Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 juli 2008, 13:08
fonsdebeer fonsdebeer is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 juli 2008
Berichten: 2
Standaard Freelance klus voor werkgever, naast vast contract

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag waar jullie mij misschien kunnen helpen.
Ik heb een vaste aanstelling bij mijn huidige werkgever. Naast deze werkzaamheden heb ik een opdracht gekregen. Deze wil ik accepteren, maar wil eerst goed weten welke constructie hiervoor het meest werkzaam is in verband met de belasting dienst aangezien ik nu niet goed kan overzien of er meerdere opdrachten gaan komen in de toekomst.

Nu heb ik al gekeken naar freelance, zzp. Maar op belasting vlak is het mij nog niet helemaal duidelijk. De opbrengsten uit de eerder genoemde opdrachten zullen niet meer dan 4500 euro bedragen.

Iemand die mij een goede zet in de juiste richting kan geven?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 juli 2008, 14:19
Marielle Winarto Marielle Winarto is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2008
Berichten: 23
Standaard Re: Freelance klus voor werkgever, naast vast contract

De belastingdienst zegt hierover:
Citaat:
Als er geen sprake is van ondernemerschap of van een dienstbetrekking, maar als u wel werkzaamheden verricht die rendabel zijn, geniet u resultaat uit overige werkzaamheden.
Van ondernemerschap is geen sprake als je naast je vaste baan incidenteel een klus doet. Je bent ook bij je opdrachtgever in loondienst. Ga je voor deze opdracht dezelfde werkzaamheden uitvoeren die je ook als werknemer doet? Of gaat het duidelijk om iets anders?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 juli 2008, 14:28
fonsdebeer fonsdebeer is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 juli 2008
Berichten: 2
Standaard Re: Freelance klus voor werkgever, naast vast contract

de werkzaamheden bedragen ongeveer hetzelfde alsdat ik voor mijn werkgever verricht.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 juli 2008, 14:56
Marielle Winarto Marielle Winarto is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2008
Berichten: 23
Standaard Re: Freelance klus voor werkgever, naast vast contract

Dan loop je kans dat er sprake is van een verkapt dienstverband en dat je opdrachtgever loonheffingen moet inhouden en afdragen. Het zal afhangen van de precieze situatie of dit ook echt het geval is. De verantwoordelijkheid om te bepalen of er sprake is van een dienstverband ligt in principe bij de opdrachtgever/werkgever (daarom vragen veel opdrachtgevers om een VAR - verklaring arbeidsrelatie - die duidelijkheid geeft). Wat achtergrondinformatie: Beleidsregels beoordeling dienstbetrekking.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 augustus 2008, 00:47
Elzo Smid Elzo Smid is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 augustus 2008
Berichten: 20
Standaard Re: Freelance klus voor werkgever, naast vast contract

Volgens mij is dit per definitie verkapt dienstverband en accepteert de belastingdienst dit niet.
Als je extra werkzaamheden voor je vaste werkgever doet, moeten dit gewoon overuren zijn, waarover de werkgever belasting en premies etc. moet afdragen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 augustus 2008, 23:16
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Freelance klus voor werkgever, naast vast contract

Als ik het zo lees, is het niet jouw bedoeling om ondernemer te worden. Als dat het geval is, zal deze opdracht bij een looncontrole al gauw als een verkapt dienstverband worden gezien. Je krijgt - als mijn veronderstelling juist is - geen VAR-WUO.
Komt de Belastingdienst hier achter en legt men premienota's op, dan zal men die verhalen bij je baas.

Wim
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 augustus 2008, 21:40
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Freelance klus voor werkgever, naast vast contract

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonsdebeer Bekijk bericht
Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag waar jullie mij misschien kunnen helpen.
Ik heb een vaste aanstelling bij mijn huidige werkgever. Naast deze werkzaamheden heb ik een opdracht gekregen. Deze wil ik accepteren, maar wil eerst goed weten welke constructie hiervoor het meest werkzaam is in verband met de belasting dienst aangezien ik nu niet goed kan overzien of er meerdere opdrachten gaan komen in de toekomst.

Nu heb ik al gekeken naar freelance, zzp. Maar op belasting vlak is het mij nog niet helemaal duidelijk. De opbrengsten uit de eerder genoemde opdrachten zullen niet meer dan 4500 euro bedragen.

Iemand die mij een goede zet in de juiste richting kan geven?
Even voor mijn duidelijkheid: deze opdracht, is dat een (extra) opdracht van je huidige werkgever of een opdracht van een ander?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
freelance-klus voor oud-werkgever

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelance schrijven naast (fulltime)baan Sean Freelancepraktijk starten 15 17 januari 2009 13:14
Belastingtarief bij freelance vertaalklus naast dienstverband machteld Belasting 2 18 januari 2008 19:16
Soort van contract opstellen als je freelance werkt? Verwijderd account Omgaan met opdrachtgevers 8 18 juli 2007 19:47


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon