Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 november 2012, 12:38
CAW CAW is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 november 2012
Berichten: 3
Standaard ZZP-regeling en ww

Door een reorganisatie word ik binnenkort boventallig en dus ontslagen. Ik wil voor mezelf beginnen en gebruik maken van de ZZP-regeling die mijn werkgever me aanbiedt ( samengevat: zakje geld mee, op voorwaarde dat ik me inschrijf bij de KvK en een BTW-nummer heb, met andere woorden aantoonbaar zelfstandig ben). In de vaststellingsovereenkomst komt te staan dat ik niet verwijtbaar werkloos ben geworden. Weet iemand of ik (na het verstrijken van mijn fictieve opzegtermijn) recht heb op ww in deze situatie, als ik dan nog geen inkomsten genereer met mijn eigen bedrijf? Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Vriendelijke groet,

Kees
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 november 2012, 13:07
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Nee zodra jij je inschrijft bij de kvk vervalt je recht op WW als je alsnog voor WW in aanmerking wilt komen zul je je onderneming moeten staken dus ik zou vooraf me goed laten informeren voordat je (onbedoeld) onomkeerbare stappen.

Er bestaat namelijk ook een startersregeling binnen de WW maar dan moet je dus eerst de WW in om daarna te gaan starten, na goedkeuring van je businessplan.

Ik vind het op zijn minst opmerkelijk dat jou werkgever aan het zakje geld de voorwaarde van zelfstandigheid koppelt, ik vraag me af of deze voorwaarde wel gesteld mag worden, maar goed het zou ook aan jou korte samenvatting kunnen liggen dat het vreemd overkomt.

Belangrijkste is laat je heel goed informeren over de gevolgen voor de WW voordat je ook maar ergens mee akkoord gaat.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 november 2012, 13:37
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Ik vind het op zijn minst opmerkelijk dat jou werkgever aan het zakje geld de voorwaarde van zelfstandigheid koppelt, ik vraag me af of deze voorwaarde wel gesteld mag worden,
Ik vind het ook nogal raar.

Op zich kan ik me voorstellen dat als je toch al voor jezelf wilt beginnen en geen ww wilt ontvangen, een stevige ontslagvergoeding een leuke steun in de rug is om de start van je bedrijf mogelijk te maken.

Maar als dit iets is wat de werkgever heeft verzonnen om van je af te komen, moet je je wel 3 keer bedenken voor je hierin meegaat. Laat je in ieder geval heel goed adviseren voordat je zo'n 'vaststellingsovereenkomst' ondertekent (wat min of meer neerkomt op ontslag nemen).

Een vaststellingsovereenkomst waarin staat dat je niet verwijtbaar werkloos bent geworden (dus recht op ww kunt behouden), maar waarin ook staat dat je een bedrijf moet starten (waardoor je recht op ww meteen weer verliest) lijkt me een gedrocht. Waarom wil je werkgever dat zo regelen denk je?
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 november 2012, 17:48
CAW CAW is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 november 2012
Berichten: 3
Standaard ZZP-regeling en WWIn de eerste plaats: dank voor de snelle reacties. Ik ben niet volledig genoeg gew

In de eerste plaats: dank voor de snelle reacties! Ik ben niet volledig genoeg geweest, denk ik. Ik word boventallig vanwege een reorganisatie, samen met een aantal andere collega's. Het sociaal plan dat van toepassing is bij deze reorganisatie, biedt drie opties:

1. Een zogenaamd herplaatsingstraject, waarbij je een x-aantal maanden wordt doorbetaald (afhankelijk van leeftijd en dienstjaren) en wordt geholpen bij het zoeken naar ander werk;
2. Een vertrekpremie, waarvan de hoogte vergelijkbaar is met de totale som die men zou ontvangen bij het kiezen voor optie 1;
3. Een zogenaamde ZZP-regeling. Ook dan ontvangt men een bedrag in 1 keer, maar de hoogte daarvan wordt gebaseerd op de huidige kantonrechtersformule.


Mijn vraag had betrekking op optie 3. Bij een keuze hiervoor vraagt mijn werkgever inderdaad om een bewijs van zelfstandig ondernemerschap: inschrijving bij de Kamer van Koophandel en BTW-nummer.

Ik begrijp overigens al uit de reacties dat ik het recht op WW heel goed kan verspelen, als ik me inschrijf bij de KvK voordat mijn recht op WW door het UWV is vastgesteld. Is dat juist – of is er een manier om dat te voorkomen?

Met vriendelijke groet.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 november 2012, 19:20
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CAW Bekijk bericht
Ik begrijp overigens al uit de reacties dat ik het recht op WW heel goed kan verspelen, als ik me inschrijf bij de KvK voordat mijn recht op WW door het UWV is vastgesteld.
Ook daarna.

Citaat:
Als u voor uzelf begint, heeft dit invloed op uw WW-uitkering. Voor de uren die u als zelfstandige werkt, krijgt u blijvend geen uitkering meer. Voor die uren bent u dan namelijk niet meer verzekerd als werknemer, u draagt daarvoor zelf het ondernemersrisico.
Bron: UWV
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 november 2012, 20:36
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Het is in elk geval zo dat als je een ww uitkering krijgt en toestemming om vanuit de startersregeling te gaan ondernemen en je stopt binnen 18 maanden met je bedrijf dan bestaat er een herlevingstermijn, die is minimaal 18 maanden en kan langer zijn als je een lang arbeidsverleden hebt (grofweg krijg je 1 maand herlevingstermijn per arbeidsjaar)

Als je echter zonder ww aan te vragen gaat ondernemen dan geld de 26 uit 36 weken uit, dat betekent dat je op het moment van ww aanvraag minimaal 26 weken in loondienst gewerkt moet hebben over een periode van 36 weken. Effectief komt dat er op neer dat je dus binnen 10 weken na de start moet besluiten om te stoppen of doorgaan. dat is natuurlijk geen realistische termijn.

Aangezien jij aangeeft graag ww wilt ontvangen in de opstartfase als je nog niet genoeg verdient dan is de startersregeling een goed middel, die geeft je recht op een uitkering, die je dan wel na ca 2 jaar weer terug moet betalen als je teveel inkomen of positiever gezegd wel genoeg verdiend hebt om jezelf te onderhouden.

Ik zou dus als er een financieel verschil zit tussen optie 2 en 3 toch met de werkgever om tafel gaan zitten dat optie 3 ook geldig is terwijl je eerst de ww ingaat en vanuit de ww start.

Kortom zorg dat jij overtuigd bent dat je de meest gunstige regeling kiest en dat hoeft niet altijd de hoogste afkoopsom te zijn, gezien het feit of het recht op ww dat wel of niet blijft bestaan, dus bepaal je keuze ook op wat voor jou op langere termijn gunstig is.

de opties die je werkgever geeft laat wel zien dat ze maatwerk proberen te leveren voor diverse type werknemers en je hebt kans dat je best op bovenstaande word gewezen, maar ook kans dat ze dit helemaal niet weten. dat blijft altijd lastig met sociale plannen ze worden uitgevoerd door Personeelsmanagers die gericht zijn op werknemerschap en cao voorwaarden en (algemeen) ontslagrecht en lang niet altijd op ww regels en dit soort "nuance" verschillen
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 november 2012, 21:13
CAW CAW is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 november 2012
Berichten: 3
Standaard ZZP-regeling en WW

Mijn dank voor de snelle reacties en heldere uitleg. Hier kan ik mee verder!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
To ZZP or not to ZZP ? :-) JeroenKnol Al die andere praktische dingen 3 5 februari 2009 14:57
Nieuwe regeling: De ZEZ (zwangerschap en zelfstandige) Aspon Nieuws - Voor en door freelancers 1 4 juni 2008 23:02


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon