Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 juli 2013, 14:04
LisaBal LisaBal is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 juli 2013
Berichten: 3
Standaard Iets andere handelsnaam, in andere branche, mag dat?

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en zal me binnenkort even goed voorstellen , maar voor nu heb ik een vraag.

Ik heb me zojuist ingeschreven bij de KvK als eenmanszaak in advies op online communicatie-gebied. De medewerkster gaf aan dat er 1 inschrijving was die veel op die van mij leek. Verder bestaan er ook een aantal stichtingen en een BV die dezelfde naam hadden, maar die waren geen probleem volgens haar.

Het bedrijf waar het om gaat heeft dezelfde naam als ik, maar zonder 'Online' erachter. De locatie van dit bedrijf is in Amsterdam, die van mij in Den Haag en het bedrijf is in een heel andere branche actief. Toen ik thuis nog verder onderzoek deed zag ik dat de website niet meer online is. Op een andere website vond ik gegevens van het bedrijf met de melding 'gesloten' erbij.

Wat denken jullie, iets om me druk om te maken en achteraan te gaan?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 juli 2013, 22:03
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Als het om een heel andere branche gaat lijkt het me geen probleem. Het betreffende artikel in de Handelsnaamwet luidt namelijk:
Citaat:
Artikel 5

Het is verboden een handelsnaam te voeren, die, vóórdat de onderneming onder die naam werd gedreven, reeds door een ander rechtmatig gevoerd werd, of die van diens handelsnaam slechts in geringe mate afwijkt, een en ander voor zover dientengevolge, in verband met de aard der beide ondernemingen en de plaats, waar zij gevestigd zijn, bij het publiek verwarring tussen die ondernemingen te duchten is.
De verschillende plaatsen is ook een factor, al duidt 'Online' erop dat je misschien in heel Nederland actief bent.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 juli 2013, 23:39
LisaBal LisaBal is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 juli 2013
Berichten: 3
Standaard

Dank je wel René! Als ik het stuk uit de Handelswet zo lees is het best duidelijk, maar als beginner is het fijn om hierin bevestiging te krijgen van experts op dit gebied . Ik wil me inderdaad niet beperken tot alleen Den Haag. In principe is omgeving Amsterdam ook een optie. Dan is het dus voldoende dat het andere bedrijf in een totaal andere branche werkzaam is? De andere bedrijven deden ook niets in (online) communicatie.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 juli 2013, 01:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

IANAL, dus ik kan het niet heel scherp slijpen. Maar aangezien je:
  1. een iets andere handelsnaam gebruikt, en
  2. in een andere plaats gevestigd bent, en
  3. in een andere branche werkt
... zou ik me er verder niet zo veel zorgen om maken.

Het is nu eenmaal niet mogelijk om vooraf zekerheid te krijgen over de toelaatbaarheid van een handelsnaam. Dat is uiteindelijk ter beoordeling van de rechter, als het tot een conflict komt.

Overigens... nu ik het nog eens terug lees, schreef je iets raars. Eerst schreef je

Citaat:
De medewerkster gaf aan dat er 1 inschrijving was die veel op die van mij leek.
Daar hebben we het nu over gehad.

En vervolgens schreef je:
Citaat:
Verder bestaan er ook een aantal stichtingen en een BV die dezelfde naam hadden, maar die waren geen probleem volgens haar
Hoezo niet? Waarom zou een naam die "veel lijkt op" een probleem kunnen zijn, maar exact dezelfde naam geen probleem zijn
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 juli 2013, 11:41
LisaBal LisaBal is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 juli 2013
Berichten: 3
Standaard

Hallo René,
Ja, dat snap ik eerlijk gezegd ook niet zo goed. Ze ging alleen in op die ene die dezelfde naam had zonder de toevoeging die ik heb. Misschien omdat de anderen een BV of stichting zijn en dat ook in hun handelsnaam hebben staan? Die waar zij zich op richtte is ook een eenmanszaak. Verder is bij de andere partijen gelukkig ook sprake van dezelfde kenmerken die jij beschrijft, zij gebruiken een iets andere naam (ik heb de toevoeging 'Online' en zij hebben andere toevoegingen aan hun handelsnaam), bevinden zich in een andere regio en zijn actief in een andere branche.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 juli 2013, 12:08
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LisaBal Bekijk bericht
Ze ging alleen in op die ene die dezelfde naam had zonder de toevoeging die ik heb. Misschien omdat de anderen een BV of stichting zijn en dat ook in hun handelsnaam hebben staan?
Dat zou niet zoveel uit moeten maken. Nee, het klinkt als een moeilijk te begrijpen advies van de KvK.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
bedrijfsnaam, handelsnaam, inschrijving kvk, kvk


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Als je het idee hebt dat je het anders moet gaan aanpakken Marieke80 Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 14 16 november 2008 19:58
Freelancer - Overeenkomst Eveline Al die andere praktische dingen 14 10 september 2008 07:10
Bedrijfsruimte: grootte berekenen Orde in de tent Al die andere praktische dingen 3 31 juli 2008 23:04
Overname weblogberichten: mag dat als nieuwsgaring? Annedien Hoen Al die andere praktische dingen 3 11 mei 2006 09:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon