Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 april 2016, 16:10
FreeJay FreeJay is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 april 2016
Berichten: 2
Standaard Als freelancer losse opdrachten uitvoeren

Beste allen,

Recentelijk ben ik beginnen te werken voor een opdrachtgever die mij maandelijks voorziet van tekstopdrachten. Laten we zeggen tussen de €300-€400 maandelijks. Ik sta echter niet ingeschreven bij de KVK (of de belastingdienst) omdat ik volgens de KVK als privépersoon deze bijverdiensten mag hebben en het voor mij niet rendabel is om in te schrijven.

Ik factureer opdrachtgever dan ook met een factuur waar onder aan de streep een bedrag ex. BTW wordt genoemd. Dit is vanuit opdrachtgever echter niet wenselijk, omdat het voor opdrachtgever als zzp'er niet aantrekkelijk zou zijn om een privépersoon in te huren.

Nu wil ik deze opdrachten behouden, maar ben bang dat als ik aan opdrachtgever te kennen geef dat ik me (vooralsnog) niet in ga schrijven, dat ik dan mijn opdrachten kwijtraak.

Mijn vraag is: wat zijn de nadelen voor de opdrachtgever, die als zzp'er werkt, wanneer ik als privépersoon blijf factureren, en is er daarom voldoende reden voor opdrachtgever om de samenwerking te beëindigen?

Bij voorbaat dank.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 april 2016, 19:20
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FreeJay Bekijk bericht
Ik factureer opdrachtgever dan ook met een factuur waar onder aan de streep een bedrag ex. BTW wordt genoemd. Dit is vanuit opdrachtgever echter niet wenselijk, omdat het voor opdrachtgever als zzp'er niet aantrekkelijk zou zijn om een privépersoon in te huren.
Dat kan, maar dat heeft niet met de btw te maken.

Citaat:
Mijn vraag is: wat zijn de nadelen voor de opdrachtgever, die als zzp'er werkt, wanneer ik als privépersoon blijf factureren, en is er daarom voldoende reden voor opdrachtgever om de samenwerking te beëindigen?
Het risico voor je opdrachtgever is dat de belastingdienst jullie arbeidsrelatie als loondienst ziet, en dat hij eigenlijk loonheffing etc. zou moeten afdragen, zoals elke werkgever voor zijn werknemers doet.

Recent zijn nieuwe regels ingevoerd om daarover duidelijkheid te krijgen, misschien is dat de reden waarom je opdrachtgever nu gaat twijfelen. De officiële oplossing is werken met een door de Belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomst.

Gedoe, voor zo'n kleine bijverdienste.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 april 2016, 13:44
FreeJay FreeJay is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 april 2016
Berichten: 2
Standaard

Bedankt voor je reactie René,

Dat maakt de reactie van de opdrachtgever voor mij al een stuk begrijpelijker. Welke modelovereenkomst zou hier van toepassing zijn, en hoeveel moeite zou ik er in moeten steken? Dit om voor mij af te wegen of het zinvol is om daarmee door te gaan.

Nogmaals bedankt.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 april 2016, 14:30
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FreeJay Bekijk bericht
Welke modelovereenkomst zou hier van toepassing zijn
Geen idee. Dat moet je (in overleg met je opdrachtgever) zelf beoordelen aan de hand van wat jullie willen afspreken over hoe jullie samenwerken.

Citaat:
en hoeveel moeite zou ik er in moeten steken?
Aannemende dat die modelovereenkomsten inderdaad is waar het je opdrachtgever om te doen is (vraag het hem): zoveel als de relatie met de opdrachtgever je waard is
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
modelovereenkomsten

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Engelse vriendin werkzaam in NL, wil freelance opdrachten uitvoeren jopie Freelancepraktijk starten 6 14 juli 2015 11:37
Deeltijdstudente journalistiek (30 jr) wil zich profileren als freelancer, mijn vragen! Kaat Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 2 22 april 2009 01:18
Freelancer - Overeenkomst Eveline Al die andere praktische dingen 14 10 september 2008 08:10
Inschrijven KvK en beginnen als freelancer voor een enkele opdracht? AlwinK Freelancepraktijk starten 2 11 augustus 2008 11:33
Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever Fjodor Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 25 18 maart 2008 22:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon