Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 mei 2007, 14:48
Pellie Pellie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 mei 2007
Berichten: 19
Question Grens 'resultaat uit overige werkzaamheden' en 'ondernemer'?

Beste allemaal,

Allereerst mijn complimenten voor de site (helder) en het forum (puur).

Na een uren (of waren het eeuwen) in de wacht gestaan te hebben bij telefoon centrale van de belastingdienst, rode ogen gekweekt te hebben van het 'gegoogle' en een rsi-vinger van het kopieren van interessante informatie...zit ik nog steeds met mijn originele vraag onbeantwoord:

Ik werk nu (tijdelijk) 4 dagen in dienstverband. Daarnaast ga ik 'wat' freewheelen, in eerste instantie dus 1 dag in de week. Het bekende balletje ging rollen, er is een kans dat er nog wat opdrachtjes naast uitkomen.
Kans... geen zekerheid.

De bedoeling was dus er een beetje bij te klussen, dus zonder KVK-inschrijving en 'toestanden', maar wat als er toch meer werk uitrolt?
Wanneer valt het bijklussen onder de overige werkzaamheden, box1, belastingdienst.. en wanneer overschrijdt je de grens en ben je 'ondernemer' ?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 mei 2007, 15:57
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Grens 'resultaat uit overige werkzaamheden' en 'ondernemer'?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pellie Bekijk bericht

De bedoeling was dus er een beetje bij te klussen, dus zonder KVK-inschrijving en 'toestanden', maar wat als er toch meer werk uitrolt?
Wanneer valt het bijklussen onder de overige werkzaamheden, box1, belastingdienst.. en wanneer overschrijdt je de grens en ben je 'ondernemer' ?
Wanneer je jezelf 'ondernemer' voelt en zelf wil dat je werkzaamheden tot ondernemerswerkzaamheden gerekend worden!

Nee, je kan het beste uitgaan van een rekensom. Heeft het nut om ondernemer te zijn? m.a.w. kun je gebruik maken van ondernemersaftrekposten? Als dat zo is, is het meestal voordelig om ondernemer te 'worden'. Als het niet zo is, kan het voordelig zijn om gewoon alles onder overige werkzaamheden te zetten. Ikzelf begon met ondernemen toen ik meer dan 8.000 euro per jaar winst maakte met mijn bedrijfswerkzaamheden. De zelfstandigenaftrek en startersaftrek zorgde er in mijn geval voor dat ik 0 euro belasting hoefde te betalen.
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 mei 2007, 16:41
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Grens 'resultaat uit overige werkzaamheden' en 'ondernemer'?

Wat Niels zegt geldt voor de inkomstenbelasting. Ondertussen kun je (ongewild) belastingplichtig worden voor de omzetbelasting (BTW). Zodra je zelfstandig een bedrijf of beroep uitoefent krijg je met BTW te maken.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 mei 2007, 13:14
Pellie Pellie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 mei 2007
Berichten: 19
Standaard Re: Grens 'resultaat uit overige werkzaamheden' en 'ondernemer'?

Dank voor beide antwoorden!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 31 mei 2007, 13:27
Pellie Pellie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 mei 2007
Berichten: 19
Standaard Re: Grens 'resultaat uit overige werkzaamheden' en 'ondernemer'?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Ondertussen kun je (ongewild) belastingplichtig worden voor de omzetbelasting (BTW). Zodra je zelfstandig een bedrijf of beroep uitoefent krijg je met BTW te maken.
Dus hier kom je, hoe dan ook, niet onderuit begrijp ik?
Of blijft dan nog steeds de vraag staan wanneer je wordt gezien als bedrijf?

Officieel heb ik nu net 1 klus, waardoor ik me niet geroepen voel om al vol het ondernemerschap in te duiken.
Wat niet is, kan natuurlijk nog komen... hierbij verraad ik mezelf... alles open laten met behoud van de gemakkelijkste weg...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Winst uit onderneming pim Al die andere praktische dingen 6 7 december 2006 22:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon