Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 27 september 2007, 16:43
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: Freelancer, ZZP-er of verloning?

Ook de 70% hoeft geen probleem te zijn. Ik heb in mijn VAR aanvraag aangegeven meer dan 70% voor één opdrachtgever en dan ook nog via detachering te werken. Ik heb mijn VAR-WUO gewoon ontvangen.
  #12  
Oud 28 september 2007, 17:57
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Freelancer, ZZP-er of verloning?

Het kan ook nog verschil maken hoe je de overeenkomst opstelt. Zelf stel ik deze nooit op in de zin van een vast aantal uren per week gedurende een vooraf afgesproken periode (dit lijkt teveel op een dienstverband). Ik ga altijd uit van een maximale looptijd (dit kan enkele maanden zijn of ook jaren) en een maximum aantal uren dat gedurende de looptijd wordt ingezet. Dat je deze dan in de praktijk redelijk evenwichtig verdeelt is een tweede maar een dergelijke overeenkomst riekt wel meer naar zelfstandig kunnen indelen van uren dan wanneer je je voor 16 uur per week vastlegt.
  #13  
Oud 28 september 2007, 21:13
roos roos is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 september 2007
Berichten: 6
Standaard Re: Freelancer, ZZP-er of verloning?

hallo,

De stichting wil inderdaad een VAR, momenteel zit ik die in te vullen en nu komt mijn vraag:
de werkzaamheden waarvoor ik de verklaring aanvraag zijn andere werkzaamheden dan die ,die ik in de rest van mijn bedrijf(je) doe.
vraag 2d b.v. is hoeveel uur ik denk te besteden aan de var-werkzaamheden;
dat is voor deze opdracht 704 uur.
er is echter geen ruimte om aan te geven dat ik 1220 uur in het bedrijf van mijzelf werk.
andere opdrachtgevers willen geen var en daar doe ik ook ander werk voor,
zoals webdesign b.v.
ga ik alles wat ik doe in deze var verklaring opnemen, b.v. fotografie t.b.v. websites en webdesign? vooe verschillende opdrachtgevers
of vraag ik voor andere opdrachtgevers toch ook een var aan zodat ik redelijkerwijs aan die 1220 uur kom???

Marjan, dank je wel zo ga ik t voorstellen met opstellen van de overeenkomst

Roos
  #14  
Oud 28 september 2007, 21:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelancer, ZZP-er of verloning?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roos Bekijk bericht
andere opdrachtgevers willen geen var en daar doe ik ook ander werk voor, zoals webdesign b.v. ga ik alles wat ik doe in deze var verklaring opnemen, b.v. fotografie t.b.v. websites en webdesign?
"2a [...] voor welke werkzaamheden je VAR van toepassing is. Probeer die zoveel mogelijk onder één noemer te vangen. Doe je dat niet, moet je wellicht meerdere VAR´s aanvragen en moet je per VAR het aantal opdrachtgevers en uren halen."
bron: Handleiding invullen VAR-formulier

En zie de eerdere discussies:En de FAQ: Kan ik verschillende diensten aanbieden met één eenmanszaak?

Misschien moeten we hier maar eens een aparte FAQ van maken.

Citaat:
of vraag ik voor andere opdrachtgevers toch ook een var aan zodat ik redelijkerwijs aan die 1220 uur kom?
1220 uur is geen VAR-criterium. Zie de toelichting bij 2d in bovengelinkte handleiding. En voor het urencriterium hoef je geen VAR'ren aan te vragen.
__________________
René
  #15  
Oud 29 september 2007, 16:08
roos roos is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 september 2007
Berichten: 6
Standaard Re: Freelancer, ZZP-er of verloning?

Hallo Rene, Wim,Marielle, Retulis, Marjan,

dank je allemaal voor jullie reacties!
sorry, maar ik heb een en ander verkeerd begrepen: ik dacht dat de VAR verklaring voor EEN opdrachtgever nodig was (mits die erom vraagt),maar in feite omschrijf je in een VAR dus zo breed mogelijk ALLE werk wat je doet;
dus verander ik mijn werkzaamheden in: grafisch ontwerp en fotografie ten behoeve van websites, folders, boekjes en T-shirts
de stichting gaat nl mijn foto's gebruiken voor hun website.
is dat een te breed begrip?

en.. ik ben al zelfstandig sinds 2001 maar met ander werk; nl.: het ontwerpen van stof, het laten drukken van stof per meter,produceren en verkopen van t-shirts aan detailhandel.
in feite stap ik over in 2007/2008 naar deze nieuwe werkzaamheden.
in 2006 had ik 6 winkels(opdrachtgevers 6) die in jan 2007 hun bestelde producten hebben ontvangen.
in 2007 heb ik 1 betaalde opdracht voor webdesign gehad.
dus vraag 2f (VAR) beantwoord ik dan met 1, toch?
want de winkels hebben hun opdracht in 2006 gedaan en gold dus ook andere werkzaamheden.

enfin ik start dus andere werkzaamheden en moet dus weer nieuwe opdrachtgevers zoeken en er zijn er nu 3 binnen, waarvan bij 1 dus ws.
70% van de inkomsten worden behaald

ik vraag de verklaring aan voor 2008
en kan dus bij vraag 2h beter invullen dat ik in sept 2007 met de var werkzaamheden ben begonnen.

wat een puzzle, maar t wordt langzaam aan mer duidelijk!

groetjes, Roos
  #16  
Oud 29 september 2007, 18:32
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelancer, ZZP-er of verloning?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roos Bekijk bericht
is dat een te breed begrip?
Nee, ik vind het eerder te smal. Er is toch niks mis met: grafische vormgeving en fotografie.
__________________
René
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sales freelancer gezocht voor netwerkorganisatie met gezamenlijk product DittavV Marktplaats 5 21 september 2007 10:17
Samen starten als freelancer: nog 4 plaatsen vrij forumbeheerder Nieuws - Voor en door freelancers 2 31 augustus 2007 08:31
Consequenties bij: Opdracht als freelancer of als 'project' ??? Jaap Laaij Al die andere praktische dingen 2 16 augustus 2007 20:39
Werkgever noemt mij freelancer. Help! pmi Freelancepraktijk starten 4 19 maart 2006 22:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon