Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 maart 2007, 15:13
Diamond Diamond is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 31
Standaard Minder opdrachtgevers dan opgegeven bij VAR-aanvraag

Ik zit met het volgende probleem. December vorig jaar heb ik mijn VAR verklaring aangevraagd en aangegeven dat ik 2 opdrachtgevers in 2007 zou krijgen. Mijn VAR WUO heb ik gekregen. Echter nu loopt het project waar ik op zit waarschijnlijk uit tot einde dit jaar met als gevolg dat ik niet 2 maar 1 opdrachtgever heb in 2007. Is het nu zo dat ik mijn zelfstandigenaftrek kan vergeten? Ik kan uiteraard stoppen met het project maar dat gaat me terecht goodwill kosten en misschien zelfs wel vervolg opdrachten in de toekomst.
Wie heeft hier ervaring mee en kan me van advies dienen?

Alvast dank voor de reacties!
  #2  
Oud 21 maart 2007, 19:31
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Minder opdrachtgevers

Je bent officieel verplicht de afwijking te melden. Maar ik zou het vreemd vinden om in maart te melden dat je slechts één opdrachtgever hebt gedurende het hele jaar. Hoe moeilijk kan het zijn om in 9 maanden nog één opdrachtgever te vinden?

En als dat echt niet lukt dan kun je het nog altijd in oktober ofzo melden.

Dan wordt in de eerste plaats je var herbeoordeeld en dat kan gevolgen hebben voor af te dragen loonheffingen door de opdrachtgever. Ik weet niet of dat in die situatie ook met terugwerkende kracht gaat. Dat zou me vreemd lijken, als je te goeder trouw hebt gehandeld.

Zelfstandigenaftrek, of eigenlijk: het zelfstandig ondernemerschap voor de inkomstenbelasting, is een ander verhaal. Met één opdrachtgever ben je wel in de gevarenzone, ja. Het verschilt ook per branche. En als je over meerdere jaren wel op gemiddeld drie opdrachtgevers per jaar komt is één jaar met een dipje wel recht te praten, lijkt me.

Makkelijkste oplossing: nog een of twee opdrachtgevers zoeken, al zijn het maar relatief kleine opdrachten.
__________________
René
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aanvraag VAR, omschrijving werkzaamheden? sioux Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 15 23 september 2008 14:23
Marketing is meer dan alleen adverteren rgelderen Marktplaats 2 25 juni 2007 15:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon