Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 april 2008, 16:45
Visser Visser is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 april 2008
Berichten: 3
Standaard VAR-formulier invullen werkzaamheden

Beste medeforummers,

Mijn VAR zou aangevraagd worden door mijn accountant, omdat het vaak fout gaat het aanvragen. Ik heb hiervoor toestemming gegeven. Echter toen ik na acht weken nog geen VAR ontvangen had, ben ik gaan bellen met de belastingdienst. Zij hadden (in Winterswijk) niets ontvangen. Mijn accountant zegt dat hij het naar het regionale kantoor heeft gestuurd en dat zij het altijd doorsturen. (In Winterswijk zeggen ze dat dit niet zo gebeurd). Ik kan er lang of kort over doorgaan, mijn aanvraag is niet ingediend. Nu heb ik daarnaast een afschrift gekregen van wat hij heeft ingevuld:

- minder dan drie opdrachtgevers bv.

Dit terwijl je overal leest dat je hoog moet inzetten.

Daarnaast heeft hij bij werkzaamheden gezet:

- advies in tijdelijk werk.

Terwijl ik communicatieadvies geef en redactiewerkzaamheden uitvoer. Ik wil het liefst een tot twee keer per jaar voor een maand of drie het zwangerschapsverlof van een communicatieadviseur gaan opvullen.

Wat is jullie mening over het aantal opdrachtgevers (ik zat nu al aan drie) en de omschrijving van de werkzaamheden.

Ik heb sowieso besloten om de aanvraag (waar ik 8 weken geleden op vertrouwde dat hij deze had gedaan) en mijn BTW-nummer nu zelf aan te vragen.

Het BTW-nummer had hij niet aangevraagd omdat hij dit samen met de VAR-verklaring wilde aanvragen, door bij vraag 4e 'Hebt u een BTW-nummer' 'nee' in te vullen.

Graag jullie advies.

Vr. gr.,

Visser
  #2  
Oud 4 april 2008, 16:57
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: VAR-formulier invullen werkzaamheden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visser Bekijk bericht
Wat is jullie mening over het aantal opdrachtgevers (ik zat nu al aan drie)
Dan moet je uiteraard 3-7 antwoorden (of zelfs >7, als je dat verwacht).

Citaat:
en de omschrijving van de werkzaamheden
Jouw omschrijving lijkt me prima (communicatieadvies en redactie).

Citaat:
Het BTW-nummer had hij niet aangevraagd omdat hij dit samen met de VAR-verklaring wilde aanvragen, door bij vraag 4e 'Hebt u een BTW-nummer' 'nee' in te vullen.
Weet je wel zeker dat je accountant accountant is? Want dit vind ik moeilijk te geloven.
__________________
René
  #3  
Oud 4 april 2008, 20:16
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: VAR-formulier invullen werkzaamheden

Op zich heb je dan nog geen BTW nummer. Is deze nu wel daadwerkelijk aangevraagd, nu de VAR ook niet is aangekomen?

Ik zou dan op de VAR zetten, "nee, in aanvraag".

Wim
  #4  
Oud 5 april 2008, 11:20
Visser Visser is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 april 2008
Berichten: 3
Standaard Re: VAR-formulier invullen werkzaamheden

Beste Aspon en Rene,

Bedankt voor jullie reacties. Aspon, inderdaad is mijn BTW-nummer ook nog niet aangevraagd doordat het formulier nooit is aangekomen in Winterswijk.

Ik zit nu achter de computer om ZELF mijn BTW-nummer en VAR aan te vragen, zoals ik in eerste instantie wilde doen, maar ontraden werd door mijn accountant.

Ik baal er erg van, zeker omdat ik niet wil geloven dat hij het fout heeft gedaan, maar nu acht weken later kan ik niet anders.

Ik heb al drie facturen de deur uitgedaan met BTW. Ik had mijn BTW nummer zelf samengesteld op basis van de regels die hiervoor gelden...

Groet,

Visser
  #5  
Oud 5 april 2008, 11:26
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: VAR-formulier invullen werkzaamheden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visser Bekijk bericht
inderdaad is mijn BTW-nummer ook nog niet aangevraagd doordat het formulier nooit is aangekomen in Winterswijk.
Voor de zekerheid: een BTW-nummer vraag je niet aan met het VAR-formulier naar Winterswijk, maar met het formulier "Opgaaf gegevens startende onderneming".
__________________
René
  #6  
Oud 5 april 2008, 12:20
Visser Visser is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 april 2008
Berichten: 3
Standaard Re: VAR-formulier invullen werkzaamheden

Hoi Rene,

Ik weet/wist dat. Mijn accountant zegt dat hij het altijd op deze manier heeft gedaan en dat het altijd goed is gegaan... Alleen bij mij niet.

Ik heb het nu teruggetrokken en ga het zelf invullen (beide formulieren!).

Bedankt voor jullie tips!

Hartelijke groet,

Visser
  #7  
Oud 5 april 2008, 13:39
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: VAR-formulier invullen werkzaamheden

En een andere accountant nemen?
__________________
Rixter Algra
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aanvraag VAR, omschrijving werkzaamheden? sioux Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 15 23 september 2008 15:23
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40
What to do.... VAR, payrolling of vrijwilligersvergoeding? Angeliek Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 29 oktober 2007 21:50
Tweede VAR voor andere werkzaamheden? Marjan Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 12 september 2007 20:48
werkzaamheden VAR wijzigen Rosa Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 14 9 juni 2007 14:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon