Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 augustus 2013, 12:38
JelleP JelleP is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 augustus 2013
Berichten: 3
Standaard Eenmanszaak starten?

Beste Lancelotters,

Ik heb al een aantal discussies gelezen maar mijn situatie zit er niet echt bij. Ik werk momenteel fulltime in vier dagen. Op mijn vrije dag help ik mijn vader met zijn bedrijf. Dit begint structurele vormen aan te nemen. Het komt neer op zo'n vier uur in de week.

Vermoedelijk zal ik in de toekomst nog een dergelijke opdrachtgever erbij krijgen. Ik verwacht in totaal niet meer dan zes uur in de week met deze werkzaamheden naast mijn fulltime baan bezig te zijn.

Ik kan alles vanuit huis doen en maak verder ook geen kosten. Ik heb op internet gezocht naar de mogelijkheden en vind het lastig om te bepalen wat de beste aanpak is. Ik heb ook over loondienst gedacht voor de tweede baan maar dit lijkt me lastig als ik straks misschien opdrachtgevers erbij krijg. Wat zou voor mij de beste optie zijn? Een eenmanszaak starten?

Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen.

Groet,

Jelle
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 augustus 2013, 18:05
Ronvanderkolk Ronvanderkolk is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 71
Standaard

Met wat klusjes voor je vader ben je nog geen onderneming.

Zie: http://www.kvk.nl/over-de-kvk/uw-ins...n-onderneming/

Een EMZ starten biedt je niet veel voordeel, alleen een hoop extra werk met administratie, BTW enzovoort. Om financieel voordeel te halen moet je ondernemer voor de inkomstenbelasting worden, maar ook aan die criteria voldoe je niet:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...stenbelasting/

En aan het urencriterium al helemaal niet, dat lukt niet met zes uur per week:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wc..._urencriterium

Maar een goed gesprek bij de KvK kan nooit kwaad. Ga eens praten over je plannen en mogelijkheden.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 augustus 2013, 18:12
JelleP JelleP is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 augustus 2013
Berichten: 3
Standaard

Bedankt voor de peptalk Ron, krijg echt zin om ermee aan de slag te gaan

Weet iemand of er nog meer mogelijkheden zijn? Ik las iets over payrolling maar daarvoor moet ik in dienst toch? Dat is niet mijn wens. Wellicht wil ik het later eventueel verder uitbreiden.

Bvd.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 augustus 2013, 20:59
Ronvanderkolk Ronvanderkolk is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 71
Standaard

Niet in de put zitten. Dat je geen onderneming bent wil niet zeggen dat je niet aan het werk kunt! Je kunt als particulier ook een factuur sturen, uiteraard zonder btw. Netjes opgeven als overige inkomsten in je aangifte.

En ondertussen nadenken of je het echt serieus tot een onderneming wilt maken die aan de criteria voldoet. Laat je niet ontmoedigen, ga eens naar een startersdag/avond van de KvK!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 augustus 2013, 11:37
JelleP JelleP is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 augustus 2013
Berichten: 3
Standaard

Bedankt voor je reactie Ron.

Vermoedelijk val ik door middel van deze inkomsten in box 4. Is het dan nog steeds gunstig om het op deze manier op te lossen? Ik betaal dan alleen over het deel dat in box 4 valt 52% toch?

En hoe zit het dan aan het eind van het jaar? Dan moet ik dat toch in een keer betalen? Wel handig om rekening mee te houden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Naam overgenomen eenmanszaak veranderen terwijl ik cursus bedrijfsbeheer nog aan het doen ben? redant Freelancepraktijk starten 3 6 september 2010 21:13
VAR icm Eenmanszaak? Theaumoeskiiii Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 6 september 2008 17:55
eenmanszaak taxi Yon Al die andere praktische dingen 2 17 december 2007 15:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon