Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 december 2012, 15:53
Goed in vorm Goed in vorm is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 november 2012
Berichten: 1
Standaard Auto privé of van de zaak?

Hallo Lancelots,

Ik zit met een vraag over auto's. Voor mijn werk als grafisch vormgeefster rijdt ik niet of nauwelijks in onze auto. Maximaal zo'n 500 kilometer per jaar tegen zo'n 10.000 prive. Nu onze kinderen ouder worden denk ik steeds meer over het kopen van een bestelauto, bv een Peugeot Expert lang model, welke ik in de toekomst zou willen ombouwen tot camperbus. Bijvoorbeeld deze: http://www.autoscout24.nl/Details.as...99844640000000.
Kan iemand mij advies geven of het slim is een dergelijke auto 'op de zaak' te kopen? Ik kom er zelf namelijk niet echt uit.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 december 2012, 06:18
Transfelix Transfelix is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 oktober 2012
Berichten: 29
Standaard

Als je een bedrijfswagen koopt, bedenk wel dat daar geen BPM over is betaald. Bouw je hem om tot camper dan moet je achteraf een deel BPM betalen. Pas vanaf 15jr zijn voertuigen BPM vrij.

Kennelijk heb je al verdiept in de campereisen, want de standaard versie is tekort. Je hebt inderdaad een lange versie nodig daarvoor. De Expert is wel zeer geschikt omdat het een zelfdragende carrosserie heeft en dat betekent dat als je een hefdak aanbrengt, het dak niet verstevigd en dus gekeurd hoeft te worden.

Als je weinig zakelijk km's rijd, dan doe je er verstandig aan de auto gewoon privé voeren. Wel mag je 75% van de BTW terugvragen van de brandstof.

Voor de MrB maakt het niet uit, die blijft gewoon laag.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 december 2012, 11:40
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

@goed in vorm, als jij minder als 500 km per jaar zakelijk rijd dan heb je geen keuzevrijheid, de auto is dan verplicht prive vermogen.

tevens is het bij gebruikte auto's so wie so niet zo voordelig om de auto op de zaak te zetten omdat je de bijtelling betaald over cataloguswaarde (nieuwwaarde)

daarnaast is het ook goed te weten dat als er een disproportionele verhouding is tussen zakelijke en prive kilometers en de auto daarbij ook nog eens nadrukkelijk is ingericht voor privedoeleinden dat ook de forfaitaire bijtelling van 25% verhoogd kan worden tot de feitelijk verhouding zakelijk en privé dus ook als je 2.000 km zakelijk gaat rijden en nog steeds 10.000 prive dan er bij een controle de bijtelling naar 80% verhoogd kan worden.

Het bijtellingsforfait bestaat voornamelijk omdat het niet mogelijk is om elke belastingplichtige met een auto individueel te controleren op het feitelijk percentage prive gebruik, 25% is daarbij als gemiddeld en redelijke bijtelling bepaald, maar net als met alle zakelijke kosten is nog steeds noodzakelijk om de zakelijkheid van de gemaakte kosten aan te tonen op basis van feitelijk gebruik (bij een auto middels een km administratie)


kort samengevat denk ik dat een auto op de zaak voor jou niet kan of simpelweg niet voordelig kan zijn (ook al bij standaard 20 of 25% bijtelling)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 december 2012, 13:55
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

dat klopt, mijn voorbeeld van 80% bijtelling was dan misschien wat overtrokken, maar theoretisch zou het kunnen en weet je dus zeker dat je niets zakelijk kunt aftrekken van de autokosten (omdat ze door het hoge forfait daar nooit bovenkomen.

Maar voor veel gebruikte auto's is het dus al niet voordelig omdat vooral de afschrijvingskosten substantieel lager liggen bij een oudere auto dan bij een nieuwe auto waardoor je ook bij een normale bijtelling van 25% van de nieuw waarde als snel alle werkelijke kosten onder het forfait blijven. en je dus effectief geen aftrek van autokosten van de winst hebt.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 december 2012, 17:56
TPcommunicatie TPcommunicatie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 december 2012
Berichten: 3
Standaard

Als je niet veel kilometers maakt, is de simpelste oplossing gewoon privé kopen, en voor je zakelijke reizen 19 ct/km opvoeren. Deze tip is mij door een medewerker van de Belastingdienst/ondernemers gegeven. Het enige dat je daarvoor hoeft te doen, is zorgvuldig in je agenda de reizen noteren met km, en deze goed bewaren. Ik doe het zelf ook, en ik ben af van bijtelling, afschrijving, registratie privé kiolometers etc. Terugkijkend op het afgelopen jaar ben ik daarover in financieel opzicht heel tevreden.....!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 januari 2013, 14:56
Wiel51 Wiel51 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 januari 2013
Berichten: 1
Standaard auto prive of zakelijk ?

Ik vraag me af of je met de huidige electrische auto's of hybrides, de auto zakelijk opvoeren niet veel goedkoper is.
Je hebt, dacht ik, immers auto'met 0% bijtelling.
Tevens vraag ik me af of de fiscus het accepteert zulk een auto zakelijk op te voeren als je bijvoorbeeld een eigen bedrijfje hebt naast je baan van 40 uur in de week?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto vd zaak ipv prive met 14% bijtelling MarketMind Belasting 29 1 juli 2015 10:29
2013: Auto van de zaak? Woon- Werkverkeer? emeinema Belasting 6 29 juni 2012 10:23
30/70% regeling voor keuze auto op de zaak of privé? BRICC Al die andere praktische dingen 0 19 december 2011 15:47
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35
Auto op de zaak of niet ? NielsW Al die andere praktische dingen 3 22 juli 2007 18:55


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon