Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Actueel > Nieuws - Voor en door freelancers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Nieuws - Voor en door freelancers Op het freelancersvlak wil er nog wel eens wat veranderen. Lancelots verzamelt het belangrijkste freelancenieuws. Iedereen in het forum mag zich als nieuwsjager opwerpen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 juli 2007, 14:27
Moderator Moderator is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 30 oktober 2006
Berichten: 29
Standaard Ook rechterlijke uitspraak helpt zwangere zelfstandige niet

Helaas pindakaas. De Staat hoeft zwangere zelfstandigen niet te compenseren voor het inkomensverlies dat zij opliepen door de afschaffing van een regeling die hen een minimuminkomen garandeerde.

Dat bepaalde de rechtbank in Den Haag in een zaak die de vakcentrale FNV en het proefprocessenfonds Clara Wichmann namens zeven zelfstandigen aanspanden. De FNV rekent nu op de Kamer die "haar tanden moet laten zien". lees verder op de site van de FNV

Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 juli 2007, 23:07
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Ook rechterlijke uitspraak helpt zwangere zelfstandige niet

Ach, de rechter had in deze weinig keuze. Het was een interpretatie van Europese regelgeving die ter discussie staat, dan geeft een dergelijke uitspraak van een rechter alleen nog maar meer grond voor meer discussie over het onderwerp. Ik ben eigenlijk wel blij met het proces: er komt steeds meer aandacht voor en de basis in de tweede kamer wordt ook steeds sterker. Zo werkt de politiek.

Kijk bijvoorbeeld ook eens op: www.telegraaf.nl/binnenland/article68038401.ece?cid=rss
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 juli 2007, 11:12
mikki mikki is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 maart 2007
Berichten: 37
Standaard Re: Ook rechterlijke uitspraak helpt zwangere zelfstandige niet

Allereerst: belachelijk en schandalig dat dit niet fatsoenlijk in Nederland geregeld kan worden. Ook in de Volkskrant vanochtend uitgebreid aandacht voor dit onderwerp. In een kader bij het artikel stond dat als je als freelancer start je binnen 4 weken moet melden bij het UWV om aan te geven dat je arbeidsongeschiktheid verzekering wil laten doorlopen. In dat geval heb je gewoon recht op 4 maanden zwangerschapsverlof. FNV bevestigde dat dat mogelijk is, maar dat ze willen dat het door de overheid geregeld wordt oid. Kortom, weet iemand hoe dit zit?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 juli 2007, 11:48
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Ook rechterlijke uitspraak helpt zwangere zelfstandige niet

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mikki Bekijk bericht
Ook in de Volkskrant vanochtend uitgebreid aandacht voor dit onderwerp. In een kader bij het artikel stond dat als je als freelancer start je binnen 4 weken moet melden bij het UWV om aan te geven dat je arbeidsongeschiktheid verzekering wil laten doorlopen. In dat geval heb je gewoon recht op 4 maanden zwangerschapsverlof. FNV bevestigde dat dat mogelijk is, maar dat ze willen dat het door de overheid geregeld wordt oid. Kortom, weet iemand hoe dit zit?
Dag Mikki,

Ja vervelend inderdaad. Die regeling bestaat, maar het overgrote deel van de vrouwelijke zelfstandigen heeft er niets aan: ze zijn al begonnen en dit moet je binnen vier weken naar het opgeven van je werknemersschap aanvragen.

Zelf moest ik er niet aan denken: je aanmelden bij het UWV zorgt er namelijk ook voor dat je in de ambtelijke molen terecht komt en dat anderen dus over jouw schouder naar het opzetten van je bedrijf gaan meekijken. brrr!

Ik heb het op twee manieren geregeld:
  • ik ben goed verzekerd voor arbeidsongeschiktheid. Ik vind eigenlijk dat iedere zelfstandige met een beetje redelijke omzet dat zou moeten doen: de bijstand is geen vetpot en als er een gezin meespeelt, ben je het aan je partner en eventuele kinderen verplicht om te zorgen voor een vangnet.
  • En ik zorg ervoor dat ik een potje achter de hand heb. Als zelfstandige heb je natuurlijk een zekere mogelijkheid om je eigen inkomen te sturen. Als je in de maanden/ jaren daarvoor ervoor zorgt dat je wat kunt opbouwen zou vier maanden er tussenuit geen probleem moeten zijn, toch?
Mocht nou blijken dat er toch een regeling komt voordat ik zwanger ben/bevallen moet dan heb ik geluk gehad en kunnen we andere leuke dingen met dat potje doen!
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 juli 2007, 08:45
Moderator Moderator is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 30 oktober 2006
Berichten: 29
Standaard Re: Ook rechterlijke uitspraak helpt zwangere zelfstandige niet

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mikki Bekijk bericht
In een kader bij het artikel stond dat als je als freelancer start je binnen 4 weken moet melden bij het UWV om aan te geven dat je arbeidsongeschiktheid verzekering wil laten doorlopen. In dat geval heb je gewoon recht op 4 maanden zwangerschapsverlof. FNV bevestigde dat dat mogelijk is, maar dat ze willen dat het door de overheid geregeld wordt oid. Kortom, weet iemand hoe dit zit?
Dat klopt. Het probleem is dat de meeste freelancers dit niet weten. En als je dit wel weet... Starten is voor velen een uiterst onzekere activiteit. Je begint ,et klanten werven en opdrachten uitvoeren, zodat je geld binnenkrijgt. Meteen veek geld uitgeven voor een verzekering is voor de meesten (terecht) geen reflex. Je weet immers niet of het bedrijf gaat slagen. Dáár zijn je activiteiten dus op gericht. Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik niemand ken die deze UWV- verzekering heeft genomen.

M.a.w. die vier weken periode is niet reëel.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
zwangerschapsuitkering


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon