Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 april 2009, 12:32
Piglet Piglet is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 april 2009
Berichten: 3
Standaard Meer dan 70% bij een opdrachtgever en de crisis...

Hoi allemaal,

De issues rond "70% bij een opdrachtgever" of "tenminste drie opdrachtgevers" is regelmatig ter discussie in dit forum met verschillende reacties. Een is: "Waarom zou je meer dan 70% bij een opdrachtgever willen doen, dan ben je toch geen freelancer..."

In deze crisis-tijden gaat het puur om overleven. Ik werk zelf binnen ICT en het is momenteel NIET makkelijk om en klusjes te vinden. Ik zit zelf bij een grotere opdrachtgever die graag wil dat ik blijf tot het eind van het jaar. Iets wat ik zeker blij mee ben. Maar hoe blij is de belastingdienst hiermee? Ik vind het doodeng dat ik zou moeten kiezen voor om weg te gaan van mijn huidige opdracht, terwijl ik zie dat zoveel van mijn ICT freelance-vrienden nu zonder werk staan. Het gaat niet om heb ik de "freelance spirit" of niet, ik wil echt niet terug in loondienst maar ik wil ook niet failliet gaan.

Ik wil graag horen van andere freelancer die ervaring hiermee hebben, of de belastingdienst in deze tijden ook moeilijk doen of dat ze begrip op kunnen brengen voor hoe moeilijk het momenteel is?

Alle advies zijn welkom. Ik weet dat ik zeker niet alleen ben met mijn vragen.

alvast bedankt,
Piglet
  #2  
Oud 28 april 2009, 15:47
nick nick is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 28
Standaard Re: Meer dan 70% bij een opdrachtgever en de crisis...

Wordt je direct ingehuurd door deze grote opdrachtgever? In veel gevallen zit er namelijk een prefered supplier tussen. Deze heeft vaak de mogelijkheid om je facturatie via verschillende BV's te laten verlopen, zodat het voor de belastingdienst lijkt alsof je verschillende opdrachtgevers hebt.

Eventueel kun je zelf overleggen met je klant of zij je kunnen helpen, ze hebben er zelf immers ook belang bij als jij aan de VAR-WUO voorwaarden blijft voldoen.

Groet, Nick
  #3  
Oud 28 april 2009, 18:06
Piglet Piglet is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 april 2009
Berichten: 3
Standaard Re: Meer dan 70% bij een opdrachtgever en de crisis...

Hi Nick, Het is inderdaad een prefered supplier tussen. Ze hebben momenteel geen oplossing met meerdere BVs.
Ik zou sowieso liever willen horen dat de belastingdienst momenteel (tijdens de crisis) wat meer begrip kon opbrengen, eerder dan dat freelancers trucjes moeten verzinnen...

groet, piglet
  #4  
Oud 28 april 2009, 18:19
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Meer dan 70% bij een opdrachtgever en de crisis...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piglet Bekijk bericht
Ik werk zelf binnen ICT en het is momenteel NIET makkelijk om en klusjes te vinden. Ik zit zelf bij een grotere opdrachtgever die graag wil dat ik blijf tot het eind van het jaar.
Bij de vorige crisis zat ik in een bepaald jaar (ik meen 2002) in precies dezelfde situatie. Ik heb toen mijn opdrachtgevers over een langere periode geïnventariseerd en dat kwam uit op 15 in 5 jaar, dus dat zat wel goed. Ik vertrouwde er maar op dat de belastingdienst het bij een eventuele controle acceptabel zou vinden dat je midden in een economische crisis een keer een jaartje hebt waarin je niet aan de normen voldoet, zeker als het in de jaren eromheen wel goed zit.

Formeel moet je het melden als de werkelijkheid substantieel afwijkt van de verwachtingen die je bij de VAR-aanvraag hebt opgegeven, maar dat is in de praktijk een groot dilemma. Want als je deze afwijking meldt, dan zou je een andere VAR kunnen krijgen, wat je weer aan je opdrachtgever moet melden, waarna je je enige opdrachtgever zou kunnen kwijtraken
__________________
René
  #5  
Oud 28 april 2009, 18:53
Piglet Piglet is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 april 2009
Berichten: 3
Standaard Re: Meer dan 70% bij een opdrachtgever en de crisis...

Hi Rene, dit is ook wat mijn accountant me heeft verteld, was ik maar langer aan het freelance zou het makkelijker gaan. Jammer genoeg ben ik pas begin vorige jaar begonnen, en heeft niet de mogelijkheid gehad om een groot klantenbestand op te bouwen. Ik voldeed wel and de eisen vorige jaar, maar één jaar is natuurlijk niet genoeg om de belastingdienst te overtuigen.

Gelukkig zitten we nog steeds niet eens door de helft van het jaar, ik kan nog steeds me best doen om te voldoen aan de eisen. Het had alleen fijn gewest om te kunnen blijven tot het eind van het jaar. Ik ga wel overleggen met de opdrachtgever en de recruiter of ze iets kunnen verzinnen...

groet, piglet
  #6  
Oud 28 april 2009, 19:27
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Meer dan 70% bij een opdrachtgever en de crisis...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piglet Bekijk bericht
Hi Rene, dit is ook wat mijn accountant me heeft verteld, was ik maar langer aan het freelance zou het makkelijker gaan. Jammer genoeg ben ik pas begin vorige jaar begonnen, en heeft niet de mogelijkheid gehad om een groot klantenbestand op te bouwen. Ik voldeed wel and de eisen vorige jaar, maar één jaar is natuurlijk niet genoeg om de belastingdienst te overtuigen.

Gelukkig zitten we nog steeds niet eens door de helft van het jaar, ik kan nog steeds me best doen om te voldoen aan de eisen. Het had alleen fijn gewest om te kunnen blijven tot het eind van het jaar. Ik ga wel overleggen met de opdrachtgever en de recruiter of ze iets kunnen verzinnen...

groet, piglet
Een klein voordeel; de BD is niet erg snel, dus tegen de tijd dat ze komen controleren heb je misschien al weer een goed jaar achter de rug. Ik kan je geen advies uit ervaring geven, maar zou wel denken dat overleven even voor gaat. Natuurlijk zou ik wel mijn best doen om andere opdrachtgevers te vinden, misschien kun je daarmee ook wat extra punten scoren!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

  #7  
Oud 28 april 2009, 22:08
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Meer dan 70% bij een opdrachtgever en de crisis...

Ik ben het met Adine eens: kies voor overleven. Drie opdrachtgevers is een regel die destijds (1945) in het BBA is terechtgekomen en nu een eigen leven is gaan leiden. Maar het is geen absolute voorwaarde. Het is een onderdeel van het totaal aan feiten waaruit moet blijken dat je zelfstandig ondernemer bent.
Het is verdedigbaar dat je in deze tijd wel meer opdrachtgevers wilt, maar er gewoon niet zijn.
Pleeg aquisitie en bewaar deze aquisitieactiviteiten/offertes/ telefoontjes e.d.
Net zoals een werkloze zijn sollicitatieactiviteiten moet bewaren.
  #8  
Oud 4 mei 2009, 00:42
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Meer dan 70% bij een opdrachtgever en de crisis...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aspon Bekijk bericht
Drie opdrachtgevers is een regel die destijds (1945) in het BBA is terechtgekomen en nu een eigen leven is gaan leiden.
Echt waar? Zitten wij nu anno 2009 met zijn allen te worstelen met een regel die Wilhelmina kort na de Tweede Wereldoorlog instelde? Lieve help

Citaat:
WIJ WILHELMINA, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
[...]
In dit besluit wordt verstaan onder: [...]1. de werknemer [...] degene die persoonlijk arbeid verricht voor een ander, tenzij hij dergelijke arbeid in de regel voor meer dan twee anderen verricht
[...]
's-Gravenhage, de n 5den October 1945
WILHELMINA.
De Minister van Sociale Zaken,
W. DREES.
Bron: BESLUIT van 5 oktober 1945, houdende vaststelling van het Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen 1945, geldend op 3 mei 2009.

Yep.
__________________
René
  #9  
Oud 5 mei 2009, 06:05
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Meer dan 70% bij een opdrachtgever en de crisis...

Leuk kleurtje.

Goh, dat nou alleen het aantal een eigen leven is gaan leiden. Er staat nota bene zo'n fijne toevoeging bij, waarover een mooie boom is op te zetten met een belastinginspecteur: "in de regel".

Echt ruimte voor discussie geeft het woord "hij" .....

Groeten, Renée
  #10  
Oud 6 mei 2009, 23:40
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Meer dan 70% bij een opdrachtgever en de crisis...

[QUOTE=Rene;22690]Echt waar? Zitten wij nu anno 2009 met zijn allen te worstelen met een regel die Wilhelmina kort na de Tweede Wereldoorlog instelde? Lieve help

Als ik het mij nog goed herinner (t.t.v. mijn studie Sociale Verzekeringen -1982) is dit BBA destijds door de bezetter ingevoerd.

Wim
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
belastingdienst, crisis, var

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wie is mijn opdrachtgever Niki Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 18 3 april 2009 18:33
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 11:42
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 18:36
Marketing is meer dan alleen adverteren rgelderen Marktplaats 2 25 juni 2007 16:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon