augustus stop zetten.
- Stel je zet per 1 Augustus stop: Alles wat je verdient tussen 1 Augustus en 31 December 23:59 telt dan *niet* mee voor je bijverdiengrens!*

Je moet dan:
1.) Het bedrag, of de bedragen, dat naar je is overgeboekt sinds Augustus terug betalen. Doe je dat niet, dan wordt het permanente schuld in de rentedragende lening die je bij de DUO hebt, of vanaf dan hebt.
2.) Als je je OV niet stop hebt gezet op uiterlijk de 5e werkdag van de maand waarin je teveel ging verdienen, dan krijg je een OV boete van, op het moment van schrijven, 184 EUR per maand. (Die moet je wel meteen voldoen...)


Voor zover ik heb begrepen, maar dit was nog onduidelijk, mag je tot en met 1 Juni van het volgende jaar nog met terugwerkende kracht je StuFi stopzetten. Let op: je moet dus stopzetten per de 1e van de maand waarin je teveel ging verdienen. Ging je in Augustus over de grens? Dan per 1 Aug stopzetten. Ging je pas in Oktober over de grens? Dan per 1 Oktober met terugwerkende kracht stop laten zetten.
Doe je dat niet, dan komt de DUO er uiteindelijk toch wel achter: en mag je het in 1x terugbetalen + boete. Doe dat dus nooit.

* = LET OP: Je mag, als je teveel verdient en je StuFi stopzet, tot het einde van het jaar geen stufi of OV meer hebben! Als jij je stufi per 1 Augustus stop zet, 8000 euro verdient en per 1 December weer stufi aanvraagt, dan tellen de bijverdiensten alsnog mee; ongeacht of je nou wel of niet in de maanden dat je geen Stufi kreeg bijverdient hebt. Dan krijg je dus alsnog een boete voor het overschrijden van de bijverdiengrens
(Dit komt omdat je enkel een periode aan het begin, of aan het einde van het jaar, mag gebruiken voor dit doel. Bijvoorbeeld: In de tijd van 1 Januari tot 31 Maart heb jij 10.000 euro verdient. Per 1 April vraag je studiefinanciering aan en dit hou je tot het einde van het jaar. Je bijverdiengrens voor de periode van 1 April tot 31 December bedraagt dan gewoon alsnog, op het moment van schrijven, ~13.940 EUR. Die 10.000 telt niet mee.; Of anderom: je krijgt van Jan tot Aug stufi; daarna stop je: in September t/m December telt niet wat je bijverdient mee voor de bijverdiengrens. Als je echter in Januari stufi kreeg, het per 1 Februari stopzet, 15.000 euro verdient en het per 1 Juni weer opstart: dan telt die 15.000 euro mee voor je bijverdiensten, ben je er overheen en mag je gaan lappen!)


Laatste punt, met betrekking tot de "per maand" regeling (Art 6) die Hans noemt: dat is iets om rekening mee te houden.
De DUO gaat inderdaad terug rekenen in welke maand je over de bijverdiengrens bent heen gegaan door het totaal bedrag dat in een jaar is verdient terug te rekenen; door het te delen door 12 maanden.
Dan kan het zijn dat de datum waarop de DUO vindt dat jij over die grens heen bent gegaan meerdere maanden *voor* de datum waarop je het werkelijk hebt ontvangen. Immers, stel jij verdient in de maanden Januari tot en met Augustus in totaal 13.000 EUR; en in September tot December verdien je nog eens 12.000 EUR, dan heb je in totaal 25.000 EUR. 25.000 / 12 = 2083 EUR.
13.940 EUR (bijverdiengrens 2014) / 2083 = 6.69. Altijd afronden naar beneden als 't om maanden gaat == 6e maand, in Juni ben jij dus over de bijverdiengrens heen gegaan volgens de berekeningen van de DUO.
Maar dat is niet waar, je bent immers pas in September (9e maand, 3 maanden later) over de grens gegaan.

Geen nood, als jij kan aantonen (goede administratie houden dus! ) dat je werkelijk pas in September over de grens heen bent gegaan: dan laat de DUO je verder met rust, 1 brief + bewijsmateriaal is voldoende.



Ik hoop dat iemand hier ooit wat aan gaat hebben en dat ik het redelijk duidelijk heb uitgelegd.
Nogmaals dank voor je link Hans, daardoor heb ik wat extra vragen kunnen stellen om alles helder te krijgen mbt die 12 maanden regeling.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 september 2014, 03:11
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blazer Bekijk bericht
Bij de DUO gaat het om het tijdstip dat het bedrag op je bankrekening is ontvangen. De factuurdatum en de periode waarin je het werk verricht interesseert ze weinig tot niets
Ik vraag me af of die uitleg voor de rechter stand zou houden.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Per 1 november uit loondienst als zzp'er gestart: particuliere of ondernemersaangifte IB? VisActiva Belasting 0 6 juli 2012 01:25
Hoe omgaan met 'overige inkomsten' naast 'winst uit onderneming'? bokma80 Belasting 1 23 mei 2009 15:11
Websites en inkomsten uit reclame (kort gezegd). Vraagjes. Willie Al die andere praktische dingen 4 10 november 2008 20:47


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon