Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 februari 2009, 17:27
SaraZZP SaraZZP is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Berichten: 2
Standaard Dagprijs

Hallo, ik ben sinds kort begonnen als freelance eindredacteur/journalist en nu vraagt een klant wat mijn dagprijs is. Het gaat om eindredactionele werkzaamheden bij een groot tijdschrift. Ik heb ruim 7 jaar werkervaring. Graag adviezen en tips!
Dank en groet,
Sara
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 februari 2009, 17:32
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Dagprijs

poe tja lastig

Wat vaak wordt gedaan is uren*uurprijs minus een korting als het een hele of halve dag is / op locatie + eventuele reiskosten.

Tis voor mij bv nu ook niet 123 te bepalen als een klant me dat vraagt. Vaste opdrachtgevers krijgen normaal al een korting bij mij.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 februari 2009, 17:33
SaraZZP SaraZZP is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Berichten: 2
Standaard Re: Dagprijs

Inderdaad lastig! Ik krijg bij een andere klant (ook tijdschrift) nu 40 euro per uur, en daar zit ik toch gauw 2 vaste dagen per week. Dat is dus 320 euro per uur, maar het lijkt me inderdaad dat je daar een lagere dagprijs van maakt. 250 euro?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 februari 2009, 22:23
an@ an@ is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 april 2008
Berichten: 87
Standaard Re: Dagprijs

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SaraZZP Bekijk bericht
Inderdaad lastig! Ik krijg bij een andere klant (ook tijdschrift) nu 40 euro per uur, en daar zit ik toch gauw 2 vaste dagen per week. Dat is dus 320 euro per uur, maar het lijkt me inderdaad dat je daar een lagere dagprijs van maakt. 250 euro?
Ik mag aannemen dat je bedoelt: 320 euro per dag en niet per uur... Maar dat terzijde.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 februari 2009, 21:27
WSRČ WSRČ is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 27
Standaard Re: Dagprijs

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SaraZZP Bekijk bericht
.....40 euro per uur....320 euro...dagprijs 250 euro?
Ik vind dat persoonlijk wat veel korting. Je geeft bijna 2 uur per dag cadeau... Dat geef ik niet zomaar. Hoelang duurt die opdracht? Welke zekerheden heb je?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 februari 2009, 14:14
mia mia is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 februari 2009
Berichten: 8
Standaard Re: Dagprijs

Ook ik ben freelance journalist met zo'n 10 jaar ervaring. En ja, ik vind het ook altijd heel moeilijk om een bedrag te noemen als een mogelijke opdrachtgever om mijn dagprijs vraagt.
Ik antwoord meestal dat ik geen vaste prijs heb, dat het aan de opdracht ligt en het meestal in overleg gaat. Ik probeer dan te kijken naar wat ik eerder met soortgelijke opdrachten heb verdiend
Voor het schrijven van artikelen wordt meestal een woordprijs gehanteerd, eventueel reken ik dat dan om naar een dagprijs. Daarna is het vaak onderhandelen.
Jouw idee om als start hetzelfde te vragen bij je andere opdrachtgever vind ik niet zo gek. Je merkt dan in de reactie snel genoeg of je in de buurt komt van wat zij in gedachten hadden. Als ze gelijk akkoord gaan heb je jezelf waarschijnlijk voor te weinig verkocht - en dat is dan weer een leer voor de volgende keer.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 4 maart 2009, 18:26
PaulV PaulV is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 juni 2007
Berichten: 20
Standaard Re: Dagprijs

Wat zijn jullie ervaringe: als je 'te veel' vraagt: zijn de onderhandelingen dan meteen afgelopen, of komt er gewoon een lager bod?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 5 maart 2009, 09:42
WSRČ WSRČ is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 27
Standaard Re: Dagprijs

Even duidelijk maken ik ben geen journalist/schrijver.

Het wisselt per persoon. Er zijn mensen die wit wegtrekken als ik mijn tarief noem en er zijn mensen die er heel koel op reageren en willen onderhandelen.
Het ligt meer aan de inkoop-ervaring van de persoon tegenover je.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
dagprijs, eindredactie, tarieven, tijdschrift


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Verhoging tarieven sanne Omgaan met opdrachtgevers 3 16 januari 2008 16:26
Vaste dagprijs Dedicated Lion Omgaan met opdrachtgevers 9 29 november 2006 19:02


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon