Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 december 2011, 22:49
framejunky framejunky is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2011
Berichten: 19
Standaard Aflossing IB/DUO-studieschuld aftrekbaar?

Beste

Ik zou graag mijn studieschuld willen betalen bij de IB groep.

Mijn nadeel is, als dit niet aftrekbaar is dat ik dan tevens 33 procent belasting moet betalen over het bedrag wat ik voor die schuld aflos en dan kies ik toch liever om verder te investeren

Mocht de studieschuld nu wel aftrekbaar zijn van de omzet, dan zou ik meteen hiervoor kiezen.

Op het internet ben ik hierover de volgende positieve dingen tegen gekomen, alleen ik ben geen belasting expert hierin en nog steeds opzoek naar een belasting adviseur. Mogelijk kan iemand mij voorlopig voor 1 januari helpen.


-Afftrekbare schulden box 3
Enkele voorbeelden van schulden die aftrekbaar zijn in bo 3, zijn kinderalimentatie, de premie voor de lijfrente of levensverzekering en studieschulden bij DUO.

maar ik begrijp nu dat dit enkel aftrekbaar is van je bezittingen wat dat dan ook weer zou moeten betekenen.

Studiekosten
De LOI-cursussen ‘basgitaar’ of ‘gedichten schrijven’ zul je helemaal zelf moeten ophoesten, maar de kosten voor een studie of cursus voor je werk of een toekomstig beroep zijn wél aftrekbaar. De uitgaven moeten dan wel hoger zijn dan 500 euro. Alles daarboven is aftrekbaar, tot 15 duizend euro.

op grond van art. 3.8 jo art. 3.10 Wet IB: alle kosten die voortvloeien uit een onderneming (met inbegrip van de aanloopfase van een onderneming) zijn aftrekbaar.

dat is alles wat ik er een beetje over kon vinden.

Gr

Bart
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 december 2011, 23:27
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Leningen kun je nooit van de belasting aftrekken, dus daar hoef je niet verder naar te zoeken dat ga je niet vinden. Leningen zijn nooit kosten maar een manier van financieren. alleen de kosten van financiering (rente, provisie e.d.) zijn aftrekbaar als de lening zakelijk is en dat is bij een studielening ook niet het geval.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Zijn giften zakelijk aftrekbaar? an@ Belasting 3 27 juni 2010 00:03
verhuiskosten aftrekbaar? els brouwer Belasting 2 15 augustus 2008 09:41


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon