Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 7 juni 2007, 13:23
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: werkzaamheden VAR wijzigen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ys3 Bekijk bericht
Ik heb de afgelopen weken veel bureaus gesproken, zij wilden allen alleen zaken doen als ik een VAR-wuo kon overleggen.
.
Let je er dan wel goed op dat je de constructie waaronder je werkt met deze bureaus, duidt op zelfstandigheid? Dus: dat jij hen betaalt voor hun bemiddeling en niet dat zij jou betalen voor de uren?

Want dan betekent die VAR WUO die jij overlegt, dat de Belastingdienst bij jou aanklopt.
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
  #12  
Oud 9 juni 2007, 01:33
Ys3 Ys3 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2007
Berichten: 67
Standaard Re: werkzaamheden VAR wijzigen

Ik blijf dit een schimmig gebied vinden.
Ik zal inderdaad waarschijnlijk veel gaan werken via bureaus. En de meeste van deze bureaus hanteren een constructie waarbij ik aan hen factureer en zij weer doorfactureren aan de opdrachtgever.
Maar als de Belastingdienst inderdaad zo streng is als hierboven wordt geschetst dan komt een enorm gedeelte van de freelancers in Nederland toch in de problemen? Er zijn toch heel veel freelancers die veel via bureaus werken? In mijn branche is dit heel normaal. Deze bureaus werken ook veel met freelancers, en als dit echt zo'n probleem is dan zou deze constructie toch al niet meer bestaan?

Overigens loop ik wel degelijk ondernemersrisico. Als de opdrachtgever niet tevreden is over mijn werk, zal de factuur niet betaald worden...
  #13  
Oud 9 juni 2007, 12:33
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: werkzaamheden VAR wijzigen

Het blijft voorlopig ook wel een schimmig gebied. Als een bemiddelingsbureau zich uitsluitend bezighoudt met bemiddelen dan is er volgens de Belastingdienst niets aan de hand. Als een bemiddelingsbureau naast bemiddeling ook andere activiteiten (schrijven van facturen, stellen van tarieven, enz.) uitvoert, is het verdedigbaar dat er sparke is van een fictieve dienstbetrekking. En een fictieve dienstbetrekking wordt gelijkgesteld aan een 'gewone' dienstbetrekking.

Tot op heden was de 'pakkans' relatief laag, vanwege het aantal controleurs in relatie tot het aantal zelfstandigen. Ik weet zeker dat de belastingdienst hier meer op gaat letten, omdat de looncontroleurs van het UWV zijn overgegaan naar de Belastingdienst. Met name vanuit UWV kant was men erg gebrand deze constructies te onderzoeken, en de Belastingdienst voert nu ook taken uit namens het UWV.

Bovendien heeft de Belastingdienst aangekondigt dat het aantal controles fors zal worden opgevoerd.

Wim
  #14  
Oud 9 juni 2007, 14:06
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: werkzaamheden VAR wijzigen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ys3 Bekijk bericht
Overigens loop ik wel degelijk ondernemersrisico. Als de opdrachtgever niet tevreden is over mijn werk, zal de factuur niet betaald worden...
Maar wie is de opdrachtgever dan? Het bureau toch? Doen die dan een uitspraak over de kwaliteit van jouw werk?
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
  #15  
Oud 9 juni 2007, 14:11
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: werkzaamheden VAR wijzigen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aspon Bekijk bericht
Het blijft voorlopig ook wel een schimmig gebied. Als een bemiddelingsbureau zich uitsluitend bezighoudt met bemiddelen dan is er volgens de Belastingdienst niets aan de hand. Als een bemiddelingsbureau naast bemiddeling ook andere activiteiten (schrijven van facturen, stellen van tarieven, enz.) uitvoert, is het verdedigbaar dat er sparke is van een fictieve dienstbetrekking. En een fictieve dienstbetrekking wordt gelijkgesteld aan een 'gewone' dienstbetrekking.

Tot op heden was de 'pakkans' relatief laag, vanwege het aantal controleurs in relatie tot het aantal zelfstandigen. Ik weet zeker dat de belastingdienst hier meer op gaat letten, omdat de looncontroleurs van het UWV zijn overgegaan naar de Belastingdienst. Met name vanuit UWV kant was men erg gebrand deze constructies te onderzoeken, en de Belastingdienst voert nu ook taken uit namens het UWV.

Bovendien heeft de Belastingdienst aangekondigt dat het aantal controles fors zal worden opgevoerd. Wim
Ha Wim, dank voor deze informatie. Daar kan ik echt wat mee. Ik ben namelijk op zoek naar argumentatie in de onderhandeling me een bureau dat ik niet meer via detachering wil gaan werken. Zij denken volgens mij dat ik dat zeg om onder het concurrentiebeding uit te komen. Maar hier heb ik harde feiten.

Ik denk dat veel freelancers de eerder gegeven redenatie hanteren:
Er zijn zoveel bureaus die met freelancers werken, dus zal het allemaal wel goed gaan. Zij weten het wel. Nou zij weten het niet! Ze weten wat een VAR is, maar hoe het zit met zelfstandigheid, daar hebben ze geen kaas van gegeten.
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
omschrijving werkzaamheden op var

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aanvraag VAR, omschrijving werkzaamheden? sioux Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 15 23 september 2008 15:23
Freelance en Var dennisessink Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 11 januari 2008 12:16
Tweede VAR voor andere werkzaamheden? Marjan Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 12 september 2007 20:48
Past dit onder 1 VAR? Rosa Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 31 mei 2007 16:09
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 18:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon