Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 januari 2013, 09:44
blackviper blackviper is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 januari 2013
Berichten: 10
Standaard Verkapt dienstverband?

Ik wil graag gaan zzp-en. Var verklaring is aangevraagd, kvk inschrijving etc etc.

Nu zit ik alleen met het volgende. Mijn huidige werkgever heeft het contract met de huidige opdrachtgever. Ik mag hier blijven werken met het idee dat mijn huidige werkgever de tussenpersoon wordt. Echter ben ik bang dat de belastingdienst dit als verkapt dienstverband zal zien.

Nu dacht ik aan een oplossing als dit:

Ik factureer direct naar de opdrachtgever (zonder tussenpartij), waar ik nooit direct voor gewerkt hebt,en mijn oude werkgever factureert mij iedere maand een soort van bemiddeling/ referall fee per gewerkt uur uiteraard.

Ik dacht aan de bemiddeling optie zoals hier beschreven: http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoer...of-detachering

Is dit mogelijk of zijn er nog andere constructies om het verkapte dienstverband issue te ontwijken?


Alvast bedankt.
  #2  
Oud 4 februari 2013, 12:05
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blackviper Bekijk bericht
Mijn huidige werkgever heeft het contract met de huidige opdrachtgever. Ik mag hier blijven werken met het idee dat mijn huidige werkgever de tussenpersoon wordt. Echter ben ik bang dat de belastingdienst dit als verkapt dienstverband zal zien.
Dat risico is er inderdaad, lijkt me. Je huidige werkgever bemiddelaar maken in plaats van detacheerder vermindert dat risico aanzienlijk, maar daarvoor moet je het met z'n drieën eens worden over nieuwe contracten en moet de feitelijke situatie kloppen met het idee van bemiddeling.

Het is in ieder geval verstandig om zo snel mogelijk ook andere opdrachtgevers te hebben, dan is er niet zoveel aan de hand.
__________________
René
  #3  
Oud 15 februari 2013, 20:41
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 april 2008
Berichten: 160
Standaard

Ik heb dit in het begin ook gedaan. Voor ik zelfstandig werd was ik werkzaam voor een detacheringsbureau (vaste dienst) en werkzaam bij een bedrijf.
Ik heb bij dat bedrijf gemeld dat ik weg moest omdat ik voor mezelf ging werken.
Bij dat bedrijf wilden ze me echter houden, ondanks dat dat contractueel gezien niet mocht.
In goed overleg met het detacheringsbureau heb ik de eerste 3 maanden mijn facturen naar het detacheringsbureau (mijn ex werkgever dus) gestuurd.
Daarna ben ik rechtstreeks naar dat bedrijf gaan factureren.

Had erna ook diverse andere opdrachtgevers en nooit controle gehad. Als je het niet te lang doet lijkt het me niet zo'n probleem.
  #4  
Oud 20 september 2013, 18:17
blackviper blackviper is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 januari 2013
Berichten: 10
Standaard

Uit eindelijk ben ik om prive redenen daar sowieso weg gegaan. Heb daar maar 2 maanden gezeten. Zit nu al 4 maanden ergens anders en heb 3 maanden lang 2de opdracht erbij gehad. Nu doe ik 4 dagen in de week ene opdracht en 1 dag in de week een andere tot het einde van dit jaar. Dus het speelt niet zo meer
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat is nou precies een fictief dienstverband? matthijs Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 2 januari 2011 12:57
Naheffing / verkapt dienstverband curvers Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 13 27 maart 2009 14:12
Verkapt dienstverband? Erik Belasting 5 29 augustus 2008 15:46
VAR-WUO, toch 'verkapt dienstverband' ? Eefke Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 14 augustus 2007 00:16


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon