Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 augustus 2007, 15:13
Eefke's schermafbeelding
Eefke Eefke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2006
Berichten: 14
Standaard VAR-WUO, toch 'verkapt dienstverband' ?

Hallo,

Mijn situatie is als volgt:

Ik heb een VAR-WUO
Ik voldoe aan het urencriterium (fulltime freelancer vertaler)
Ik heb dit jaar al voor 13 verschillende klanten teksten vertaald.

70% van mijn omzet komt tot nu toe echter van 1 opdrachtgever. Voor deze klant vertaal ik (reis)boeken, en hier zijn grotere bedragen mee gemoeid dan bij de veel kortere teksten die ik voor de andere klanten vertaal.

Kan het zo zijn dat de belastingdienst dit later als een 'verkapt dienstverband' beoordeelt, of is de vraag in de VAR (aantal opdrachtgevers) leidend?

Stel dat het achteraf als een verkapt dienstverband wordt beoordeeld, wat zijn dan de gevolgen voor mij?

Bij voorbaat dank!
__________________
Hartelijke groeten,

,

Eefke de Groot
Vertaalbureau Thusana Talen
  #2  
Oud 13 augustus 2007, 15:31
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: VAR-WUO, toch 'verkapt dienstverband' ?

Als de feiten overeenkomen met wat je destijds op het var-aanvraagformulier hebt ingevuld dan zit je met een var-wuo veilig.

Hierbij gaat het vooral om vraag 3e: "Verwacht u dat de inkomsten in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt, voor meer dan 70% worden behaald bij één opdrachtgever?"

Als je "nee" hebt geantwoord en het wordt "ja" dan zou je misschien een probleem kunnen krijgen.
__________________
René
  #3  
Oud 13 augustus 2007, 15:40
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: VAR-WUO, toch 'verkapt dienstverband' ?

Als de VAR-WUO inderdaad wat anders aangeeft dan wat je dit jaar doet, biedt deze jou niet de bescherming die je wenst. Stelt de Belastingdienst een verkapt dienstverband, dan wordt er een nota voor premies sociale verzekeringen en loonheffingen opgesteld, die jij dient te betalen.

Indien dit gesteld wordt is het jouw taak om te weerleggen dat er sprake is van verzekeringsplichtige arbeid. Afhankelijk van het totale 'feitencomplex' zal een rechter een uitspraak doen.

Wim
  #4  
Oud 13 augustus 2007, 15:53
Eefke's schermafbeelding
Eefke Eefke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2006
Berichten: 14
Standaard Re: VAR-WUO, toch 'verkapt dienstverband' ?

Hoi René,

bedankt voor je snelle reactie.

Ik dacht een kopie van mijn aanvraag var-verklaring te hebben nagelezen (en zag daar geen info staan over mijn vraag). Nu zie ik dat het een kopie van het formulier 'opgaaf startende ondernemer' was. Inmiddels wel de kopie var-aanvraag gevonden, en ik heb inderdaad bij vraag 3e 'nee' ingevuld.

Nog een vraag, stel ik vertaal nog een boek voor dezelfde klant in de maanden november, december en januari. Dan vindt facturering plaats in januari of februari van het volgende jaar. Klopt het dan dat deze inkomsten boekhoudkundig bij het volgende jaar gerekend zullen worden, omdat de facturering en een gedeelte van het werk in het volgende jaar plaatsvinden?
(Deze vraag ook ivm het al dan niet overstijgen van de 70%).
__________________
Hartelijke groeten,

,

Eefke de Groot
Vertaalbureau Thusana Talen
  #5  
Oud 13 augustus 2007, 15:56
Eefke's schermafbeelding
Eefke Eefke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2006
Berichten: 14
Standaard Re: VAR-WUO, toch 'verkapt dienstverband' ?

Wim,

Dank voor de heldere uitleg. Ik zal er maar voor zorgen dat ik onder de 70% blijf, anders ziet het er niet zo rooskleurig uit. Dat moet wel lukken door in de resterende maanden van het jaar voor andere opdrachtgevers te werken.
__________________
Hartelijke groeten,

,

Eefke de Groot
Vertaalbureau Thusana Talen
  #6  
Oud 13 augustus 2007, 16:07
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: VAR-WUO, toch 'verkapt dienstverband' ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eefke Bekijk bericht
Nog een vraag, stel ik vertaal nog een boek voor dezelfde klant in de maanden november, december en januari. Dan vindt facturering plaats in januari of februari van het volgende jaar. Klopt het dan dat deze inkomsten boekhoudkundig bij het volgende jaar gerekend zullen worden, omdat de facturering en een gedeelte van het werk in het volgende jaar plaatsvinden?
Goede vraag. Voor BTW geldt de factuurdatum, voor de winst- en verliesrekening geldt de periode waarop de omzet betrekking heeft (de maand waarin het werk is gedaan). Wat geldt voor dit VAR-criterium? Ik weet het niet.

Als ik belastinginspecteur was dan zou ik zeggen dat de maand waarin het werk is gedaan bepalend is. Zodoende moet je de verdeling van de winst volgens de jaarrekening over opdrachtgevers verantwoorden. Het is immers die winst die op de aangifte staat en die wordt belast.

Maar dit is slechts mijn gezond verstand en ik ben geen belastinginspecteur.
__________________
René
  #7  
Oud 14 augustus 2007, 00:16
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: VAR-WUO, toch 'verkapt dienstverband' ?

@Rene

Ben het in grote lijnen eens met jouw denkwijze echter.... omzet maak je in feite pas op het moment dat je factureert (op dat moment wordt geleverde inspanning zichtbaar in omzet). Hetgeen er aan voorafgaat (werkzaamheden, acquisitie, netwerken) wordt in feite pas zichtbaar op een factuur. In dit opzicht ga ik er van uit dat de factuurdatum bepalend is (verplichting om voor de 15e van de maand volgend op die waarin je de werkzaamheden hebt verricht te factureren). Bij langer lopende projecten dien je het onderhanden werk in gedeelten te factureren.
Ben het met je eens dat hier discussies over kunnen ontstaan.
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kreeg VAR-Loon ipv WUO. Wat nu? Octavius Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 10 augustus 2007 14:34
Var Row Verwijderd account Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 24 juni 2007 11:22
Past dit onder 1 VAR? Rosa Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 31 mei 2007 16:09
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 18:22
Partime loonslaaf + VAR WUO en EZ ? Gertjan Freelancepraktijk starten 4 20 april 2007 17:56


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon