Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 september 2008, 14:30
Diamond Diamond is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 31
Standaard Factuur verkoop zakelijk auto

Hallo,

Ik ga mijn zakelijke auto verkopen aan mijn dealer.
Hij heeft een voorbeeldje opgestuurd met gegevens die ik volgens hem op de factuur moet zetten. Echter hier heb ik vragen over.
Hij geeft aan dat ik de volgende gegevens moet vermelden.

Auto á 10.000,-
BTW á 1.900,-
BPM 20 % á 2380
Totaal 14280

Als ik zelf de factuur zou opstellen zou hij er zo uitzien:

Auto 12000
BTW 2280
Totaal 14280

Bij mijn eigen opzet moet ik meer BTW afdragen maar hoe zit dat nu met die BPM? Hier hoef ik toch niets van af te dragen? Kan ik gewoon zijn gegevens overnemen op mijn factuur aan hem?

Dank voor de uitleg!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 september 2008, 00:33
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Factuur verkoop zakelijk auto

Is er indertijd toen je de auto kocht BPM over betaald? Zo niet, dan zou het best eens kunnen zijn dat deze nu alsnog, over de huidige waarde, moet worden afgedragen.

Op http://www.belastingdienst.nl/zakeli...kosten-02.html

kun je o.a. het volgende lezen:


Let op!
Als u als ondernemer de bestelauto niet meer gebruikt, bijvoorbeeld bij beëindiging van de onderneming of door verkoop van de auto, dan moet u alsnog (een deel van) de bpm betalen. U moet hiervan zelf aangifte doen. De betaling van de bpm betreft alleen de eerste 5 jaar na de registratie van de bestelauto. Na deze periode hoeft u geen bpm meer te betalen.
Wanneer u de bestelauto binnen 5 jaar na de eerste registratie aan een andere ondernemer verkoopt en deze ondernemer voldoet ook aan de voorwaarden, dan hoeft u de verschuldigde bpm niet te betalen. De bpm komt dan voor rekening van deze ondernemer wanneer ook hij de bestelauto binnen die vijf jaar niet meer gebruikt voor zijn onderneming. In uw administratie moet u wel een verklaring opnemen waarin u en de koper de verkoop van de bestelauto bevestigen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 september 2008, 00:55
Bodegraven Bodegraven is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 december 2007
Berichten: 35
Standaard Re: Factuur verkoop zakelijk auto

Hallo Diamond,
in aanvulling op de reactie van Marjan:

als het een auto is waarvoor bij de eerste registratie in het kentekenregister als BPM betaald is, dan hoef je niet nog een keer BPM te betalen. Of er al BPM is betaald, kan je op het kentekenbewijs zien.

De wijze van factureren zoals de garage aangeeft is dan juist. De BPM die nog in de prijs zit, mag je aftrekken van de vergoeding die je voor de auto ontvangt, en over het saldo bereken je dan de btw.

groet
Frans
__________________
Atlas Administratieservice
Den Haag - Ypenburg
www.atlas-administratieservice.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Privéauto zakelijk gebruiken: hoe kilometers administreren? m.slootweg Administratie 2 19 juni 2008 14:25
Zakelijk auto verkopen Diamond Al die andere praktische dingen 1 9 januari 2008 21:54
BTW op nieuwe prive auto Marjan Belasting 5 24 november 2007 22:18
Zakelijke auto met een bepaalde leeftijd? Riël Notermans Administratie 4 25 juni 2007 00:05
Auto kopen? hellup tolg Al die andere praktische dingen 17 7 november 2006 22:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon