Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 mei 2007, 00:51
Bart Bart is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 april 2007
Berichten: 10
Standaard Contractduur

Stel dat je nieuwe opdrachtgever je voor 12 maanden wil inhuren. Neem je dan in je overeenkomst van opdracht een contractduur van een jaar op of begin je met zes maanden met een verlengingsoptie? Vastleggen dat je voor een jaar met elkaar gaat samenwerken kan immers worden uitgelegd als een soort dienstverband ...
  #2  
Oud 22 mei 2007, 13:32
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Contractduur

Als er helemaal geen andere opdrachtgevers zijn, is dat een optie om mee te beginnen. Ik heb een paar keer de vraag gekregen of ik niet op parttime basis in dienst wilde komen. Mijn eerste reactie was , daarna gaf ik aan dat ik a) vrijheid wil behouden b) risico's wil spreiden c) activiteiten wil kunnen afwisselen.
In een contract voor 12 maanden zitten voor- en nadelen. Ik zou nagaan hoe kwetsbaar je wordt en wat aan beide kanten de mogelijkheden zijn om tussentijds op te zeggen. Maar het aangaan van zo'n verplichting, daar zit ook een bepaalde intentie achter en als je bij voorbaat al bezig bent met het regelen van escapes....?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
  #3  
Oud 22 mei 2007, 14:31
Bart Bart is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 april 2007
Berichten: 10
Standaard Re: Contractduur

Hmm, van escapes regelen is volgens mij geen sprake. Ik heb sowieso de afspraak gemaakt dat er binnen de looptijd van de opdracht een wederzijdse opzegtermijn van een maand geldt.

Het voordeel van een lange opdracht is evident, nadeel ook denk ik. Vraag is alleen wat je vastlegt, ongeacht de intentie. Is het slimmer om op papier te zetten dat het plan is een jaar met elkaar te werken dan korter? In praktijk kan het op hetzelfde neerkomen.

Kwetsbaarheid vind ik lastig in te schatten. Ik denk wel dat ik een paar kleine opdrachten erbij kan vinden, dus daar zit de kwetsbaarheid niet zo in.
  #4  
Oud 22 mei 2007, 15:06
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Contractduur

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bekijk bericht
Vastleggen dat je voor een jaar met elkaar gaat samenwerken kan immers worden uitgelegd als een soort dienstverband ...
Mwa, hoe je een overeenkomst zelf benoemt, omschrijft en in elkaar steekt is niet bepalend. De instanties prikken daar doorheen, als ze dat nodig vinden. 12 x een contract voor een maand zal ongetwijfeld niet anders worden gezien dan 1 contract voor een jaar.

12 maanden (bijna) fulltime bij één opdrachtgever betekent normaliter: geen ondernemerschap. Behalve misschien bij bepaalde activiteiten waar dat gebruikelijk is (bijvoorbeeld interim-management), en als alle andere indicatoren op ondernemerschap wijzen.
__________________
René
  #5  
Oud 22 mei 2007, 16:04
Bart Bart is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 april 2007
Berichten: 10
Standaard Re: Contractduur

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
12 maanden (bijna) fulltime bij één opdrachtgever betekent normaliter: geen ondernemerschap. Behalve misschien bij bepaalde activiteiten waar dat gebruikelijk is (bijvoorbeeld interim-management), en als alle andere indicatoren op ondernemerschap wijzen.
Ben blij met je laatste zin, want interim (marketing)management is exact waar het om gaat. En inderdaad wijzen alle andere indicatoren ook op ondernemerschap. Op basis daarvan heb ik immers een VAR WUO tegekend gekregen.
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon