Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 april 2007, 19:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Nieuwe VAR-brochure: duidelijkheid over bemiddeling vs. detachering

De belastingdienst heeft een nieuwe versie van de VAR-brochure gepubliceerd. Wat (vermoedelijk dankzij de samenwerking met zelfstandigenorganisatie PZO) vooral veel duidelijker is geworden, is de verschillen tussen enerzijds uitzendwerk/detachering en anderzijds bemiddeling. Dit is van groot belang voor freelancers die veel werken via 'bureaus'. We hebben het samengevat in een artikel op Lancelots: Bemiddeling of detachering?
__________________
René
  #2  
Oud 22 april 2007, 21:53
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Nieuwe VAR-brochure: duidelijkheid over bemiddeling vs. detachering

Erg handig ! Ik had eea zelf ook al in de brochure van de Belastingdienst nagelezen.

Ik vraag me overigens af of in de branche waarin ik werk (IT) er niet erg veel freelancers hierdoor in de problemen zijn geraakt / komen.

Het bedrijf waar ik nu in (loon)dienst ben maakt regelmatig gebruik van de diensten van freelancers, en zonder uitzondering via een paar vaste bemiddelaars. Wij ontvangen facturen van die bemiddelaars, en de inhuurkrachten vullen iedere maand urenbriefjes in.

Volgens deze informatie: detachering. Dus (meer) kans op problemen.

Of toetst de fiscus in de praktijk niet zo streng ?
  #3  
Oud 22 april 2007, 22:01
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Nieuwe VAR-brochure: duidelijkheid over bemiddeling vs. detachering

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tijn1978 Bekijk bericht
Ik vraag me overigens af of in de branche waarin ik werk (IT) er niet erg veel freelancers hierdoor in de problemen zijn geraakt / komen.
Ja, ik herinner me verhalen van detacheringsbureaus die failliet gingen aan de naheffingen. En ICT-freelancers die via detachering werken zijn vaak geen zelfstandig ondernemer voor de inkomstenbelasting.

Maar ze hebben nog wel het voordeel van relatief hoog uurtarief t.o.v. normale salarissen. Dat wil zeggen, in economisch gunstige tijden. Na de dotcomcrash zag ik weleens klussen in een discussiegroep voorbij komen met een uurtarief van 8 euro Een nulletje vergeten, reageerde ik naïef. Niks hoor, was bedoeld als serieus bod.

Citaat:
Of toetst de fiscus in de praktijk niet zo streng?
Jawel, vooral bij de detacheringsbureaus die tegenwoordig vaak zeer op hun hoede zijn.
__________________
René
  #4  
Oud 23 april 2007, 08:01
Gertjan Gertjan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 april 2007
Berichten: 31
Stuur een bericht via Skype™ naar Gertjan
Standaard Re: Nieuwe VAR-brochure: duidelijkheid over bemiddeling vs. detachering

Lekker is dit, sta net op het punt om op deze manier te beginnen met freelancen in de it, ik vraag me af hoe al deze uitzend/bemiddelings buro's hiermee om gaan.
Zou een bedrijf als uniforce/zzp-oke hier nog steeds een oplossing voor bieden ?
  #5  
Oud 23 april 2007, 15:06
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Nieuwe VAR-brochure: duidelijkheid over bemiddeling vs. detachering

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertjan Bekijk bericht
Zou een bedrijf als uniforce/zzp-oke hier nog steeds een oplossing voor bieden ?

Volgens beide bedrijven biedt die BV constructie met splitsing van aandelen voldoende bescherming. (zie ook eerdere topics hierover)

Overigens: Michael Page Interim maakt ook reclame voor het Uniforce concept zag ik vandaag ik de brochure.
  #6  
Oud 23 april 2007, 15:11
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Nieuwe VAR-brochure: duidelijkheid over bemiddeling vs. detachering

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Maar ze hebben nog wel het voordeel van relatief hoog uurtarief t.o.v. normale salarissen. Dat wil zeggen, in economisch gunstige tijden. Na de dotcomcrash zag ik weleens klussen in een discussiegroep voorbij komen met een uurtarief van 8 euro Een nulletje vergeten, reageerde ik naïef. Niks hoor, was bedoeld als serieus bod.
Voor 8 euro kun je het tegenwoordig niet eens meer uitbesteden naar India (misschien dat China nog een optie is)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Citaat:Of toetst de fiscus in de praktijk niet zo streng?
Jawel, vooral bij de detacheringsbureaus die tegenwoordig vaak zeer op hun hoede zijn.
Als je kijkt naar het VAR aanvraagformulier verwacht ik geen problemen als je maar een deel (<50%) van je werk via detachering/bemiddeling uitvoert. (aangezien de vraagstelling als volgt luidt: verwacht u de VAR werkzaamheden te verrichten via detachering, uitzending of bemiddeling? Met als keuze "Nee, of voor minder dan 50%"

Uiteraard moeten de andere vragen op het formulier ook wijzen op 'echt' ondernemersschap.
  #7  
Oud 23 april 2007, 21:23
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Nieuwe VAR-brochure: duidelijkheid over bemiddeling vs. detachering

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tijn1978 Bekijk bericht
Voor 8 euro kun je het tegenwoordig niet eens meer uitbesteden naar India (misschien dat China nog een optie is)
oeps dat kan wel. Het startsalaris voor werk op HBO-niveau (bijvoorbeeld in de ICT) is rond de anderhalve dollar per uur (en dan verdien je behoorlijk goed in India). Ofwel: een jaarsalaris van 3000 dollar. Dus nou niet meer zeuren over VAR's; in India hebben ze dat allemaal niet nodig.
En ja, China is inderdaad nog goedkoper.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
 

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tweede VAR voor andere werkzaamheden? Marjan Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 12 september 2007 19:48


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon