Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 september 2006, 10:17
Richard Richard is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 september 2006
Berichten: 1
Standaard VAR en ziekenfonds 2005

Ik zit met een brandende vraag. Recentelijk kreeg ik van mijn zorgverzekeraar een vraag omtrent de “rechtsgrond” voor mijn opname in het ziekenfonds in 2005. Mijn zorgverzekeraar stelt namelijk dat er als rechstgrond aangemerkt wordt een salaris uit loondienst, een uitkering of een inkomen uit zelfstandig ondernemerschap. In het jaar 2005 heb ik tot en met Juli in loondienst gewerkt, daarna als free-lancer met een VAR Resultaat uit Overige Werkzaamheden. Over de maanden Augustus tot en met December vraagt mijn zorgverzekeraar nu opheldering, op last van een maandelijks schadebedrag. Indien ik inkomsten als zelfstandig ondernemer heb ontvangen over deze periode, wil de verzekeraar graag een kopie van een zogenaamde positieve beschikking van de belastingdienst ontvangen. Dit zou dan voor hen voldoende rechtsgrond zijn om mijn opname in het ziekenfonds te legitimeren.

Mijn vraag is of de VAR als een zogenaamde positieve beschikking erkend wordt. Tevens vraag ik mij af of zorgverzekeraars de mogelijkheid hebben om zelf bij de belastingdienst navraag te doen omtrent mijn inkomsten en arbeidssituatie.
  #2  
Oud 24 september 2006, 22:13
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: VAR en ziekenfonds 2005

Dat is zeker een brandende kwestie.
De Belastingdienst beslist hierover op basis van de informatie die jij geeft over omzet en geschatte/te verwachten omzet. Is dat inkomen onder de ziekenfondsgrens (die nu niet meer bestaat), dan ben je verplicht ziekenfonds verzekerd. Je kreeg hiervoor een beschikking (jaarlijks) - tot en met de invoering van het nieuwe stelsel. In 2005 moet je die gehad hebben en anders zou ik die met terugwerkende kracht nog opvragen.

De vraag is dus of je tussentijd (wanneer je van loondienst naar freelance gaat en je jaarinkomen voldoende laag is) over kunt gaan naar ziekenfonds en wat daarvoor een geldige aanleiding is. Ik heb zelf meegemaakt dat ik op basis van inkomensgegevens met terugwerkende kracht het ziekenfonds in kon gaan. Ik ben in totaal wel vier of vijf keer veranderd. Gelukkig speelt dat nu niet meer.

Mijn ervaring uit die tijd is dat een verklaring van de belastingdienst voldoende is voor een ziektekostenverzekeraar om de verzekering stop te zetten of over te stappen naar ziekenfonds. Hoe het dan zit met schadeclaims, is mij onbekend; ik kan me voorstellen dat het ziekenfonds destijds bepaalde zaken niet vergoedde.

De VAR zorgt er voor dat je in ieder geval niet wordt gezien als in loondienst, maar als zelfstandig ondernemer. De VAR is nooit bepalend geweest voor waar je thuishoort: zfw of particulier. Wanneer je als ondernemer/freelancer boven de zfw-grens zit, heb je niets met zfw te maken.

Ik weet niet wat er op het spel staat (qua pecunia) maar ik zou of een rechtsbijstandsverzekering dit laten uitzoeken of een accountant om advies vragen.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR ontbinden? Verwijderd account Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 28 augustus 2006 02:19
€255 no claim terug ivm ziekenfonds alfred Belasting 2 1 mei 2006 23:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon