Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 maart 2009, 17:31
adraanb adraanb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 januari 2008
Berichten: 37
Standaard Aangiftetijdvak wijzigen van maand naar kwartaal

Beste forumleden,

Ik kreeg vandaag weer een mooie brief van de belastingdienst. Dat ik nu gedwongen ben per maand mijn aangifte omzetbelasting moet doen. En er geen bezwaar mogelijk is. Iemand hier ervaring mee, want ik wordt hier niet vrolijk van!

Als reden schrijft de belastingdienst dat ik een aantal keer niet volledig, niet of op tijd betaald heb. Dit klopt ook wel, want ik heb in het begin een fout gemaakt. Ik had zelf aangifte gedaan en de kolommen verkeerd ingevuld, waardoor ik iets van 2 ton omzetbelasting moest betalen. Dit is overigens door mijn boekhouder en de belastingadviseur besproken en recht getrokken. En ik heb laatst een aantal dagen te laat betaald, omdat ik dacht dat ik nog op tijd was.

Kortom, een paar beginners foutjes en niets heel ernstigs in mijn ogen. Voor de rest heb ik alles over 2008 betaald en netjes alles via mijn boekhouder laten lopen. Wat is het probleem dan? Hier heb ik niks aan, aangezien mijn projecten minimaal 6-8 weken duren.

Volgende probleem...

Laatst kreeg ik een voorlopige aanslag 2009. Ik vond deze te hoog en op advies van mijn boekhouder, heb ik zelf digitaal een wijziging-voorlopige aanslag ingevuld. Hierbij heb ik mijn bedrag flink naar beneden getrokken, om zo een mindere maandlast te hebben. Weet niet of het slim is, maar ik betaal liever pas als ik weet wat ik moet betalen. En in mijn werkzaamheden heb ik soms een aantal maanden geen inkomsten, waardoor ik liever de boel op het einde (met een beetje rente) terug betaal.

Dit alles heb ik een week voor het termijn gedaan, maar ik krijg nu weer een brief dat ik verzuimd heb te betalen. In de brief staat het 'oude' bedrag...terwijl ik verwachtte dat ik met mijn verzoek een nieuwe schatting voorlopige aanslag zou krijgen. En dus een aanzienlijk lager bedrag dan nu het geval is zou gaan betalen.


Waarschijnlijk hebben beide gevallen wel met elkaar te maken, maar volgens mijn beleving doe ik helemaal niets fout. Maar blijkbaar denken ze er daar anders over?

Zijn ze misschien pissig dat ik zelf een aanzienlijk lager bedrag heb ingeschat? En is er iemand die dat ziet en mij vervolgens dwangmatig loopt te sarren? Ik wordt er een beetje paranoïde van namelijk. Het lijkt alsof je helemaal niets goeds bij die gasten kan doen, terwijl ik echt niet de beroerdste ben om belasting te betalen. Ik werk net een jaar alleen en heb al zoveel brieven en dingen van ze gehad, dat ik het niet gek vindt dat er soms wat mis kan gaan. Maar dat wordt direct zo hard gestraft...ben ik het dus niet mee eens!

groet,
Adriaan
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 maart 2009, 17:40
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: wijziging aangiftetijdvlak

Hoe dat zit met het per maand aangifte doen weet ik niet en daar kan ik dus ook geen nuttig woord over zeggen.

Over de voorlopige aanslag 2009: ik weet natuurlijk niet hoe hoog ze het hadden ingeschat, maar over het algemeen kun je beter van tevoren teveel betalen en achteraf het geld terug krijgen. Waarom? Omdat je daar rente over krijgt en die rente is hoger dan die je op een gewone spaarrekening krijgt.
Maar als je liever achteraf betaald (en alsnog meer dan wat het moet zijn, omdat jij ze dan rente moet betalen) dan is dat geheel aan jou natuurlijk.
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 maart 2009, 17:49
adraanb adraanb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 januari 2008
Berichten: 37
Standaard Re: wijziging aangiftetijdvlak

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illutic Bekijk bericht
Over de voorlopige aanslag 2009: ik weet natuurlijk niet hoe hoog ze het hadden ingeschat, maar over het algemeen kun je beter van tevoren teveel betalen en achteraf het geld terug krijgen. Waarom? Omdat je daar rente over krijgt en die rente is hoger dan die je op een gewone spaarrekening krijgt.
Maar als je liever achteraf betaald (en meer dan wat het moet zijn, omdat jij ze dan rente moet betalen) dan is dat geheel aan jou natuurlijk.
Dat begrijp ik, maar die 100 euro of wat rente, lig ik niet wakker van. Ik wil gewoon niet elke maand ermee geconfronteerd worden en de kans lopen dat ik een keer krap bij kas zit en dan toch verplicht zijn een fiks bedrag af te moeten staan.

Maar als ik een wijziging invul. Dan neem ik aan dat de voorlopige aanslag ook daadwerkelijk gewijzigd wordt? Want dit is nu niet het geval en krijg ik een gedwongen maandelijkse aangifte op mijn bord. Terwijl ik soms een maand helemaal geen omzet heb.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 maart 2009, 17:56
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: wijziging aangiftetijdvlak

Daarom zeg ik ook dat het geheel aan jou ligt

De BD is niet zo snel en er gaat zat correspondentie ed. langs elkaar heen. Je kan hier overigens ook de Belasting-telefoon over opbellen (of ze je wijziging reeds hebben ontvangen/wat de status is).

Ik denk trouwens wel dat je (voor nu, tot je bericht terug hebt gehad) het beste wel dat hogere bedrag kan betalen. Dit om evt. grotere problemen te voorkomen.
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 maart 2009, 18:01
adraanb adraanb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 januari 2008
Berichten: 37
Standaard Re: wijziging aangiftetijdvlak

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illutic Bekijk bericht
Ik denk trouwens wel dat je (voor nu, tot je bericht terug hebt gehad) het beste wel dat hogere bedrag kan betalen. Dit om evt. grotere problemen te voorkomen.
Ja, laat ik dat maar doen...thanks!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 maart 2009, 22:23
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Aangiftetijdvak wijzigen van maand naar kwartaal

Een wijziging op de VA zoals jij hebt ingediend wordt niet aangemerkt als verzoek om uitstel van betaling. Hiervoor moet je apart een brief naar de ontvanger van de regiokantoor sturen. Doe je dit niet dan moet je inderdaad het hogere bedrag betalen tot de wijziging is verwerkt.

Wat betreft de omzetbelasting: als je in 2008 bent gestart en al 2 keer geen correcte c.q. tijdige aangifte hebt gedaan kan het inderdaad goed zijn dat de belastingdienst je verplicht om voortaan maandelijks aangifte te doen. Inderdaad een soort van "dwangmiddel" om je aan je fiscale verplichtingen te laten voldoen. Ik heb al eens bij ze aangegeven dat het in het bedrijfsleven gebruikelijk is het de klant makkelijker te maken (lukt het niet ieder kwartaal op tijd, maak er dan een jaar van ) maar hier waren ze uiteraard niet gevoelig voor.
Voorlopig dus gewoon maandelijks zorgen voor een tijdige en correcte aangifte en na een jaar een verzoek indienen om weer per kwartaal aangifte te mogen doen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
belasting, fouten, belastingaangifte

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 22:38
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 23:03
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon