Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 mei 2012, 10:23
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard Auto op de zaak, bijtelling 2013

Ik heb een auto op de zaak staan waar ik ook privé mee rijdt. Betaal dus gewoon bijtelling. Met de auto rij ik altijd naar mijn opdrachtgevers. Dat is dus zakelijk verkeer.

Van de nieuwe regels voor 2013 snap ik niets. Wie kan mij kort vertellen wat er voor mij veranderd met die nieuwe regels? Het gaat om een auto in de 14% klasse trouwens.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 mei 2012, 11:05
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Dan veranderd er voor jou niet veel, de veranderingen gebeuren vooral voor ondernemers die met een prive auto rijden en kilometers declareren, of die geen bijtelling hebben op hun zakelijke auto omdat ze minder als 500 kilometer prive rijden.

Eigenlijk zijn de regels vrij eenvoudig samen te vatten. het woon-werkverkeer waren zakelijke kilometers en worden nu privé kilometers.
Dit heeft tot gevolg dat

- Werknemers belasting moeten gaan betalen over hun reiskostenvergoeding woon-werkverkeer (die was onbelast)
- Ondernemers met eigen auto kunnen de kilometers die ze rijden van huis naar het bedrijfsadres niet meer declareren als zakelijk
- Ondernemers met een zakelijke auto en zonder bijtelling moeten beter op letten dat ze niet toch boven de 500km per jaar komen omdat woon-werk verkeer nu ook prive kilometers worden, voor deze groep is wel een overgangsregeling aangekondigd, maar daar zijn geen details voor bekend gemaakt.

De definitie woon-werk verkeer zal naar verwachting nog wel aangescherpt of verduidelijkt worden. Maar voor ondernemers met kantoor aan huis zal er ook niet zoveel veranderen, zij vertrekken fiscaal gezien van hun bedrijfsadres en dan zullen alle kilometers zakelijk zijn als ze naar klanten gaan.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 mei 2012, 11:53
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard

Hey Roel, bedankt voor de uitleg.

Zo te zien veranderd er voor mij dan niets. De km's voor woon-werkverkeer van mij blijven ook zakelijk.

Mijn huis is toch tevens mijn kantoor neem ik aan? Hier doe ik namelijk aquisitie en administratie etc. Het is dan wel geen 'echt' kantoor maar de werkzaamheden die ik noemde worden er wel gedaan.

Ik meen weleens gelezen te hebben dat je met een zakelijke auto niet meer dan 90% privé km's mag rijden. Anders mag ie niet zakelijk zijn.
Als mijn woon- werkverkeer niet meer zakelijk zou zijn redt ik dat niet, maar dat lijkt me sterk eigenlijk.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto vd zaak ipv prive met 14% bijtelling MarketMind Belasting 29 1 juli 2015 10:29
2013: Auto van de zaak? Woon- Werkverkeer? emeinema Belasting 6 29 juni 2012 10:23
Inkomstenbelasting Bijtelling auto van de zaak gelimiteerd op afschrijving + onderhoudskosten? otasseron Belasting 2 19 december 2011 20:14
Nieuwe auto op de zaak: waarom vallen bijtelling en afschrijving tegen elkaar weg? DJA Belasting 7 25 januari 2011 20:57
Bijtelling bij een auto uit 1994 (zakelijk) i-1 Belasting 18 11 december 2009 03:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon