Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 september 2007, 14:50
mafri
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Apparatuur kopen en verhuren vóór de start van mijn onderneming

Beste Lancelotters,

Ik ben in Augustus begonnen als freelancer en dit loopt geweldig. Ik moet nu al werk weigeren omdat ik geen tijd meer heb en mijn inkomen is verdubbeld.

Tot het einde van dit jaar werk ik via Payroll. Ik heb mij dus nog niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, heb nog geen BTW nummer en nog geen VAR. Dit ga ik binnenkort allemaal regelen om zo per 1 Januari met een nieuwe boekhouding te beginnen.

Toch wil ik nu al apparatuur aanschaffen omdat ik werk kan krijgen waarbij ik deze apparatuur kan verhuren en dus al terugverdienen.

Mijn vraag: Mag ik deze aanloopkosten in 2008 aftrekken en de BTW terugvragen als ik NU nog geen BTW nummer heb?
Je kan zeggen, vraag dan eerst een BTW nummer aan. Maar ik wil deze apparatuur echt heel snel hebben en persé mijn boekhouding per 1 Januari starten. Wat is wijsheid?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 september 2007, 15:06
René's schermafbeelding
René René is nu online
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Aanloopkosten

Ik denk dat deze vraag beantwoord wordt in de FAQ: Tellen de kosten en de uren van mijn aanloopperiode ook mee?

Je moet dan natuurlijk wel in de gaten houden dat de apparatuur bedoeld is voor de te starten onderneming. Dingen die je nu koopt voor je werk van nu (of: nu verhuren) is een ander verhaal.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 september 2007, 15:43
mafri
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Aanloopkosten

Bedankt voor je reactie.

De FAQ heb ik natuurlijk gelezen en ik heb ook gezocht op dit forum en via Google. Toch heb ik nog steeds niet een duidelijk antwoord gevonden.

Ik heb het idee dat ik in een beetje grijs gebied zit.
De apparatuur is bedoeld voor de verhuur van NU maar OOK voor de te starten onderneming. Het gaat om professionele geluidsapparatuur waar ik privé niets aan heb. Ze zijn dus zuiver voor de onderneming bedoeld om daar mijn brood mee te verdienen.

Je maakt een onderscheidt tussen NU en voor de TE STARTEN onderneming.
Hoe zit het dan als het voor BEIDE geldt?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 september 2007, 16:00
René's schermafbeelding
René René is nu online
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Aanloopkosten

Ik meen dat je die apparatuur tegen de dan geldende boekwaarde (dus na afschrijving) mag inbrengen bij de start van de onderneming. Vanaf de start schrijf je dan de apparatuur verder af tot de restwaarde en dat drukt de winst. Als je die spullen een paar maanden voor de start koopt, dan kun je dus bijna 100% via afschrijving als bedrijfskosten rekenen.

De BTW terugvragen zal wel lastig worden. De Elsevier BTW Almanak 2006 geeft in paragraaf 24.2.3 expliciet aan dat dat bij inbreng van een privéauto in een nieuwe onderneming niet mag. Misschien mag je afschrijven op de aanschafprijs inclusief BTW, maar dat weet ik niet precies.

Dit soort dingen moet je vermijden. Een werknemer investeert niet in dure apparatuur en verhuurt die niet. Ondernemers doen dat. Jij wilt ondernemen voor je ondernemer bent en dat levert ongetwijfeld allerlei fiscale onduidelijkheid, problemen en narigheid op. Pas het KISS-principe toe!
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 september 2007, 16:12
mafri
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Aanloopkosten

Oké, hier kan ik iets mee.
Bedankt!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 september 2007, 12:33
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Apparatuur kopen en verhuren vóór de start van mijn onderneming

Beste Mafri,

Het is zonde om geld te laten liggen dus ook om geen BTW te claimen.
Ik zou je willen adviseren om de spullen gewoon aan te kopen op het moment dat je ze nodig hebt. Daarnaast kun je jezelf altijd met terugwerkende kracht bij de KvK inschrijven.

Rest nog het belastinggedeelte. Ik kom het payrollen wel vaker tegen bij zzp'ers terwijl dat vaak onverstandig is. Zoals in jouw geval heb je zat werk en ook zonder payroll verdien je alleen dan houdt je een hoop meer over. Maar toch is er wellicht een reden dat je tot eind dit jaar bij Payroll wilt blijven. Dan kun je daarnaast gewoon een BTW nummer aanvragen zodat je geen risico loopt dat je de BTW niet kunt terugvragen als je jezelf per 1.1 gaat aanmelden. Als er een paar maanden tussen aanmelden ondernemer en aankoopverzoek zit kun je over het algemeen de BTW gewoon terugvragen.

Koop je nu, begin je 1.1.08 dan is de aankoop officieel prive en heb je een drempel + afschrijving die je mist en mogelijk dus een stuk BTW.

succes ermee
Met citaat reageren
  #7  
Oud 27 september 2007, 13:00
mafri
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Apparatuur kopen en verhuren vóór de start van mijn onderneming

Hallo,

Bedankt voor je reactie.
De reden waarom ik tot het einde van het jaar blijf Payrollen is omdat ik een ingewikkelde boekhouding wil vermijden.
Van boekhouden heb ik geen verstand, hier moet ik dus iemand voor inhuren. Ik vind het zonde (echte Nederlander) om voor die drie maanden 500-700 euro te betalen voor een jaarafrekening.
Mijn enige voordeel is dan dat ik die apparatuur wél zonder problemen kan afschrijven. De startersaftrek krijg ik dit jaar toch niet meer.
Maar misschien dat ik maar eens moet gaan praten met de belastingdienst. Wellicht zijn er toch mogelijkheden...?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 september 2007, 13:07
René's schermafbeelding
René René is nu online
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Apparatuur kopen en verhuren vóór de start van mijn onderneming

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mafri Bekijk bericht
Maar misschien dat ik maar eens moet gaan praten met de belastingdienst. Wellicht zijn er toch mogelijkheden...?
De belastingdienst is geen adviseur en maakt geen dealtjes met kleine starters. Je zou eens moeten gaan praten met de boekhouder/fiscalist die je nog niet wilt inhuren
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 27 september 2007, 23:31
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Apparatuur kopen en verhuren vóór de start van mijn onderneming

goeie vent die rene ...

Maar ik wilde nog wel even wat serieuze noots toevoegen.

A wie zegt dat het 3maands stukje €500-700 moet kosten

B jouw belasting + payroll voordeel zal vermoedelijk groter zijn dan
die 500-700

iedereen die payrollt ipv freelancen en wel aan de criteria voor dit laatste voldoet is in mijn ogen verkeerd bezig tenzij je graag de payroll services spekt en de belastingdienst als 'goed doel' hebt erkend maar dat is meer de ervaring met cases die we hier zijn tegengekomen
Met citaat reageren
  #10  
Oud 29 oktober 2007, 11:25
mafri
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Apparatuur kopen en verhuren vóór de start van mijn onderneming

Probleem opgelost!

Ik heb het toch maar gedaan en heb inmiddels alles binnen;
VAR, BTWnr, KvK, zakelijke rekening, de hele rataplan.

De apparatuur heb ik gekocht en al flink wat keren verhuurd.
Het geld stroomt binnen.
Ik ben ondernemer!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon