Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 oktober 2009, 21:42
Peterk36 Peterk36 is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 2 augustus 2009
Berichten: 38
Stuur een bericht via MSN naar Peterk36
Standaard Zowel VAR als opgaaf startende onderneming?

Optie 1:
Een gemeenschappelijke inschrijving bij de KvK/Belastingdienst

Optie 2:
Als ik op de site van de belastingdienst kijk, zie ik daar een formulier Opgaaf Startende onderneming eenmanszaak, vof, cv of maatschap dat gebruikt kan worden om geregistreerd te worden bij de belastingdienst

optie 3:
VAR

Als ik naar de vragen kijk op het formulier van de VAR en het formulier "opgaaf startende onderneming" , vind ik dat wel heel erg op elkaar lijken.
Moet ik nu beide formulieren invullen? Of krijg ik een Var op basis van dat formulier "startende onderneming"
  #2  
Oud 30 oktober 2009, 11:08
yasin yasin is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 juli 2009
Berichten: 77
Standaard Re: Zowel VAR als opgaaf startende onderneming?

Var hoef je niet meteen aan te vragen, als je een onderneming start als eenmanszaak of vof dan krijg je bij de kamer van koophandel ook meteen een formulier voor de belastingdienst. Var hoef je pas aan te vragen als de opdrachtgever er om vraagt, al kan het handig zijn om hem van te voren te hebben.
  #3  
Oud 30 oktober 2009, 11:44
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Zowel VAR als opgaaf startende onderneming?

optie1 en 3 kunnen heel goed samen hoor
  #4  
Oud 30 oktober 2009, 22:54
Peterk36 Peterk36 is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 2 augustus 2009
Berichten: 38
Stuur een bericht via MSN naar Peterk36
Standaard Re: Zowel VAR als opgaaf startende onderneming?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
optie1 en 3 kunnen heel goed samen hoor
dan vul ik toch 2x hetzelfde in

Overigens zie ik op het VAR-formulier "datum dat u bent begonnen met uw VAR-werkzaamheden".
Ik héb al aangegeven dat het een aanvraag voor volgend jaar betreft. Kan ik nu wel gewoon 01-01-2010 invullen, zonder dat de belastingdienst er van in de war raakt?

*enorme hekel heeft aan bureaucratische formulieren, maar dapper door zure appel heen bijt*
  #5  
Oud 30 oktober 2009, 23:27
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Zowel VAR als opgaaf startende onderneming?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peterk36 Bekijk bericht
dan vul ik toch 2x hetzelfde in

Overigens zie ik op het VAR-formulier "datum dat u bent begonnen met uw VAR-werkzaamheden".
Ik héb al aangegeven dat het een aanvraag voor volgend jaar betreft. Kan ik nu wel gewoon 01-01-2010 invullen, zonder dat de belastingdienst er van in de war raakt?

*enorme hekel heeft aan bureaucratische formulieren, maar dapper door zure appel heen bijt*
Waar vul je dan 2x hetzelfde in? Zover ik weet hebben ze juist KVK en BD slim gekoppeld, ik neem aan dat dat dan ook 1x je bedrijfsnaam etc betekend.

Op je VAR vul je in wanneer je begint, als je dat pas in 2010 doet moet je dat inderdaad zo invullen
  #6  
Oud 31 oktober 2009, 12:54
yasin yasin is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 juli 2009
Berichten: 77
Standaard Re: Zowel VAR als opgaaf startende onderneming?

er zit een flink verschil tussen die 2 he, bij de kvk schrijf je je in en krijg je meteen de belastingdienst. Dit gaat over je bedrijf, omzet en wat je gaat doen.

De Var is alleen om toekomstige heffingen te voorkomen. Maar als je bijvoorbeeld producten verkoopt heb je helemaal geen var nodig.
  #7  
Oud 1 november 2009, 11:02
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Zowel VAR als opgaaf startende onderneming?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yasin Bekijk bericht
er zit een flink verschil tussen die 2 he, bij de kvk schrijf je je in en krijg je meteen de belastingdienst. Dit gaat over je bedrijf, omzet en wat je gaat doen.

De Var is alleen om toekomstige heffingen te voorkomen. Maar als je bijvoorbeeld producten verkoopt heb je helemaal geen var nodig.
Nog een kleine aanvulling/verduidelijking:

- formulier startende ondernemer (in wat voor vorm dan ook):
Dit vul je in bij je inschrijving, dus als je de onderneming wilt starten. De Belastingdienst stelt op basis hiervan vast voor welke belastingen ze je in de boeken gaan zetten (Inkomstenbelasting moet je altijd betalen , wellicht BTW, als je gaat beginnen met personeel ook Loonheffingen (= Loonbelasting + premies voor Sociale Verzekeringen).

- formulier VAR is (inderdaad) bedoeld voor toekomstige opdrachtgevers. Een VAR-wuo geeft de opdrachtgever namelijk de garantie dat de Belastingdienst achteraf géén Loonheffing zal rekenen over hetgeen aan jou is uitbetaald. Het feit dat jij een dergelijke verklaring zou hebben is voor jou niet meer dan drempelverlagend om een bepaalde opdracht te krijgen.
Gaat jouw bedrijf helemaal niet op die manier met opdrachtgevers werken (bijvoorbeeld omdat je, zoals Yasin aangeeft, producten gaat verkopen) dan heb je zo'n verklaring helemaal niet nodig.
Een VAR is dus alleen van belang bij 'het leveren van arbeid'.

Groeten, Renée
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR ROW tot eind 2009 of toch een VAR WUO? Anneee Freelancepraktijk starten 3 24 september 2009 10:29
Importeren als tweede onderneming, wat zegt de belastingdienst dan? DennisWillemse Belasting 5 31 mei 2008 16:43
Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever Fjodor Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 25 18 maart 2008 22:34
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40
Hoe schat ik winst en omzet op opgaaf startende onderneming? floor Belasting 2 17 april 2007 22:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon