Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 augustus 2011, 17:52
wabjuh wabjuh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 maart 2011
Berichten: 10
Standaard 1 eenmanszaak, 2 handelsnamen. Hoe IB?

Hallo,

Ik heb een eenmanszaak waar ik als freelancer werkzaamheden in uitvoer.
Nu ga ik daarnaast hele andere werkzaamheden aanbieden.
Zodoende ben ik voornemens een 2e handelsnaam te registreren.

Moet ik daarvoor aparte administratie bijhouden of gaat alles op 1 hoop?
Bij je aangifte inkomstebelasting moet je je onderneming(en) benoemen met aparte winst en verliesrekeningen.

Moet ik dan daarbij allebei mijn handelsnamen opgeven als ondernemingen?
Ik denk zelf van niet, want je moet dan ook de rechtsvorm aangeven. En je kan maar 1 eenmanszaak hebben.
Graag jullie mening.

Alvast bedankt
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 augustus 2011, 18:06
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Precies, je kunt maar 1 eenmanszaak hebben dus hoef je ook maar 1x IB aangifte te doen, je kunt gewoon 1 administratie voeren als je dat wilt.
Fiscaal is het niet noodzakelijk om 2 administraties te voeren, maar voor jezelf is het wel belangrijk dat je weet wat je verdient met elke activiteit. dus zorg in elk geval dat je aparte omzetrekeningen hebt en ook de directe kosten (inkoopkosten tbv omzet) apart boekt.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 augustus 2011, 18:18
wabjuh wabjuh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 maart 2011
Berichten: 10
Standaard

Ok. Dus bij de IB-belasting aangifte noem ik maar 1 onderneming en wordt die 2e handelsnaam niet genoemd?
En de belastindienst stelt ook niet als eis dat je de cijfers gescheiden bijhoudt? (Los van het advies dit voor jezelf wel bij te houden.)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 augustus 2011, 19:12
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Nee, voor de belastingdienst maakt dat niet uit, een handelsnaam is niks meer als een 2e naam geen enkele reden voor een eigen administratie. De belastingdienst wil dat je belasting betaald over je winst onder welke naam je die winst hebt gemaakt vinden ze niet relevant..
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 januari 2012, 11:05
Marielle1966 Marielle1966 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 januari 2012
Berichten: 3
Standaard 1 onderneming, 2 handelsnamen, aparte aangiften?

Hallo,

Ik wil het juist anders regelen. Ik wil 1 onderneming, 2 handelsnamen maar echt alles gescheiden houden, dus ook de aangifte voor de belasting! Is dat ook mogelijk??? Kan hier op het internet en dit forum niets over vinden.

Alvast bedankt voor een reactie.

Groetjes

Marielle
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 januari 2012, 18:44
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Hallo Marielle,

het is wellicht wat ongebruikelijk (in de zin dat het niet veel voorkomt) maar het kan..

Als bekend je kunt maar 1 éénmanszaak inschrijven, maar daar wel meerdere handelsnamen aan koppelen. voor die handelsnamen kun je gescheiden btw nummers aanvragen. jou eerste handelsnaam/eenmanszaak heeft dan inprincipe het btw nummer 123456789.B.01 en jou tweede handelsnaam krijgt dan 123456789.B.02.
JE moet dan ook elke periode (meestal per kwartaal) 2 btw aangiftes indienen.

Op de ondernemersaangifte inkomstenbelasting is het mogelijk om de balans en winst en verliesrekening van maximaal 3 ondernemingen op te nemen. Dus daarmee zou je gewoon voor je eenmanszaak je 2 handelsnamen met gescheiden administratie kunnen opvoeren met een eigen balans en resultaten rekening.

Voor zover mij bekend is dat toegestaan, het gaat de belastingdienst erom dat je volledig en juist aangifte doet. Maar uiteindelijk doe je maar 1x aangifte IB hoe dan ook.. het is niet mogelijk om als natuurlijk persoon 2 aparte IB aangiftes te doen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 januari 2012, 17:20
Marielle1966 Marielle1966 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 januari 2012
Berichten: 3
Standaard

Ho Roel,

Bedankt voor je antwoord. Heb inmiddels bij de KvK een wijziging aangebracht en een 2e handelsnaam geregistreerd. Maak me nog steeds een beetje zorgen of ik straks alles netjes uit elkaar zal kunnen houden met de kwartaal aangiftes maar ja daar hebben we boekhouders voor toch???

Groetjes

Marielle
Met citaat reageren
  #8  
Oud 29 januari 2012, 17:22
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

zolang jij alles netjes gescheiden aanlevert en met de juiste handelsnaam op de facturen zal dat geen probleem moeten zijn.

Maar heb je ook een apart BTW nummer aangevraagd? want dat is niet standaard bij een 2e handelsnaam registratie.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 29 januari 2012, 17:31
Marielle1966 Marielle1966 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 januari 2012
Berichten: 3
Standaard

Nee BTW nummers was niet nodig want het blijkt dat onze nieuwe onderneming BTW vrij zal zijn omdat we daarvan vrijgesteld zijn dus dat was een makkelijke.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Hoe moet ik de IB aanpakken bij deelname in een VOF? ErikN Belasting 1 31 juli 2011 16:53
BV omzetten naar eenmanszaak: hoe? fro Al die andere praktische dingen 2 25 mei 2011 09:48
Inkomstenbelasting Hoe IB 2010 invullen? bolletje Belasting 9 20 maart 2011 11:06
Eenmanszaak en loondienst; hoe zit het met inkomstenbelasting? Manospeed Belasting 1 5 maart 2010 23:14
Hoe bedrijfsnaam eenmanszaak in handelsregister KvK veranderen? mdmd Al die andere praktische dingen 4 9 augustus 2009 11:42


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon