Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 augustus 2008, 14:50
adraanb adraanb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 januari 2008
Berichten: 37
Standaard Belastingcontrole

Ik ben begin dit jaar gestart als freelancer en nu kreeg ik vandaag een telefoontje van de Belastingsdienst. Of ze vrijdag langs mogen komen. Wat ze precies gaan en willen doen, weet ik niet. Maar zou een brief met instructies krijgen.

Heeft iemand dit wel eens gehad en moet ik me zorgen maken? Volgens mij heb ik alles wel op orde, maar ik ben geen boekhouder. Eigenlijk komt het helemaal niet uit en was ik van plan om vrijdag een lang weekend weg te gaan...

En waarom komen ze nu weer bij mij? Is dit echt totaal willekeurig of ben ik verdacht bezig?

Iemand tips?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 augustus 2008, 15:44
Marielle Winarto Marielle Winarto is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2008
Berichten: 23
Standaard Re: Belastingcontrole

Voorlopig geen reden om je zorgen te maken, waarschijnlijk is het geen controle maar een bezoek aan startende ondernemers.

Citaat:
Bezoek aan startende ondernemers Eén van onze medewerkers kan een startende ondernemer bezoeken zodra de onderneming een poosje draait. Zo'n eerste bezoek is meestal geen echte controle, maar meer een soort startersbezoek. Bij zo'n startersbezoek zullen wij in de eerste plaats bekijken of uw onderneming wat de belastingen betreft min of meer 'volgens het boekje' draait. Verder kunt u bijvoorbeeld advies krijgen over de inrichting van de administratie en over regelingen die speciaal voor starters zijn bedoeld.
http://www.belastingdienst.nl/zakeli...regels-09.html
Maak van de gelegenheid gebruik om al je vragen te stellen
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 augustus 2008, 17:44
adraanb adraanb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 januari 2008
Berichten: 37
Standaard Re: Belastingcontrole

Ja, na mijzelf wat meer verdiept te hebben is het blijkbaar puur een informerend gesprek. Blijkbaar doen ze dit, om ervoor te zorgen dat je over een aantal jaar geen fouten in je boekhouding hebt.

Mijn boekhouder wilt ook bij het gesprek aanwezig zijn en volgens mij hoef ik me dus nergens zorgen over te maken! Gelukkig maar!

Adriaan
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 augustus 2008, 18:30
MvE MvE is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2006
Berichten: 44
Standaard Re: Belastingcontrole

Heb ik ook gehad toen ik net begon, het was niet eng.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 augustus 2008, 00:52
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Belastingcontrole

Mijn ervaring met een dergelijk bezoek was ook positief. Ruimte genoeg om vragen te stellen en zaken die (nog) niet helemaal op orde waren te herstellen.
Overigens: als vrijdag voor jou niet gelegen komt is er niets op tegen een andere afspraak te maken. Zij snappen ook wel dat je niet altijd beschikbaar bent.
Maak je geen zorgen, zo'n bezoek is meestal erg informatief en zo te horen heb je een boekhouder die voor wat betreft de administratie de nodige vragen zal kunnen beantwoorden.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 augustus 2008, 23:54
Marielle Winarto Marielle Winarto is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2008
Berichten: 23
Standaard Re: Belastingcontrole

Als ik het goed heb, is het bezoek inmiddels geweest. Hoe is het verlopen?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 september 2008, 13:34
RobheiD RobheiD is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 september 2008
Berichten: 2
Standaard Re: Belastingcontrole

Na maanden op dit forum rond te hebben gesnuffeld op zoek naar antwoorden die me bijzonder goed hebben geholpen, nu eindelijk daadwerkelijk lid geworden.

Sinds 01/01/08 ben ik begonnen als freelancer door me in te schrijven als zelfstandig ondernemer. Ik heb voor dit jaar ook een VAR-WUO gekregen. Nu heb ik vorige week mijn startersbezoek van de BD gehad. Ik verwachte een gesprek vol tips en trucs, maar ik werd behoorlijk stevig doorgelicht. Allerlei printjes en kopieën moeten overhandigen e.d.

Nu heeft de beste man besloten dat ik wel als ZO wordt aangemerkt voor de omzetbelasting, maar niet voor de inkomstenbelasting. Reden: hij was niet overtuigd van de levensvatbaarheid van mijn bedrijf.

Aangezien ik dacht het wel lekker te doen, maak ik me sinds het bezoek een beetje zorgen.

Mijn vragen:
- Wat voor impact heeft dit op mijn onderneming?
- Kan ik hier nog iets aan doen?
- Heb ik pech gehad met een strenge controleur, want hier op het forum leek dat bezoek niet zo heftig.
- Maak ik volgend jaar nog kans op een VAR-WUO?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 17 september 2008, 14:20
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Belastingcontrole

Volgens mij werkt het als volgt: jij hebt het formulier voor de aanvraag van je VAR zelf ingevuld (heb je een kopie gemaakt?). Op het moment dat blijkt dat de aangeleverde informatie niet meer klopt, moet je dat melden.
Klopt het allemaal wel, kan de belastingdienst nooit achteraf besluiten dat je géén ondernemer bent voor de inkomstenbelasting.

Maar ik laat me graag corrigeren door de administratiegoeroes op dit forum.

Lancelots heeft gezocht naar het verhaal achter het aanvraagformulier van je VAR. Misschien dat je daaruit wijzer wordt? Heeft de adviseur ook verteld waarom hij twijfelde? Overigens is de goede man zelf een ambtenaar en géén ondernemer... en dat heeft waarschijnlijk ook een reden...
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #9  
Oud 22 september 2008, 13:46
RobheiD RobheiD is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 september 2008
Berichten: 2
Standaard Re: Belastingcontrole

Dank voor je reactie.

Het enige dat in mijn situatie is veranderd zijn mijn werkzaamheden naast m'n onderneming. Daarover staat niets vermeld in mijn VAR-aanvraag, dus alle aangeleverde info klopt nog en kan ik waarmaken.

De reden die de belastingman opgaf: "Ik heb onvoldoende vertrouwen in de levensvatbaarheid van je bedrijf."

Lekker motiverend zo'n opmerking, maar voor mij alleen reden om er flink tegenaan te gaan.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon