Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 juni 2010, 10:46
Susan Susan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Berichten: 12
Standaard Naam echtgenoot als kenmerk BTW teruggaaf

Hallo allemaal,

Ik heb net mijn allereerste BTW aangifte gedaan en een teruggave gekregen. Nu zie ik tot mijn verbazing dat als betalingskenmerk de achternaam van mijn man gebruikt is. Hij heeft verder niets met mijn bedrijfje te maken, dus ik heb de Belastingdienst gebeld en gevraagd of er misschien een fout gemaakt was. Maar nee, "dat komt omdat we getrouwd zijn". Ik kan wel een brief naar het regiokantoor sturen om te vragen of ze mijn eigen achternaam voortaan gebruiken. Dit is toch de omgekeerde wereld? Waarom moet ik aan de Belastingdienst vragen of ze mijn eigen naam willen gebruiken? Nog even en mijn man moet er nog toestemming voor geven... terug naar de middeleeuwen!? Heeft iemand anders hier ook ervaring mee, ik zou wel ergens een klacht willen indienen, want ik zie het nut er totaal niet van in.

Alvast bedankt,
Susan
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 juni 2010, 18:32
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Naam echtgenoot als kenmerk BTW teruggaaf

Herkenbaar, gebeurde mij indertijd ook nadat ik trouwde. Aanslagen (te betalen) kwamen op mijn naam, teruggaven stond op het bankafschrift de naam van mijn man achter. Systeem van de belastingdienst werkt nu eenmaal zo en er zijn nog steeds veel vrouwen die de naam van hun man aannemen nadat ze getrouwd zijn, blijkbaar meer dan vrouwen die dit niet doen dus is er vooralsnog geen reden dit systeem te veranderen.

Gewoon een briefje aan je regiokantoor met verzoek je meisjesnaam te gebruiken dan wordt het aangepast. Verder niet druk om maken, er zijn ergere dingen in de wereld.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 juni 2010, 08:23
Susan Susan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Berichten: 12
Standaard Re: Naam echtgenoot als kenmerk BTW teruggaaf

Beste Marian,

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad een brief gestuurd naar het regiokantoor met de vraag om mijn eigen achternaam te gebruiken vanaf nu.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
belastingdienst, BTW, echtgenoot, naam, teruggaaf


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Eigen naam of bedrijfsnaam Bas Al die andere praktische dingen 11 12 augustus 2008 13:37
BTW heffen als freelance tekstschrijfster? Hermina Belasting 4 27 juni 2008 13:22
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 01:36
BTW afdragen bij buitenlands bedrijf als "opdrachtgever" nl04537 Belasting 0 15 november 2007 09:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon