Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > ICT

Mededelingen

ICT PC of Mac, Office en andere software, internet- en telefoonabonnement, website en zoekmachineoptimalisatie... gelukkig zijn er ook ict-freelancers die te hulp schieten.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 januari 2007, 13:22
Life Creations Life Creations is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 24 november 2006
Berichten: 69
Standaard Tips om een blog te maken?

Hallo,

ik lees regelmatig dat een blog voor een extra stukje pr gebruikt wordt en dat dit z'n vruchten wel afwerpt. Nu ben ik no niet echt thuis hierin en ontvang graag wat meer info hierover. Weet iemand een goede site met tips en hoe een blog op te zetten?

Groeten,

Lucy Schaaphok
Life Creations
www.life-creations.nl
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 januari 2007, 16:24
erno@ernohannink.nl's schermafbeelding
erno@ernohannink.nl erno@ernohannink.nl is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Berichten: 142
Stuur een bericht via Skype™ naar erno@ernohannink.nl
Standaard Re: Tips om een blog te maken?

Een van de betere sites voor het beginnen met een weblog (in het Engels) is ProBlogger. Maar ook CopyBlogger, Sanne (NL), Personified, Get Clients Now (NL) en ik heb er nog veel meer.

Start met een RSS lezer bijvoorbeeld FeedReader en begin met het volgen van een aantal blogs. En bouw steeds verder uit met interessante blogs die je onderweg tegenkomt. Kijk wat je mooi, goed, slim vindt en start met je eigen blog.

Onthoud; bloggen is leuk, maar je moet het ook echt leuk vinden want het kost wel veel tijd. Voor mij is het instrument waardoor ik mijn doel bereik om niet meer te doen aan cold calling maar dat de klanten op mij af komen. Maar dat kost wel tijd voordat je zover bent.

Er zijn heel wat kleine bedrijven die verkopen via hun blog zie hiervoor bijvoorbeeld naked conversations.

Als je eens wat wil zien of nog vragen hebt, mail me maar.
Succes en vooral veel plezier op deze ontdekkingsreis.
__________________
ik help zelfstandigen internet slim toe te passen zodat ze meer klanten kunnen krijgen.

gratis nieuwsbrief klanten krijgen via internet
Hyves: Hyves voor freelancers
@ernohannink
boekeh
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 januari 2007, 17:13
erno@ernohannink.nl's schermafbeelding
erno@ernohannink.nl erno@ernohannink.nl is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Berichten: 142
Stuur een bericht via Skype™ naar erno@ernohannink.nl
Standaard Re: Tips om een blog te maken?

Oh ja, misschien is deze ook handig een presentatie over 6 gratis dingen die je kunt doen op het web van Seth Godin een interessant blog over andere marketing net als die van Guy Kawasaki.
__________________
ik help zelfstandigen internet slim toe te passen zodat ze meer klanten kunnen krijgen.

gratis nieuwsbrief klanten krijgen via internet
Hyves: Hyves voor freelancers
@ernohannink
boekeh
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 januari 2007, 17:55
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Tips om een blog te maken?

Ik vraag mensen die dit denken altijd: waarom een weblog?

Ik bedoel, een website snap ik. Maar waarom specifiek het weblog-format? Voor sommige dingen is het geschikt, maar voor een hoop ook niet, vind ik.

Vraag eens aan mensen in je omgeving (of beter: in je doelgroep) hoeveel weblogs ze regelmatig lezen. In mijn omgeving krijg ik nog steeds glazige blikken.

De eindeloze stroom berichten op de meeste weblogs is information overload in het kwadraat. Vaak (maar niet altijd) zou ik een thematische website met goede onderwerpenstructuur en (hoofdzakelijk) tijdloze artikelen een beter idee vinden.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 2 januari 2007, 18:11
erno@ernohannink.nl's schermafbeelding
erno@ernohannink.nl erno@ernohannink.nl is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Berichten: 142
Stuur een bericht via Skype™ naar erno@ernohannink.nl
Standaard Re: Tips om een blog te maken?

Een website is meestal erg statisch. Niet echt een reden om voor klanten of potentiele klanten om (regelmatig) terug te komen. Een forum, weblog en/of nieuwsbrief zijn dynamisch. Hiermee kun je (potentiele) klanten aan je binden. Potentiele klanten die nu misschien nog niet klaar zijn voor je product/dienst, maar dat wel kunnen worden.
Als je site dynamisch is dan heb je meer kans dat de mensen je beter weten te herinneren.

Dat mensen nu nog glazig kijken bij het woord blog of weblog wil niet zeggen dat het daarom geen goed medium is. Veel bedrijven keken ook erg glazig begin jaren negentig bij het horen van het woordje website. Dat is nu ook wel over.
Mee eens dat de term blog nog veel mensen niets zegt, maar het is in opkomst. Het is een fantastische tool om meer dynamiek te creeren voor je site. Net als dit forum.
De site lancelots heeft zeer veel interessante artikelen. Hierdoor zullen beslist veel bezoekers de weg vinden naar deze site. Maar de dynamiek van deze site wordt met name gerealiseerd door dit forum.

Tot slot de dynamiek van dit forum draagt bij in de ranking van de site, ofwel het resultaat van de gehele site in de positie bij de zoekmachines. Deze dynamiek kan heel goed gerealiseerd worden door een forum en/of een weblog.

Daarom denk ik dat een blog belangrijk is ook als aanvulling op een site met goed geschreven tijdloze artikelen.
__________________
ik help zelfstandigen internet slim toe te passen zodat ze meer klanten kunnen krijgen.

gratis nieuwsbrief klanten krijgen via internet
Hyves: Hyves voor freelancers
@ernohannink
boekeh
Met citaat reageren
  #6  
Oud 2 januari 2007, 19:29
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Tips om een blog te maken?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erno@ernohannink.nl Bekijk bericht
Een website is meestal erg statisch. Niet echt een reden om voor klanten of potentiele klanten om (regelmatig) terug te komen.
Klopt, maar dat willen klanten vaak helemaal niet. Als mijn wasmachine kapot gaat dan zoek ik informatie over wasmachines en kies ik een nieuwe om te kopen. De jaren daarvoor las ik niet elke week een weblogartikel met een nieuwtje over wasmachines. Een goed vindbare site met goed geordende informatie scoort in zo'n geval beter dan een onstuitbare stroom kleine berichtjes.

Citaat:
Een forum, weblog en/of nieuwsbrief zijn dynamisch. Hiermee kun je (potentiele) klanten aan je binden.
Is dat zo? Ik heb weleens een klant binnengehaald naar aanleiding van een artikel op mijn site en dat was een gewone webpagina in een statische site. Toegegeven, dat is een kleine steekproef

Citaat:
Mee eens dat de term blog nog veel mensen niets zegt, maar het is in opkomst.
Oh, ik heb de indruk dat we nu wel over de hype heen zijn en dat de daling is ingezet.

Citaat:
De site lancelots heeft zeer veel interessante artikelen. Hierdoor zullen beslist veel bezoekers de weg vinden naar deze site. Maar de dynamiek van deze site wordt met name gerealiseerd door dit forum.
Jazeker. Die dynamiek is er omdat we bij het bedenken van de site vermoedden dat er onder freelancers een online communicatiebehoefte is.

Maar dat is iets anders dan de informatie die we publiceren. Dat is bewust in een doordachte structuur met (min of meer) tijdloze artikelen, niet in een dagelijkse stroom van berichtjes met steeds weer andere onderwerpen.

Ik zou het willen omdraaien: er is een dagelijkse stroom van steeds weer nieuwe startende freelancers, maar die hebben eigenlijk allemaal dezelfde nagenoeg onveranderlijke informatie nodig. De informatie staat stil, de lezersgroep is dynamisch. Zo werkt het volgens mij vaak op het web.

Citaat:
Tot slot de dynamiek van dit forum draagt bij in de ranking van de site, ofwel het resultaat van de gehele site in de positie bij de zoekmachines.
Ik hoor die bewering vaak in de weblogwereld, maar ik geloof er niet in. Ik heb nog nooit een geloofwaardige onderbouwing gezien voor de aanname dat sites met het weblog-format beter scoren dan andere sites met dezelfde content en inkomende links.

Er valt wel iets te zeggen voor het scoren van gebruikerscontent in een forum op de lange staart van zoekwoorden.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 2 januari 2007, 21:18
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Tips om een blog te maken?

[quote=Rene;3087]Klopt, maar dat willen klanten vaak helemaal niet. Als mijn wasmachine kapot gaat dan zoek ik informatie over wasmachines en kies ik een nieuwe om te kopen. De jaren daarvoor las ik niet elke week een weblogartikel met een nieuwtje over wasmachines. Een goed vindbare site met goed geordende informatie scoort in zo'n geval beter dan een onstuitbare stroom kleine berichtjes.

Ik moet zeggen dat ik het met Rene eens ben...hoewel het natuurlijk niet echt gemakkelijk is om een goed vindbare bedrijfswebsite te hebben zonder de inhoud vaak te veranderen...
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 3 januari 2007, 11:43
Life Creations Life Creations is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 24 november 2006
Berichten: 69
Standaard Re: Tips om een blog te maken?

Dank je wel Erno voor je tips, ik maak er zeker gebruik van.

Een reactie op de andere reacties:
De weblogs die ik gelezen heb verschillen van de sites mede doordat ze een wat persoonlijk karakter hebben. Ik vind dat wel interessant omdat je dan, naast een zakelijke website waar natuurlijk de meest belangrijke informatie kunt vinden, ook meer te weten kunt komen over de persoon achter het bedrijf. Je kunt kijken of wat dit bedrijf/deze persoon schrijft, je aanspreekt en past bij jouw ideeën.

Ik zie ook dat ik in een weblog meer kwijt kan wat betreft mijn ervaringen/ideeën dan op mijn website, deze laatste wil ik zo zakelijk mogelijk houden. Ik kan dan beter mijn kwaliteiten laten zien.

Zelfs op Lancelots wordt er in dit forum toch aandacht aan besteed door de rubriek weblogs?

Groet,

Lucy Schaaphok
Life Creations
www.life-creations.nl
Met citaat reageren
  #9  
Oud 3 januari 2007, 13:43
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Tips om een blog te maken?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Life Creations Bekijk bericht
Ik zie ook dat ik in een weblog meer kwijt kan wat betreft mijn ervaringen/ideeën dan op mijn website, deze laatste wil ik zo zakelijk mogelijk houden. Ik kan dan beter mijn kwaliteiten laten zien.
Dat snap ik en het lijkt me een goed idee om wat persoonlijks te laten zien. Dat je dat wilt scheiden van je 'zakelijke' website kan ik me voorstellen (al valt er voor het persoonlijk maken van een freelancerswebsite ook wel wat te zeggen).

Waar ik mijn twijfels bij heb is het idee van de eindeloze chronologisch geordende stroom losse berichten, die op sommige weblogs over van alles en nog wat gaan. Het lijkt me een crime om duurzaam in de lucht te houden en volgens mij zijn er maar weinig lezers die geďnteresseerd zijn in zo'n eindeloze stroom matig afgebakende berichten op een persoonlijke weblog (wel in echte nieuwssites of communityweblogs, die de relevante nieuwtjes rond een bepaald thema/vakgebied/branche verzamelen).

Ik heb zelf weleens wat weblogs van copywriters gevolgd, omdat ik geďnteresseerd was in de vaardigheid van het copywriten. Sommigen schreven daar af en toe wat interessants over. Maar op het laatst moest ik me door 50 berichten per dag worstelen met persoonlijke verhalen, toevallige observaties, ideetjes rond iets anders, etc. Ik heb die dingen snel weer uit mijn feedreader gehaald.

Je kunt toch ook wat persoonlijks laten zien met een beperkt aantal interessante min of meer tijdloze artikelen, die thematisch worden ontsloten? Artikelen die iemand vindt op het moment dat hij ernaar op zoek is en die dán de link naar jouw persoon leggen. Met andere woorden, iets dat meer op een boek lijkt dan op een tijdschrift.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon