Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 september 2012, 15:34
snoeks78 snoeks78 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 september 2012
Berichten: 11
Standaard Auto van VOF naar Eenmanszaak en nu?

De vof waarin ik participeerde is opgehouden te bestaan. De bestelbus die al enkele jaren op naam van de vof stond, heb ik overgenomen voor 2700 incl BTW in mijn eenmanszaak. Ik heb de BTW in de eenmanszaak teruggevorderd (en afgedragen in de vof).
Mag ik het bedrag nu afschrijven in drie jaar in mijn eenmanszaak zonder rekening te houden met een restwaarde?

De bestelbus gebruik ik enkel zakelijk. Als ik een verklaring "uitsluitend zakelijk gebruik bestelwagen" indien bij de belastingdienst hoef ik dan geen kilometeradministratie bij te houden en kan ik dan alle autokosten zakelijk inboeken? Of dien ik in dit geval alle autokosten privé te boeken en het aantal gereden kilometers a 0.19 per kilometer te declareren.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 september 2012, 23:53
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Hey Snoeks,

Alles wat je aanschaft voor je eenmanszaak moet je in 5 jaar afschrijven en je moet rekening houden met een restwaarde, het maakt niet uit of het een tweedehands auto of een nieuwe is.

Als je een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik hebt hoef je geen km administratie bij te houden, er is immers geen gemend gebruik. Je boekt alle kosten op de zaak.

Prive betalen van autokosten en 19 cent declareren is alleen aan de orde als je een auto als prive hebt aangemerkt.

Hou er rekening mee dat uitsluitend zakelijk gebruik ook echt 0 kilometer prive betekend, dus ook niet even een pakketje op de post doen of even na werk of op zaterdag boodschappen doen met de bestelbus, 1 overtreding kan je direct de volle bijtelling kosten..
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 september 2012, 12:08
snoeks78 snoeks78 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 september 2012
Berichten: 11
Standaard

Beste Roel Jongman,

Wederom hartelijk bedankt voor je snelle, maar vooral duidelijke antwoord!

mvg,

Jeroen
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
administratie, belasting

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tweedehands auto voor zakelijk en privégebruik Evi Belasting 3 16 februari 2011 10:56
Auto zakelijk bijtelling berekenen janwillem Belasting 13 24 december 2009 14:26
BTW Aangiftetijdvak wijzigen van maand naar kwartaal adraanb Belasting 5 14 maart 2009 22:23
Van achteraf naar gespreid betalen Isabelle Administratie 11 23 november 2006 23:28
Auto op naam van eenmanszaak? Freelancer Al die andere praktische dingen 4 24 april 2006 20:16


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:57.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon