Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 juni 2007, 14:25
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Exclamation Var Row

Ik ben sinds begin dit jaar voor 4 dagen in de week als zelfstandige boekhoudkundige werkzaamheden aan het doen via een detacheringsburo. 1 dag in de week richt ik me op een aantal kleine klantjes die ik heb. In totaal heb ik ongeveer 7 opdrachtgevers. Ik had begin dit jaar een var wuo aangevraagd, maar zag pas toen ik het eens goed bekeek dat ik een var row gekregen heb. Mede door de antwoorden van mij op een aantal vragen. Het grootste deel van mijn omzet komt van het detacheringsburo. De klant waar ik nu sinds 2 januari gedetacheerd ben wil het contract waarschijnlijk met een aantal maanden gaan verlengen. Wat is verstandig? Een nieuwe VAR aanvragen in de hoop dat ik nu een var wuo krijg? En kan ik het beste mijn tijd bij de huidige klant niet meer verlengen, aangezien ik dan gauw richting de 70% van de omzet voor dezelfde klant ga maken en dan via een ander detacheringsburo weer ergens anders aan de slag gaan?
  #2  
Oud 23 juni 2007, 17:11
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Var Row

beste MdB,

Je werkt grotendeels via een detacheringsconstructie. Daarmee is de kans groot dat de belastingdienst jou voor die vier dagen inderdaad niet gaat beschouwen als een ondernemer. Maar: omdat je je VAR-aanvraag eerlijk ingevuld hebt, valt het risico volgens mij aan je opdrachtgever toe.

Ik weet niet wat wijsheid is. Ik denk dat je met die ene dag per week en 7 kleine klanten nog onmogelijk kunt voldoen aan het urencriterium van 1225 uur (want de uren die je gewerkt hebt via het detacheringbureau tellen dus niet mee). Zou je die 1225 uur wel halen, dan zou het namelijk aantrekkelijk zijn om nog een VAR WUO aan te vragen. Want dan maak je aanspraak op de fiscale aftrekposten voor zelfstandigen. In jouw geval wordt dat lastig.

Er is nog een tweede reden geen VAR WUO aan te vragen. Met een VAR WUO ligt het risico bij jou als de belastingdienst achteraf bepaalt dat jouw relatie met het detacheringsbureau een fictief dienstverband was. Dan worden de premies op jou verhaald.

In de huidige situatie ligt dat risico volgens mij bij je werkgever. Omdat jij een VAR ROW hebt, moeten zij toetsen of er sprake is van een dienstverband of niet. Dat hebben ze blijkbaar nagelaten.

Ik zou zeggen: laat het risico zoals het is. En als het detacheringsbureau gaat piepen, wijs ze dan op de mogelijkheid van een bemiddelingsconstructie. Zie het artikel over het verschil tussen bemiddeling en detachering.

Zorg ervoor dat jij je niet op laat zadelen met het risico. In dit geval heeft het bureau verzaakt (tenminste: zo lijkt het), en niet jij.
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
  #3  
Oud 24 juni 2007, 00:28
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Angry Re: Var Row

Ok en als er in mijn contract met het detacheringsburo een regel is opgenomen dat mocht de blastingdienst met heffingen komen zij deze te allen tijde zullen invorderen bij mij? Is dat bindend als ik daarvoor getekend heb, ondanks als ze een kopie van mijn var hebben gekregen?
  #4  
Oud 24 juni 2007, 01:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Var Row

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MdB Bekijk bericht
en als er in mijn contract met het detacheringsburo een regel is opgenomen dat mocht de blastingdienst met heffingen komen zij deze te allen tijde zullen invorderen bij mij? Is dat bindend als ik daarvoor getekend heb
Wij kunnen je hier geen individueel juridisch advies geven, maar in zijn algemeenheid moet je geen dingen tekenen waar je het niet mee eens bent, omdat je hoopt dat het juridisch niet bindend blijkt als puntje bij paaltje komt. Je handtekening zetten is in beginsel voor akkoord.
__________________
René
  #5  
Oud 24 juni 2007, 11:22
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Var Row

Ok zal volgende keer wat kritischer naar het contract kijken, bedankt voor jullie reactie, ik ga maar een goede belastingadviseur in regio Den Haag zoeken!
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tweede VAR voor andere werkzaamheden? Marjan Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 12 september 2007 20:48
werkzaamheden VAR wijzigen Rosa Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 14 9 juni 2007 14:11
Past dit onder 1 VAR? Rosa Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 31 mei 2007 16:09
Lastige vragen VAR Mark Sluymers Al die andere praktische dingen 7 23 mei 2007 00:01
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 18:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon