Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 juli 2010, 09:50
Maurice65 Maurice65 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 juli 2010
Berichten: 7
Standaard Auto zakelijk of prive tbv koeriersbedrijf en IB

Dag allemaal,

Ik ben druk aan het onderzoeken hoe ik het beste een koeriersbedrijfje zou kunnen beginnen. Uiteraard heb ik hiervoor een auto nodig. Ik heb dan de volgende keuzes:
  • Auto op de zaak: kosten ten laste van de zaak, maar privé wel een bijtelling
  • Auto privé: kosten voor mij privé, maar ik mag mezelf 19 ct per kilometer vergoeden voor de zakelijk gereden kilometers.
Ik verwacht zo rond de 120.000 km per jaar te maken. Om diverse redenen lijkt het voor mij gunstiger, dat ik de tweede optie kies (als jullie willen weten wat die redenen zijn, vraag het dan gerust, maar dat wordt dan een flink bericht! ). Uitgaande van 120.000 km, zou dat neerkomen op een vergoeding €22.800,-.

Mijn vraag luidt nu: kan ik een zodanige vergoeding belastingvrij uitkeren, of moet ik over die (bijna) 23k nog een keer inkomstenbelasting betalen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 juli 2010, 10:24
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Auto zakelijk of prive tbv koeriersbedrijf en IB

Een veel genoemde stelregel (ik kon geen officiële bron vinden) is dat als je een auto meer dan 90% zakelijk gebruikt, je hem tot het ondernemingsvermogen moet rekenen. Daardoor gelden dan de regels voor 'auto van de zaak'.

Je zou dus vrij veel privé moeten rijden om de regels 'zakelijk gebruik van privéauto' te mogen toepassen. Maar als dat het geval is, dan is de vergoeding van € 0,19 per zakelijke kilometer belastingvrij.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 juli 2010, 17:28
Maurice65 Maurice65 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 juli 2010
Berichten: 7
Thumbs up Re: Auto zakelijk of prive tbv koeriersbedrijf en IB

Bedankt, dat zal ik dan in de gaten houden en meenemen in mijn financiële planning.

Maurice.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 juli 2010, 15:52
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard Re: Auto zakelijk of prive tbv koeriersbedrijf en IB

Kopt als je meer dan 90% prive rijdt dan is het verplicht om hem op prive te zetten. rijd je meer dan 90% zakelijk dan ben je verplicht hem zakelijk te rijden
kijk eens op deze link voor een berekening http://http://www.zzp-nederland.nl/a.../auto-privzaak

Bij deze berekening kun je rekening houden met het feit dat als je een bestelauto koopt of een met 14% bij telling je ook nog een kleinschalige investeringsaftrek hebt (mits je aan het urenvereiste voldoet)
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto privé of zakelijk Markie Al die andere praktische dingen 7 14 oktober 2014 13:41
Bijtelling bij een auto uit 1994 (zakelijk) i-1 Belasting 18 11 december 2009 03:09
Inkomstenbelasting Auto én motor: 1 privé, 1 zakelijk? Ralph lance Belasting 13 18 oktober 2009 19:10
Inkomstenbelasting Auto zakelijk of privé? kylian Belasting 3 25 augustus 2009 22:57
Zakelijk auto verkopen Diamond Al die andere praktische dingen 1 9 januari 2008 20:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon