Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 oktober 2011, 14:24
Jerimage Jerimage is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 juli 2011
Berichten: 3
Standaard Hoe zit het met de fiscale overheadkosten als ik start als zzp'er, maar geen werk kan vinden?

Hallo allemaal,

Ik zit met het volgend dilemma:

- wil me als ZZP-er registeren en daarmee gereed zijn voor evt. opdrachtgevers die mij als interim-/project manager zouden willen inhuren.
Krijg indicaties dat dit voor sommigen zelfs als een voorwaarde en dus snellere aanname zou kunnen zorgen ipv. mij een reguliere baan aanbieden.

Dus ja, daar wil ik aan mee werken, echter,...
Ik kan echter niet overzien hoe en wat eea. betekend als ik onverhoopt absoluut geen werk krijg, en dan met name wat dat betekend voor de moeite en kosten welke de periodieke belasting opgave / btw en jaar-rekening met zich meebrengen.

Met normaal werk en inkomsten als ZZP-er is deze site duidelijk, in geschetste situatie, heb ik moeite daar data over te vinden.

Kan een van jullie mij daar inzicht in geven??
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 oktober 2011, 21:55
Jim Jim is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 30 mei 2010
Berichten: 50
Standaard

Beste Jerimage,

Ben je van plan de boekhouding zelf te doen of wil je dit uitbesteden?
Dit heet namelijk invloed op de kosten, dan wel uren die je er aan kwijt bent.

Gr, Jim
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 oktober 2011, 22:14
Jerimage Jerimage is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 juli 2011
Berichten: 3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jim Bekijk bericht
Beste Jerimage,

Ben je van plan de boekhouding zelf te doen of wil je dit uitbesteden?
Dit heet namelijk invloed op de kosten, dan wel uren die je er aan kwijt bent.

Gr, Jim
Jim,

Bedankt voor je reactie en vraag.

Uiteraard realiseer ik me dat dit invloed heeft, zelf doen of uitbesteden, maar als het bijv. niet meer is dan overal 'nul' invullen, en een document terugsturen, in geval van geen werk, geen kosten en geen inkomsten, wil ik dat best zelf doen.

Als eea. toch veel meer werk is, teneinde aan de formele fiscale regels en verslaglegging te voldoen, maar met nog steeds in essentie dus geen inkomsten, kosten etc. en ik dus bij wijze van voorbeeld zeg 500 - 1000 Euro kwijt ben om aan de regels te voldoen, geeft dit me in ieder geval 'second thoughts' in dit dilemma.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 oktober 2011, 22:31
Jim Jim is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 30 mei 2010
Berichten: 50
Standaard

Als je een periode zonder werk zit, is het voor wat betreft de omzetbelasting inderdaad een kwestie van op de juiste plaatsen een 0 invullen. Ongeacht of je werk hebt of niet zul je overigens over het algemeen wel kosten en vanzelfsprekend voorbelasting betaald hebben die je terug kunt vorderen. Het zijn dus niet enkel nullen. Inkomstenbelasting zal ook gedaan moeten worden natuurlijk en dat zal iets lastiger zijn. Er van uit gaande dat je wel iets zal verdienen in het kalenderjaar.

Om een voorbeeld te geven van de kosten; Ons tarief is €100,- per maand voor het doen van de omzetbelastingaangifte en de inkomstenbelastingaangifte einde van het jaar. Deze kosten varieren uiteraard per administratiekantoor.

Gr, Jim
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 oktober 2011, 23:37
Jerimage Jerimage is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 juli 2011
Berichten: 3
Standaard haken en ogen

Jim, bedankt nogmaals voor je inzicht.

Het is dus meer dan 'nullen' en dat maakt dat ik in ieder geval wat meer beren op de weg zie en dus voorlopig eerst iets meer zekerheid wil aangaande werk, alvorens ik me als ZZP-er registreer en de VAR-WUO aanvraag doe etc.

Aangezien dit laatste relatief snel zou moeten kunnen, met de juiste info uiteraard is de beperking die ik me nu opleg dan eigenlijk minimaal.
Dilemma opgelost.

Thx
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 10:42
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27
Luisteren naar je onderbuikgevoel Janny Omgaan met opdrachtgevers 10 12 december 2006 09:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon