Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 maart 2013, 10:18
Wisp Wisp is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 februari 2013
Berichten: 16
Exclamation Contract of overeenkomst laten tekenen?

Beste lancelot-lezers!

Sinds 2 weken ben ik voor mezelf begonnen als freelancer met name in 3D-visuals/animatie en webdesign.

Nu heb ik al sinds september vorig jaar contact met een potentiële opdrachtgever die mij heeft benaderd via Linked-in. Hij heeft een heel cool concept bedacht waar hij mij uiteindelijk op projectbasis voor wilt gaan inzetten om animaties en "lower thirds" te maken.
Hij is op dit moment bezig om investeerders aan boord te krijgen en zal dus een proefshows moeten maken om deze investeerders te overtuigen. Nu heeft hij mij gevraagd om hiermee te helpen en ik heb gezegd dat ik dat in principe wel wil doen natuurlijk. Met het oog op de toekomst wil ik hem graag helpen. Heb al meerdere keren een afspraak gehad en het voelt in principe allemaal goed. Heb hem al met meerdere zaken geholpen de afgelopen periode.

Dan komt nu mijn vraag. Is het misschien verstandig dat ik een soort van overeenkomst of iets dergelijks laat tekenen waarin staat dat wanneer de samenwerking de komende periode goed loopt het werk dat eruit komt ook daadwerkelijk bij mij terecht komt? Ik wil namelijk niet achteraf de teleurstelling hebben dat hij straks met een ander in zee gaat met hulp van mijn kennis. Misschien dat hij dit met andere freelancers ook doet om zo kennis te vergaren.

Op zich vertrouw ik het wel, maar voorkomen is beter dan genezen en ik heb er geen zin in om uiteindelijk tijd en geld te verliezen.

Is dit iets wat ik kan doen? Wat is jullie ervaring of mening? En hoe kan ik dit dan het beste doen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 maart 2013, 18:20
roelien roelien is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 maart 2013
Berichten: 3
Standaard

Hoi Wisp,

Is het de bedoeling dat je teamlid wordt? Dan is het logisch om eerst te investeren dmv geld en/of arbeid. Verdiensten en verdeling hiervan kunnen uitgewerkt worden in het businessplan.
Of is het alleen de bedoeling dat je betaalde arbeid verricht? Dan kan je toch een minieme vergoeding bedingen, ook voor werk in dit stadium.

Probeer eerst eens duidelijk te krijgen wat jullie samenwerkingsverband is. Ben je momenteel een teamlid of een onbetaalde "betaalde" medewerker?
Pas als je dit weet kan je verder praten. En dan weet je ook of/hoe je verder wilt.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 maart 2013, 20:34
Wisp Wisp is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 februari 2013
Berichten: 16
Standaard

Beste Roelien,

Bedankt voor je reactie. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik als freelancer voor hem ga werken op projectbasis, maar freelancers hebben ook contracten neem ik aan?

Hij opperde om een vergoeding te betalen voor de tijd die er nu in is gestoken wanneer er een investeerder is, maar er staat verder niks zwart op wit.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 maart 2013, 10:24
mvw mvw is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 maart 2013
Berichten: 1
Standaard

Beste Wisp,

Toen ik 4 jaar geleden begon als freelancer heb ik mij mee laten slepen door een enthousiaste opdrachtgever die voor mij de mooiste projecten in petto had. Er moesten alleen nog investeerders voor deze projecten gevonden worden. Contracten zouden dan ook opgesteld worden. Ik heb veel 'voorwerk' voor die opdrachtgever verricht, wat allemaal netjes betaald zou worden. Om een lang verhaal kort te maken...... € 15.000 aan uren en veel frustratie verder, de investeerders bleven uit en de opdrachtgever trok de stekker er uit.

Kortom, een keer een paar uurtjes voorwerk doen prima, maar verder werk ik niet meer zonder opdracht en betalingsafspraken. Doe er je voordeel mee.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 maart 2013, 11:51
Wisp Wisp is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 februari 2013
Berichten: 16
Standaard

Beste mvw,

Dat is inderdaad waar ik mijzelf voor wil behoeden, dus zover wil ik het niet laten komen. Ik ben bereid om een paar uurtjes wat te doen, maar niet voor 15k aan uren erin te stoppen.

In ieder geval bedankt voor je reactie, ik laat het nu even voor wat het is. Mocht er uiteindelijk meer tijd in gaan zitten dan verwacht, zorg ik ervoor dat er een overeenkomst wordt getekend.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 22:03
Freelancer - Overeenkomst Eveline Al die andere praktische dingen 14 10 september 2008 07:10


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon