Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 september 2018, 13:20
Victory015 Victory015 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 augustus 2018
Berichten: 6
Standaard Wordt handel in cryptocurrencies gezien als onderneming?

Ik handel al enige tijd in cryptocurrencies en dit is winstgevend (ondanks de dalingen in die markten van de laatste tijd). Stel dat ik geen betaalde arbeid doe (in loondienst of als ZZP-er) maar het geld dat ik nodig heb voor levensonderhoud verdien met de handel in cryptocurrencies: hoe ziet de belastingdienst dat? Zien zij dit als onderneming? Aan de ene kant zou je dat verwachten, want ik besteed er dagelijks tijd aan en met de verdiensten voorzie ik in mijn levensonderhoud. Aan de andere kant: kan ik dan ook een lease-auto nemen, de kosten daarvan aftrekken, BTW aftrekken, eventuele verliezen van mijn handel verrekenen, de transactiekosten die ik moet betalen op exchanges als kosten opvoeren, de afschrijving op mijn laptop opvoeren, enz?! Iemand enig idee hoe de belastingdienst dit zal beoordelen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 september 2018, 13:22
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Alles wat je noemt klinkt mij als zelfstandige ondernemer. Inschrijven bij de KVK/BD dus
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 september 2018, 13:49
Victory015 Victory015 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 augustus 2018
Berichten: 6
Standaard

Hi, bedankt voor de reactie.
Stel dat ik niet gebruik wil maken van al die mogelijkheden/aftrekposten, maar gewoon handel, net als zoveel mensen doen naast hun reguliere baan. Wat zou dan het argument van de belastingdienst zijn om het aan te merken als onderneming? Waar ligt de grens tussen particulier beleggen (box 3) en onderneming (box 1)?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 september 2018, 14:48
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Je noemt nu een situatie die er nu niet is. Je geeft aan dat je verder geen baan/werk hebt. lijkt me sterk dat je die nu ineens gaat krijgen toch?

nota bene: ik weet zelf te weinig van de belastingzaken af om je verder te kunnen helpen
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 september 2018, 15:01
Victory015 Victory015 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 augustus 2018
Berichten: 6
Standaard

De situatie is als volgt. Ik ben ZZP-er en heb nu de keuze tussen:
A) mij richten op crypto handel (en geen nieuwe opdracht aannemen)
B) een nieuwe opdracht aannemen (en niet fulltime in crypto's handelen)

De keuze tussen A en B zal voor mij afhangen van hoe de belastingdienst omgaat met inkomsten die voortvloeien uit optie A.

Wellicht iemand anders die hier ervaring mee heeft?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 september 2018, 16:53
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Victory015 Bekijk bericht
Wat zou dan het argument van de belastingdienst zijn om het aan te merken als onderneming? Waar ligt de grens tussen particulier beleggen (box 3) en onderneming (box 1)?
Er is geen eenduidige grens en er zijn geen speciale regels voor cryptohandel. Het is een beoordelingskwestie.

Als je het bedrijfsmatig aanpakt, er veel tijd in steekt en een volwaardig inkomen mee verdient, dan wordt het een onderneming (wat fiscale voordelen biedt). Je doet er dan goed aan het zoveel mogelijk als een onderneming te behandelen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 10 september 2018, 16:57
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Victory015 Bekijk bericht
de transactiekosten die ik moet betalen op exchanges als kosten opvoeren
Overigens, ook een particulier met bijverdiensten mag de kosten aftrekken. Wat belast is, is de winst (omzet - kosten), niet de omzet.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wordt dit als opeenvolgende factuurnummers gezien? petrawiebenga Administratie 13 19 februari 2012 21:50
Auto privé of op de zaak welk ingezet wordt als visitekaartje art schilling Freelancepraktijk starten 9 2 februari 2011 22:19
Offerte: opnemen wat ALS de onderneming "stopt" t.a.v. website hosting... Daniella Omgaan met opdrachtgevers 9 19 januari 2011 13:03
Importeren als tweede onderneming, wat zegt de belastingdienst dan? DennisWillemse Belasting 5 31 mei 2008 16:43
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon