Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 maart 2009, 13:37
Emile Noordeloos's schermafbeelding
Emile Noordeloos Emile Noordeloos is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 januari 2008
Berichten: 4
Stuur een bericht via MSN naar Emile Noordeloos
Standaard Invulvragen belastingaangifte

Geachte forumleden,
Situatie 2008: baan 36 uur + freelance werkzaam heden welke de 1225 uren ruim dekken.
Mijn eerste belasting aangifte als ondernemer is voor mij een soort doolhof waarin ik tegen de volgende zaken. aanloop:

01: Winst en verlies rekening: afschrijving fiscaal : monitor 1750 euro ( juiste plek voor deze afschrijving?)
Kan ik de kosten van het betalings verkeer bij overige bedrijfskosten opgeteld aftrekken ?

02: Overzicht activa > Materiele vaste activa> inventaris:
Kan ik hier al mijn gekochte goederen die ik nodig heb om mijn freelance werk te kunnen uitvoeren hier opgeteld invullen?

03: Liquide middelen: hier mijn bank tegoeden invullen die betrekking hebben op alleen mijn onderneming ?

04: Overzicht passiva> ondernemingsvermogen: vul ik hier opnieuw de bank tegoeden in ?

05: Box1 andere inkomsten: aanvinken: inkomsten uit overige werkzaamheden?
Vervolgens de netto winst in vullen ?
totaal van alle aftrekbare kosten optellen ( muv de monitor die onder investeringen wil boeken ?)

06: Te verrekenen bedragen > Voorlopige aanslag/teruggaaf 2008:
Vul ik hier de gegevens uit mijn jaaroverzicht ( vaste baan) in ?
07: Hoe kan ik de BTW terug vragen ivm aankoop goederen tbv onderneming?

Dank aan een ieder die mij door deze eerste aangifte heen wil helpen
__________________

DIGITALPAINT ILLUSTRATION (KvK: 30234390)
Specializes in super real images for fantasy illustration, advertising campaigns and concept design.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 maart 2009, 01:43
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Invulvragen belastingaangifte

Emile, met alle respect: zoek een goede belastingadviseur. Uit de vragen die je stelt blijkt dat je behoorlijk wat zaken door elkaar haalt. Heb je een boekhouding bijgehouden?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 maart 2009, 08:53
Emile Noordeloos's schermafbeelding
Emile Noordeloos Emile Noordeloos is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 januari 2008
Berichten: 4
Stuur een bericht via MSN naar Emile Noordeloos
Standaard Re: Invulvragen belastingaangifte

Ik heb alles bijgehouden : uren per dag, alle uitgaven, inkomsten en bijbehorende documenten. Maar niet in een totaal overzicht.

Ik had gehoopt zelf door deze eerste aangifte heen te kunnen worstelen maar uit jouw antwoord maak ik op dat het een hopeloze zaak is.

Een voorbeeld case + ingevuld formulier zouden mij een hoop duidelijkheid verschaffen.

Enfin ik ben ondertussen al aan het speuren naar redelijk geprijsde diensten van een admin. kantoor...
__________________

DIGITALPAINT ILLUSTRATION (KvK: 30234390)
Specializes in super real images for fantasy illustration, advertising campaigns and concept design.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 maart 2009, 15:02
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Invulvragen belastingaangifte

Ik weet niet of het een hopeloze zaak is, maar je vragen impliceren wel dat je een spoedcursus Belastingaangifte zou moeten volgen om geen geldverslindende fouten te maken.

Even serieus: tot het moment dat je zelf wèl de "structuur" van de belastingderrie doorhebt loop je echt een levensgroot risico dat je geld laat liggen, puur en alleen door je belastingaangifte. Hulp op dat vlak heeft zichzelf dan al snel terugverdiend.

Als je alles inderdaad al overzichtelijk hebt bijgehouden, hoeft je administratie en daaruit voortvloeiende aangifte helemaal niet zoveel geld te kosten. Kijk maar eens op mijn website bij "Tarieven" (kon op de website van Marjan zo gauw geen tarieven vinden). Bij jou in de buurt zijn er vast ook voldoende (goede) bedrijven te vinden die betaalbaarder tarieven hanteren dan de meeste grote accountantskantoren doen.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon