Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 maart 2009, 23:29
Rdebokx Rdebokx is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2009
Berichten: 8
Standaard In hoeverre kan ik kosten als bedrijfskosten rekenen?

Hallo allemaal,
Ik ben sinds kort met m'n eigen bedrijfje begonnen, een eenmanszaak, en heb me zoveel mogelijk ingelezen. Voor zover ik het nu door heb is het zeer gunstig om zoveel mogelijk kosten als bedrijfskosten te rekenen (ivm inkomstenbelasting <-> belanstingvrije voet, btw <-> kleine ondernemersregeling).

Ook heb ik gelezen dat je niet wordt getoets op wat je wel en niet als bedrijfskosten rekent, maar ik kan me voorstellen dat daar ergens een grens voor is. Vandaar de volgende vragen:

In hoeverre kan mijn abonnement van mijn mobiele telefoon, die ik grotendeels voor privé gebruik, als bedrijfskosten rekenen?
In hoeverre kan ik de huur van mijn kamer als bedrijfskosten rekenen? In het bestemmingsplan staat dat maximaal 30% van de oppervlakte gebruikt mag worden voor kantoor. Betekent dit dat ik gewoon 30% van de huur kan aftrekken, of zitten hier nog regels aan verbonden??

Verder nog een losse vraag:
Als je in aanmerking komt voor de kleine ondernemersregeling, moet je hiervoor dan nog een of ander formulier aanvragen en invullen, of hoef je enkel je btw aangifte te doen en wordt het dan automatisch verrekend?


Alvast bedankt,
Roy de Bokx
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 maart 2009, 03:00
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: In hoeverre kan ik kosten als bedrijfskosten rekenen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rdebokx Bekijk bericht
Ook heb ik gelezen dat je niet wordt getoets op wat je wel en niet als bedrijfskosten rekent,
Zou je ons eens willen vertellen waar je dat gelezen hebt en hoe de bewering precies luidt?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 maart 2009, 11:14
Rdebokx Rdebokx is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2009
Berichten: 8
Standaard Re: In hoeverre kan ik kosten als bedrijfskosten rekenen?

Bij het inschrijven bij de KvK heb ik een "Handboek Ondernemen 2008" gekregen, waarin onder het kopje "Soorten kosten":

"5.1.1 Aftrekbare en niet-aftrekbare kosten
....
....
Zakelijke kosten: geen toetsing van uw beleid
Bij beoordeling van de vraag of kosten aftrekbaar zijn, letten wij op het motief warmee u kosten hebt gemaakt. Als duidelijk is dat u de kosten volledig hebt gemaakt met het oog op de zakelijke belangen van uw onderneming, accepteren wij de kosten als aftrekpost.

U bent asls ondernemer vrij om te bepalen welke kosten u voor de onderneming maakt en hoeveel. De belastingdienst bemoeit zich daar gewoonlijk niet mee. Alleen als uw kosten vergeleken met de zakelijke belangen erg hoog zijn, kunnen wij ingrijpen: er mag dan worden getoetst of er tussen die twee nog wel een redelijke verhouding is."

Het staat op bladzijde 45, voor de mensen die hem toevallig ook thuis hebben liggen.

Moet ik dus een hele nauwkeurige afweging maken van hoeveel kosten ik met m'n telefoon per maand heb gemaakt voor m'n bedrijf, of volstaat een ruwe schatting?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 maart 2009, 12:46
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: In hoeverre kan ik kosten als bedrijfskosten rekenen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rdebokx Bekijk bericht
Bij het inschrijven bij de KvK heb ik een "Handboek Ondernemen 2008" gekregen, waarin onder het kopje "Soorten kosten":

"5.1.1 Aftrekbare en niet-aftrekbare kosten
....
....
Zakelijke kosten: geen toetsing van uw beleid
Bij beoordeling van de vraag of kosten aftrekbaar zijn, letten wij op het motief warmee u kosten hebt gemaakt. Als duidelijk is dat u de kosten volledig hebt gemaakt met het oog op de zakelijke belangen van uw onderneming, accepteren wij de kosten als aftrekpost.

U bent asls ondernemer vrij om te bepalen welke kosten u voor de onderneming maakt en hoeveel. De belastingdienst bemoeit zich daar gewoonlijk niet mee. Alleen als uw kosten vergeleken met de zakelijke belangen erg hoog zijn, kunnen wij ingrijpen: er mag dan worden getoetst of er tussen die twee nog wel een redelijke verhouding is."

Het staat op bladzijde 45, voor de mensen die hem toevallig ook thuis hebben liggen.

Moet ik dus een hele nauwkeurige afweging maken van hoeveel kosten ik met m'n telefoon per maand heb gemaakt voor m'n bedrijf, of volstaat een ruwe schatting?
Volgens mij staat hier dat je niet getoetst wordt op je beleid. Als jij denkt dat je een laptop nodig hebt om klanten op locatie voorbeelden van je werk te kunnen laten zien en deze aankoop dus met oog op je bedrijf gedaan hebt, dan zegt de BD niet: 'Meneer, u stuurt voortaan maar een cd'tje op.'

Dit staat alleen los van zaken die je (deels) op wilt voeren als kosten terwijl je ze privé ook al gebruikt of nodig hebt. Daar gelden namelijk weer heel specifieke andere regels voor. Er zijn hier vast Lancelotters die beter kunnen helpen, maar volgens mij moet je beide zaken die je noemt gewoon zelf betalen.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #5  
Oud 4 maart 2009, 13:53
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: In hoeverre kan ik kosten als bedrijfskosten rekenen?

De belastingdienst let dus wél op het motief (zakelijk of privé), maar niet op het beleid (wil ik een goedkope of een dure computer). Dingen die je grotendeels privé gebruikt, mag je dus niet als zakelijke kosten boeken.

Wat de kamerhuur betreft, zie dit artikel: http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoer...e/thuis-werken. En eerdere discussies in dit forum met trefwoorden als 'werkruimte thuis'.

Verder kun je in het algemeen de dingen beter zakelijk inkopen (met factuur op naam van de zaak) en waar nodig het privégebruik in je boekhouding verrekenen, dan kosten privé maken en later aan de zaak toeschrijven. Dan heb je toch meer uit te leggen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 4 maart 2009, 20:53
Rdebokx Rdebokx is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2009
Berichten: 8
Standaard Re: In hoeverre kan ik kosten als bedrijfskosten rekenen?

Ok, bedankt voor het heldere en snelle antwoord
Met citaat reageren
  #7  
Oud 5 maart 2009, 00:10
Rdebokx Rdebokx is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2009
Berichten: 8
Standaard Re: In hoeverre kan ik kosten als bedrijfskosten rekenen?

Ow, ik bedenk me nu trouwens dat m'n laatste vraag hiermee niet beantwoord is:
Als je in aanmerking komt voor de kleine ondernemersregeling, moet je hiervoor dan nog een of ander formulier aanvragen en invullen, of hoef je enkel je btw aangifte te doen en wordt het dan automatisch verrekend? Zoals het er nu naar uit ziet hoef ik minder dan €1.345 per jaar aan BTW te betalen en hoef ik uiteindelijk dus geen BTW te betalen...

Zou iemand mij hier nog mee kunnen helpen?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 5 maart 2009, 11:45
an@ an@ is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 april 2008
Berichten: 87
Standaard Re: In hoeverre kan ik kosten als bedrijfskosten rekenen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rdebokx Bekijk bericht
Als je in aanmerking komt voor de kleine ondernemersregeling, moet je hiervoor dan nog een of ander formulier aanvragen en invullen, of hoef je enkel je btw aangifte te doen en wordt het dan automatisch verrekend?

Zou iemand mij hier nog mee kunnen helpen?
Als je de kwartaalaangifte OB doet (BTW verrekening) kun je bij 5d de kleine ondernemersregeling toepassen. Je kunt er ook voor kiezen om het aan het eind van het jaar te corrigeren, als je lopende het jaar er niet zeker van bent dat je onder het bedrag blijft.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 5 maart 2009, 12:34
Rdebokx Rdebokx is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2009
Berichten: 8
Standaard Re: In hoeverre kan ik kosten als bedrijfskosten rekenen?

Bedankt, zo kan ik weer vooruit
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
bedrijfskosten, belasting, inkomstenbelasting, aftrekbare kosten

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inbreng kantoorinventaris uit prive aftrekbaar als kosten? christiaanjanssen Belasting 6 5 juni 2009 22:48
Inkomstenbelasting Welke kosten kan ik aftrekken? Black Brutus Belasting 3 11 maart 2009 01:45
Wat als zakelijke kosten bij werken thuis? Rimbo Administratie 8 8 december 2008 23:08
Kan ik nog starten als ondernemer? Art Freelancepraktijk starten 5 5 mei 2007 19:02
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon