Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 maart 2009, 11:46
hannahzb hannahzb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2009
Berichten: 10
Standaard Eerste grote opdracht als freelance tekstschrijver, hoe begin ik?

Misschien is dit wel een hele rare vraag, maar ik zou reacties erg op prijs stellen. Ik ben beginnend tekstschrijver. Tot nu toe deed ik eenmalige opdrachten: 1 artikel, 1 brochure enzovoort. Het proces was daarbij duidelijk en vanzelfsprekend. Nu heb ik voor het eerst een wat grotere opdracht gekregen: een aantal brochures, een webtekst en een boekje. Ik heb zin om eraan te beginnen, maar ik vraag me eigenlijk af wat de beste manier is om zoiets aan te pakken. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Ik heb een kennismakingsgesprek en op basis daarvan een offerte gemaakt, die akkoord was. In dat gesprek is het inhoudelijke deel wel deels besproken, maar nog niet genoeg. Is het handig om bijvoorbeeld eerst een proeftekstje te maken en aan de hand daarvan een vervolggesprek te houden? En is het een goed idee om een tijdsplanning te maken?
De opdrachtgever heeft nog nooit met een freelancer gewerkt, dus het initiatief moet van mijn kant komen.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 maart 2009, 12:09
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Eerste grote opdracht, hoe begin ik?

Hej Hannah,
ik houd altijd een uitgebreide briefing met de klant. Daarin komt aan bod:
  • doel
  • doelgroep
  • waarom is het product/concept interessant voor de doelgroep
  • welke boodschap wil hij (impliciet) overbrengen
  • Welke USP's heeft het bedrijf
  • een beschrijving van het product/onderwerp
  • de tone of voice van de tekst
  • wat weet de lezer al wel en nog niet van het onderwerp/product
  • hoe ligt het product in de markt (zijn er bijvoorbeeld veel concurenten?)
En natuurlijk de planning en einddatum.

Als je deze vragenlijst afwerkt met de opdrachtgever, weet je doorgaans al heel veel over het onderwerp.

Je kunt dan beginnen met het maken van een bouwplan voor de tekst(en). Tijdens het maken van het bouwplan kom je vaak dingen tegen die je nog niet weet. Je kunt dan terugkoppelen naar de klant voor meer info of deze natuurlijk zelf opzoeken op het 'net.

Verder kun je vragen of de klant (oude) brochures heeft of andere stukken waar je info uit kunt halen.

Een proeftekstje zou ik niet doen. De klant heeft - in mijn ervaring - sowieso al een hekel aan het doorlezen van teksten. En als je proeftekst niet goed genoeg is omdat het je aan kennis ontbreekt, maar je niet echt een goede indruk.

Mijn advies: verzamel eerst zoveel mogelijk kennis bij de klant, vul aan met wat je zelf kunt vinden en schrijf een goede concepttekst. Zelf zet ik, als het nodig is, in een concepttekst met de functie 'opmerkingen' vragen naar extra info in de kantlijn van het document.

Succes!

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 maart 2009, 12:28
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Eerste grote opdracht als freelance tekstschrijver, hoe begin ik?

Een briefing is inderdaad de beste manier om aan voldoende juiste informatie te komen. Over het algemeen kijk ik altijd eerst wat ik zelf in kan vullen, bijvoorbeeld aan de hand van eerder uitgegeven materiaal. Zo kan ik namelijk direct mijn interpretatie van de informatie checken met de opdrachtgever.

Veel succes met de opdracht!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 maart 2009, 13:09
hannahzb hannahzb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2009
Berichten: 10
Standaard Re: Eerste grote opdracht als freelance tekstschrijver, hoe begin ik?

Bedankt voor jullie reacties, heel erg fijn!
In het eerste gesprek hebben we het al gehad over het product en over de uitgangspunten/visie van het bedrijf, maar nog niet over de specifieke producten die in de brochures aan bod komen. Het voelt vreemd om meteen nog een afspraak te plannen voor een uitgebreide briefing, maar als ik me eerst goed voorbereid en alvast een bouwplan maak, zoals Marlies zegt, zou dat dus wel kunnen?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 maart 2009, 14:22
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Eerste grote opdracht als freelance tekstschrijver, hoe begin ik?

Hej Hannah,
ik heb vaak eerst een kennismakingsgesprek en daarna een aparte afspraak voor de briefing. Dus dat lijkt me redelijk normaal. Het kennismakingsgesprek is vrijblijvend (breng ik niet in rekening, maar gebruik ik om een gedetailleerde offerte te maken), de briefing valt onder gewerkte uren.

En je vertelde meen ik dat je opdrachtgever nog nooit met een freelancer heeft gewerkt, dat betekent dat hij alles wat jij doet normaal vindt.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 maart 2009, 14:26
hannahzb hannahzb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2009
Berichten: 10
Standaard Re: Eerste grote opdracht als freelance tekstschrijver, hoe begin ik?

Dat was mijn idee inderdaad ook, kennismaking niet betaald en briefing wel.

Ja, daar heb je ook helemaal gelijk in! Maar misschien ben ik bang dat ik teveel beslag op zijn tijd leg ... nou ja, ik ga hem zo een mooie planning sturen en dan aan de slag :-)
nogmaals bedankt!

Hannah
Met citaat reageren
  #7  
Oud 24 maart 2009, 15:43
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Eerste grote opdracht als freelance tekstschrijver, hoe begin ik?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hannahzb Bekijk bericht
Dat was mijn idee inderdaad ook, kennismaking niet betaald en briefing wel.

Ja, daar heb je ook helemaal gelijk in! Maar misschien ben ik bang dat ik teveel beslag op zijn tijd leg ... nou ja, ik ga hem zo een mooie planning sturen en dan aan de slag :-)
nogmaals bedankt!

Hannah
Zo kan het eerst misschien wel lijken, maar het gaat toch om een goed eindresultaat. Als je eigenlijk niet precies weet wat je opdrachtgever wil, dan bestaat er ook een kans dat je er naast zit en dat alles over moet. Dit kost jullie beiden uiteindelijk meer tijd én vaak ook wel wat ergernis.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #8  
Oud 31 oktober 2013, 13:47
De Blauwe Balpen De Blauwe Balpen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 31 oktober 2013
Berichten: 2
Standaard

He, wat fijn dat jij dit topic begonnen bent Hannahzb.
En wat een goede reacties. Ook ik heb hier veel aan.

Bedankt!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Eenmalige freelance opdracht als particulier Big Al Freelancepraktijk starten 4 14 februari 2008 00:07
het allereerste begin als freelance werkadviseur medagi40 Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 4 11 oktober 2007 00:16
Hoe eerste opdrachten vinden als freelance journalist/tekstschrijver? mikki Marketing en acquisitie 7 19 maart 2007 17:21
Hoe te beginnen als freelance systeembeheerder? roberto Marktplaats 6 1 maart 2007 16:42


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon