Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 maart 2011, 11:38
Elbird Elbird is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 maart 2011
Berichten: 18
Standaard Voorgeschoten kosten & administratie

Beste leden,

Ik ben kortgeleden begonnen als freelancer (nog wel op een laag pitje). Nu heb ik, omdat mijn zakelijke rekening niet goed liep, in 2010 een aantal uitgaven met privé-geld voorgeschoten. In 2011 heb ik deze terugbetaald met zakelijk geld. Mijn vraag is: hoe voer ik dit in in mijn administratie?

Wat ik nu gedaan heb: in de administratie van 2010 heb ik de aankoop vermeld bij transacties en bij de inkomsten/uitgaven de uitgave-post 'rekening courant privé' opgenomen.

In 2011 heb ik de voorgeschoten kosten terugbetaald. Als ik deze vervolgens weer bij transacties invoer als uitgaven (aflossing rekening courant privé) krijg ik echter dubbel zo veel uitgaven en klopt mijn rekening-saldo niet meer.

Ik hoop dat iemand de situatie begrijpt en mij met een (simpele) tip kan helpen. Zo nodig leg ik hier en daar nog wat extra uit.

Bij voorbaat dank!

Groet,

Elbird
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 maart 2011, 00:09
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Je moet ze natuurlijk niet weer bij de uitgaven boeken he.

2010

Kosten
aan Prive

2011

Prive
aan Bank
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 maart 2011, 13:03
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elbird Bekijk bericht
Beste leden,

Ik ben kortgeleden begonnen als freelancer (nog wel op een laag pitje). Nu heb ik, omdat mijn zakelijke rekening niet goed liep, in 2010 een aantal uitgaven met privé-geld voorgeschoten. In 2011 heb ik deze terugbetaald met zakelijk geld. Mijn vraag is: hoe voer ik dit in in mijn administratie?

Wat ik nu gedaan heb: in de administratie van 2010 heb ik de aankoop vermeld bij transacties en bij de inkomsten/uitgaven de uitgave-post 'rekening courant privé' opgenomen.

In 2011 heb ik de voorgeschoten kosten terugbetaald. Als ik deze vervolgens weer bij transacties invoer als uitgaven (aflossing rekening courant privé) krijg ik echter dubbel zo veel uitgaven en klopt mijn rekening-saldo niet meer.

Ik hoop dat iemand de situatie begrijpt en mij met een (simpele) tip kan helpen. Zo nodig leg ik hier en daar nog wat extra uit.

Bij voorbaat dank!

Groet,

Elbird
In 2010 had je moeten boeken:
Kosten - € xxx
Aan Privé - € xxx

31-12-2010:
Privé - € xxx
Aan Nog te betalen bedragen - € xxx

2011:
Nog te betalen bedragen - € xxx
Aan Bank - € xxx

Nu crediteer je maar eenmaal de bank en zou je saldo moeten kloppen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 maart 2011, 13:18
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Joh? Zei ik dat al niet? Bovendien is jouw tussenboeking op nog te betalen bedragen nutteloos, aangezien het gewoon betaald is via prive en dat hoef je niet per se terug te betalen, kan gewoon onder de stortingen/opnames van je EV komen en met het resultaat 2010.
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 maart 2011, 13:27
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kau Bekijk bericht
Joh? Zei ik dat al niet? Bovendien is jouw tussenboeking op nog te betalen bedragen nutteloos, aangezien het gewoon betaald is via prive en dat hoef je niet per se terug te betalen, kan gewoon onder de stortingen/opnames van je EV komen en met het resultaat 2010.
Nee Kau, dat ben ik niet met je eens. Prive moet je aan het eind van het jaar gladboeken. Daarna plaats je het bedrag op de financiële rekening met een looptijd tot 1 jaar (als je het terug betaald wilt hebben). Zo niet, dan kun je het in de exploitatie boeken (2010).

Jij tilt de rekening prive over het jaar heen, zonder het aan het eind van het jaar te glad te boeken. Prive boeken in 2010 en daarna tegenboeken in 2011 is niet toegestaan om de simpele reden dat de rekening Prive niet op de eindbalans mag staan.

Ook zeg jij dat het geld niet terugbetaald hoeft te worden. Ook dit heb je fout. Elbird heeft duidelijk gezegd dat het bedrag met zakelijk geld in 2011 is terugbetaald. Bij nader inzien is mijn tussenboeking niet zo nutteloos, toch?

Het volgende dat je fout hebt is dat je stelt dat je opnames en stortingen direct ten laste of ten gunste van je EV kan maken. Uiteraard mag dit niet als je de boekingsregels in acht houdt, want je opnames en stortingen doe je via de rekening(en) Prive (die je evt. aan het eind van het jaar met het EV verrekent dan wel glad boekt).

En bovendien, een discussie vind ik prima om te voeren, maar de toon van je bericht vind ik niet erg vriendelijk. Graag zie ik dat dan ook anders.

Groet,

Frits Welsing
Administratiekantoor Welsing
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 maart 2011, 12:53
Elbird Elbird is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 maart 2011
Berichten: 18
Standaard

Beste Kau en Frits,

Hartelijk dank voor jullie hulp. Een belangrijk misverstand van mij t.a.v. het administreren van prive-zakelijk voorschieten is in ieder geval uit de lucht! Ik haalde de resultatenrekening en balans door elkaar.

Verder ga ik met het vervolg van jullie punten aan de slag. Als ik vragen heb hoop ik dat jullie ze weer kunnen beantwoorden!

Met vriendelijke groet,

Elbird
Met citaat reageren
  #7  
Oud 21 maart 2011, 19:50
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Graag gedaan.

Groet,

Frits Welsing
Administratiekantoor Welsing
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Welke kosten van de omzet af om tot de winst voor IB te komen? ErikN Belasting 2 22 februari 2011 08:57
Allemaal vragen over het opzetten administratie Anoniem Administratie 10 17 oktober 2007 09:36
Wanbetaling Extra Kosten add Omgaan met opdrachtgevers 5 22 april 2007 20:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon